ظرفیت اسمی سد امیرکبیر تکمیل است/ کاهش ۲۰ درصدی بارش باران در کرج

فرماندار ویژه شهرستان کرج گفت: با توجه به بارش های اخیر ۱۰۰ درصد ظرفیت سد امیر کبیر کرج تکمیل شده است.

به گزارش خبرآنلاین- البرز: به نقل از خبرگزاری مهر در کرج، محمدتقی ایرانی با اعلام خبر تکمیل شدن ۱۰۰ درصد ظرفیت اسمی سد امیرکبیر کرج، اظهار کرد: با توجه به بارش های اخیر ۱۰۰ درصد ظرفیت سد امیر کبیر کرج تکمیل شده است.
ایرانی با اعلام این خبر که در سال جاری میزان بارش نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰ درصد کاهش داشته است، افزود: میزان بارش در سال گذشته ۲۲۵.۳ میلی متر بوده است. در سال جاری میزان بارش به ۱۷۲ میلی متر رسیده و این در حالی است که بیشترین بارش در کرج مختص به سال ۸۵ و ۸۶ با میزان ۳۷۸ ملی متر بوده است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه سهمیه آب کرج از سد طالقان و امیر کبیر ۳۰ درصد است، گفت: فرهنگ صرفه جویی در مصرف آب باید در میان مردم نهادینه شود در غیر این صورت دیری نخواهد گذشت که کرج با مشکل جدی کمبود آب مواجه می شود.
این مسئول ادامه داد: منابع آبهای زیر زمینی تحت تاثیر کاهش بارش ها در سالهای اخیر و وقوع پدیده خشکسالی قرار گرفته و در حال کاهش محسوس است.
ایرانی با اشاره به اینکه در مدیریت منابع آبی ضعیف عمل کرده ایم، بیان کرد: سبک زندگی شهروندان برای استفاده از آب شرب و همچنین روش های آبیاری توسط کشاورزان باعث شده است که با بحران کم آبی مواجه شویم.
فرماندار ویژه کرج با اشاره به اینکه باید زنگ بحران کم آبی توسط شهروندان شنیده و جدی گرفته شود، اضافه کرد: باید در مصرف آب شرب، کشاورزی و صنعتی اولویت های تعریف و فرهنگ استفاده صحیح به مردم آموزش داده شود.
ایرانی افزود: متاسفانه در سالهای اخیر بدون در نظر گرفتن بسیاری از ملاحظات، کشاورزان محصولاتی را کاشتند که مصرف آب بالایی را می طلبید. بسیاری از کشاورزان فقط به فکر سود بیشتر بودند. در صورتی که قیمت آب مصرفی از سود حاصل از فروش محصول کشاورزی بیشتر بوده است.

آب در برخی از مناطق کرج جیره بندی شد

وی با اشاره به اینکه باید در سازمان جهاد کشاورزی برای تولید محصولات کشاورزی برنامه ریزی مدونی صورت گیرد، گفت: باید به کشاورزان طرح ارائه شود که به هر قیمتی محصولاتی را که مصرف آب بالایی دارد نکارند.
فرماندار کرج یادآور شد: بسیاری از کشاورزان با ارائه این دلیل که می خواهند به صادرات محصولات کشاورزی کمک کنند اقدام به تولید هر محصولی می کنند و این در حالی است که با مصرف آب برای تولید محصولی که قرار است به صادرات کمک کند از منابع آبی کشور مایه گذاشته و به بحران کم آبی کمک کرده اند.
وی با اشاره به اینکه با بحران کمبود آب مواجه هستیم، گفت: با توجه به بحران های موجود در برخی از مناطق شهری کرج آب جیره بندی شده است به همین منظور از شهروندان می خواهیم در مصرف آب صرفه جویی کنند تا در فصل تابستان با قطعی آب مواجه نشوند.
ایرانی در پایان با اشاره به اینکه میزان استفاده از انرژی در ایران بالا است، گفت: شهروندان در استفاده از آب الگوی خاص برای خود تعریف کنند چرا که ما نسبت به آیندگان هم مسئول هستیم.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 423856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =