۰ نفر
۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۹
اجرای طرح موفق داناب در کردستان

مدیر دفتر حفاظت و بهره برداری از آب های زیرزمینی استان کردستان، گفت: کردستان در اجرای طرح داناب موفق عمل کرده که با هدف حفاظت از آب‌های زیرزمینی اجرا شده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از سنندج، ولید خالدیان مدیر دفتر حفاظت و بهره برداری از آب های زیرزمینی استان کردستان در خصوص عملکرد و جمع بندی اجرای طرح داناب و گسترش سواد آبی، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: طرح داناب مجموعه یکی از طرح های ملی به نام احیا و تامل بخشی منابع زیر زمینی است که در دهه ۸۰ این طرح آغاز شده است.

وی افزود: در استان کردستان عمدتا ۱۵ هزار حلقه چاه بهره برداری وجود دارد که سالانه بیش از ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب برداشت شده، به همین نسبت ۸ حلقه چاه غیر مجاز وجود دارد که سالانه ۶۰ الی ۷۰ میلیون متر مکعب آب برداشت می شود.

مدیر دفتر حفاظت و بهره برداری از آب های زیرزمینی استان کردستان، به علائم اولیه پدیده فرو نشست زمین در مناطق شرقی استان کردستان اشاره و بیان کرد: در سال ۹۳ در جلسه شورای عالی آب ۱۵ پروژه اجرایی برای سه دستگاه وزارت نیرو، جهاد کشاورزی و سازمان زمین شناسی در جهت فرو نشست زمین تعریف شد که ۱۱ پروژه مربوط به وزارت نیرو بود که به نسبت وضعیت استان ها در هر استانی ۶ الی ۱۱ پروژه تعریف شده است و استان ها باید در راستای صرفه جویی و تعادل رساندن منابع آب های زیرزمینی پروژه ها را اجرا کنند.

خالدیان تصریح کرد: مهم ترین پروژه های طرح داناب بحث استقرار گروه های گشت و بازرسی، انسداد چاه های غیر مجاز، نصب و بهره برداری از کنترل های هوشمند، انسداد پروانه ها متناسب با هر نوع بهره برداری آبخوان، جلوگیری از چاه های غیر مجاز و اطلاع رسانیطرح داناب است.

وی به شناسایی ۵۲۰ حلقه چاه غیر مجاز در استان کردستان پرداخت و بیان کرد: به ازای انسداد ۵۲۰ حلقه چاه غیر مجاز باید هشت میلیون متر مکعب آب صرفه جویی شود.

مدیر دفتر حفاظت و بهره برداری از آب های زیرزمینی استان کردستان، طبق آمار امسال تاکنون ۵۷۵ چاه غیر مجاز در کردستان شناسایی شده که حجم آب ۱۳ میلیون متر مکعب صرفه جویی شده است یعنی تقریبا ۱۶۷.۷ دهم درصد به نسبت برنامه ای ابلاغ شده پیشرفت فیزیکی داشته است.

خالدیان به نصب کنترل های هوشمند چاه های مجاز پرداخت و افزود: در مناطق شرقی شامل سه آب خوان دهگلان، قروه و چهار دولی(همدان) صد درصد منابع برقی به کنترل هوشمند تجهیز شده است

وی گفت: از ۱۵ هزار حلقه چاه در استان کردستان ۱۳ هزار حلقه چاه مربوط به ‌حوزه کشاورزی است.

خالدیان در خصوص اجرای طرح داناب گفت: کردستان در اجرای طرح داناب موفق عمل کرده که با هدف حفاظت از آب‌های زیرزمینی اجرا شده است.

کامران سهرابی مدیر روابط عمومی آب منطقه ای استان کردستان نیز در این نشست گفت: تاکنون آموزش هفت هزار دانش آموز متوسطه در استان انجام شده که امسال تا پایان سال تحصیلی بیش از ۷۰ هزار نفر دانش آموز توسط آموزش و پرورش آموزش داده می‌شوند.

وی طرح داناب را یک اقدام فرهنگی عنوان کرد و گفت: امروز با آموزش دانش آموزان در جهت صرف جویی آب و بهینه مصرف کردن در تلاشیم که در سال های آینده شاهد کم آبی در کشور نباشیم.

مهدی ورمزیار معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی استان کردستان، با اشاره به اینکه دانش آموزان بهترین قشر در بحث صرف جویی از آب هستند اظهار کرد: در گسترش سواد آبی «دانش آموزان» نقش به سزایی در فرهنگ سازی به خصوص در خانواده ها دارند.

وی با اشاره به اینکه طرح داناب، طرحی نظام مند برای آموزش و مشارکت دانش آموزان است، افزود: طرح داناب در استان کردستان در راستای فرهنگ سازی نقش مهمی در صرف جویی آب داشته که هدف از این طرح «دانایی دانش آموزان» در استان کردستان در راستای گسترش فرهنگ صحیح حفاظت از منابع آب به ویژه آب‌های زیرزمینی است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1879814

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =