در خبرهای دیروز آمده که پوتین رئیس جمهور روسیه با تروریست خواندن رژیم حاکم بر عربستان، گفت مسکو به زودی پاسخ عاملان انفجارهای ولگوگراد را خواهد داد. وی همچنین افزود که پاسخ ما طوری خواهد بود که نقشه خاورمیانه را تغییر خواهد.

برخی تحلیلگران این نوع ادبیات حاکم بر مرد یخی کاخ کرملین را نوعی اعلام جنگ به خانواده سلطنتی حاکم بر ریاض تعبیرکردند و به بیانی از احتمال تهاجم نظامی روسیه به عربستان سخن گفتند.
اگرچه چندی قبل بندربن سلطان رئیس دستگاه امنیت سعودی ها دردیدار با رئیس جمهور روسیه بدلیل حمایت های مسکو از بشار تهدید به استفاده از ظرفیت نیروهای افراطی در چچن و قفقاز علیه روسیه کرد ولی دو انفجار بزرگ در ولگوگراد تمامی توجهات را به سوی عربستان به عنوان متهم درجه یک معطوف نمود.
درسایه چنین اتقاق مهمی چنین به نظر می رسد که اینک نوبت روسیه است تا واکنش مناسبی علیه حاکمان ریاض انجام دهد تا هم پاسخ درخوری به سعودی ها بدهد و هم جایگاه برتر خود را به دیگران اثبات نماید.
اما در این مسیر بسیار پر خطر سیاستمداران مسکو ملاحظاتی دارند که نتیجه نهایی چنین فرایندی به جنگ و درگیری نظامی منجر نخواهد شد بلکه همانند اغلب بحرانهای دهه اخیر جهان این دو کشور رقابتی فرسایشی را در پیش خواهند گرفت.
دلایل چنین نگاهی به عواملی چند مرتبط است که به شرح زیر می اید:
1-روسیه و عربستان در طول سالهای اخیر بیشتر در حال رقابت و کشمکش بودند و بدلیل نداشتن قرابت های لازم همیشه به دیده رقیب به هم می نگریستند بویژه با علنی شدن نقش ریاض درحمایت از گروههای تندرو در قفقازاین چالش معنای بهتری یافته است .
2- از دوران جنگ سرد تا کنون همیشه عربستان در جرگه هواداران غرب در خاورمیانه تلقی شده و رقابت های امنیتی و اقتصادی از مهمترین محورهای فعالیت این دو کشور در سالهای اخیر بوده است.
3- بحران سوریه فرصت مناسبی برای عیان سازی خصومت های مسکو - ریاض بوجود اورد تا آنجا که در جمع بازیگران موثر بر این موضوع نمی توان از نام این دوکشور از حیث تاثیر گذاری نزدیک بر تمامی تحولات سه سال گذشته سوریه براحتی گذشت.
4-تحولات دهه اخیر خاورمیانه شرایطی فراهم ساخت تا دامنه یارکشی و هواخواهی بگونه ای تشدید شود که خیلی از کشورها بدنبال یافتن نقش برتر شوند و لذا رقابت های روسیه و عربستان را نیز می توان در راستای تکثیر و ازدیاد موقعیت منطقه ای و فراتر ازآن تفسیر نمود.
5- فراز ونشیب سالهای اخیر خاورمیانه جولانگاهی بی بدیل در اختیار بسیاری از بازیگران قرار داد که شاید در این میان در تحولاتی مانند جنگ عراق، بحران سوریه، تحولات نفت و انرژی، جریانات حوزه تروریسم ومباحث امنیتی منطقه چالش های روسیه و عربستان را بیش از پیش عیان ساخت.
6-در پی تحولات اخیر جهان عرب و بروز جنبش های مردمی بدلیل برهم خوردن ترتیبات سیاسی و امنیتی و حتی اجتماعی و اقتصادی در این کشورها باردیگر رقابت مسکو و ریاض برای سهم خواهی بیشتر به چشم امده است ولی بحران مصر، لیبی، تونس و سوریه زنجیره ای از تحولات را رقم زد تا این کشمکش واقعیت ملموسی را به نمایش گذارد.
7-درعین حال دو کشور فوق زمینه های مهم دیگری از رقابت را در حال حاضر دارا می باشند که این فرایند رقابتی را تداوم می بخشد.موضوع آینده سوریه، منازعه فلسطین- اسراییل، نوسانات حوزه نفت انرژی در جهان، مباحث مربوط به تروریسم، مسائل انرژی هسته ای در خاورمیانه و رقابت های تکنولوژیک و علمی مربوط به آن واینده گروههای تندرو وسلفی ازجمله عناصر این مسابقه هستند.
سخن آخر اینکه اگرچه تهدید مسکو علیه ریاض یک امر جدی است و می تواند سبب برخی تغییرات شود ولی درمجموع بوی جنگ در منطقه به مشام نمی رسد و بطور حتم نزاع دو کشور در فرصت های مختلف در روزهای اینده بروز بیشتری را خواهد داشت.

کد خبر 331522

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 142
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام EU ۰۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    از كدام پايگاه مى خواد به عربستان حمله كنه
    • بی نام IR ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
      پایگاه نمیخواد! با موشکهای فوق مدرن بالستیک و موشک فوق العاده توپول ام 1 و بمب افکن های استراتژیک و هم چنین زیر دریایی های اتمی و ... عربستان رو از همون خاک روسیه با خاک یکسان میکند.
    • مجید A1 ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
      102 8
      با موشک بالستیک توپول که 12000 کیلومتر برد داره ریاض پایتخت میزنه هیچ لشکرکشی نمیخواد
    • جاسم GB ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
      25 47
      آره با موشك !!!! حتما آمريكا هم فقط نگاه ميكنه. عزيز من عربستان متحد آمريكاست روسيه جرات شليك يك تير كلاشينكوف هم نداره.
    • صلح طلب A1 ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
      20 37
      اگر روسيه خريت كنه و حمله كنه امريكا با استفاده از پايگاه قدرتمند خود در تركيه اين دست روسيه را از ارنج قطع ميكنه
  • بی نام A1 ۰۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    روسیه در طول تاریخ ایران همواره دشمن مردم ایران بوده است و جالب اینکه در عین حال با حکومتهای ایران روابط دوستانه داشته است؟!!
    • دانشجوی علوم اجتماعی IR ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
      روسیه دشمنی کرده است ولی خنجرش رو در رو بوده است و هر وقت ضربه خورده ایم از بی کفایتی پادشاهان مثل فتحعلیشا بوده که با وجود پیروزی عباس میرزا بر روسها به کمک مردم ایران اما پشت او را خالی کردند و منجر به شکست ایران شد. ولی خباثت های تاریخی انگلیس در تفرقه افکنی و به جان هم انداختن ملت ایران در طول قرون اخیر بسیار دردناکتر است و الان هم که فرزند انگلیس خبیث یعنی آمریکا و فرزند نامشروعشان اسرائیل که موجب فتنه در کشور و منطقه میشوند.
    • بی نام NL ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
      25 20
      فقط خیانت و باج خواهی روسیه در بحث هسته ای از خیانت تمام کشورها به ایران بدتره
    • بی نام IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
      8 12
      ...هنوز اينقدر اطلاعات تاريخي ما كم است . ببينيد تا قبل از فتحعلشاه شاهان ايران كه عمدتا رئيس قبيله و عشيره اي بودند همان ولايت خود را مركز دنيا و تمدن ميدانستند و امكاني مانند امرو ز جهت شناسايي مسافتي دورتر (تا نهايت مسير الاغ و قاطر) نداشتند. دز زمان فتحعليشاه كه انصافا از پادشان باتدبير و نجات دهنده ايران از تصرف كامل تصرف روسها بود و پيشاهنگ آگاهي ايرانيان با پيشرفتهاي بس شگرف دنياي غرب كه ما اصلا كلا بي خبر از آن بوديم . در مورد عباس ميرزا كه در شجاعت او شكي نيست پيرزوي اوليه او حاصل حمله به پاسگاههاي مرزي بود ولي با رسيدن قواي اصلي ارتش دشمن قدر مسلم او نمي توانست با وسايل اوليه جنگي به نبرد يكي از پيشرفته ترين و بزرگترين ارتش وقت دنيا (با توپهاي سنگين ) برود و پيروز نبرد باشد.
    • بی نام A1 ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
      26 8
      دانشجوی علوم اجتماعی من اسم شما رو میزارم بیمار علوم سیاسی دقت کن دقیق ببین بحث سر چی هست بعد نظر بده شما از اون افرادی هستی که اگه تو خیابون تصادف میشه میگه کار انگلیس و آمریکاست
    • بی سواد علوم اجتماعی DE ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
      19 5
      جناب دانشجوی گرامی خیانت و دشمنی روسیه فقط به جنگهای اول و دومش با فتحعلی شاه محدود نمیشه. یکی از بزرگترین خیانتهای روسیه به دخالتهای اونها در امور داخلی ایران و به ویژه سنگ اندازیهاشون در انقلاب مشروطه ( از ابتدای انقلاب تا زمان سقوط تزارها) مربوط میشه که با دخالتهای دائم و حمایت از دیکتاتورها و ایجاد نا امنی در شمال غرب و شمال کشور و قصد کردن برای لشگر کشی به پایتخت در کوران جنگ جهانی اول باعث ایجاد اختلال در روند مشروطه شدن حکومت و حاکمیت دائمی مردم بر مقدرات خودشون شدند.
  • نرگس IR ۰۴:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    کاش روسیه یک درس حسابی به این ال سعود بده
  • بی نام A1 ۰۴:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    خدا کنه حمله کنه از شرشون راحت شیم-
    • بی نام IR ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
      13 4
      هیچ مشکلی با جنگ حل نمیشه! درضمن در صورت بروز همچین مساله ای مثل اشغال افغانستان،جنگ رو مذهبی می کنن و میشه جنگ مجاهد اسلامی برعلیه کفار. باید قبول کرد عربستان به چیزی دست پیدا کرده که از خیلی جهات قوی تر از سلاح های غیر متعارف هستش. پوتین و روسیه به دنبال آرامش و رشد داخلی هستن تا بتونن در صحنه ی اقتصاد، آمریکا و اتحادیه ی اروپا رو پس بزنن. من با تائید نظر نویسنده فکر کنم به دلیل عواقب بد حمله برای روسیه( درگیری در هزینه ی نظامی و ناامن شدن داخل) از روش های دیگر برای حل این مساله استفاده بکنه.
  • محمدرضا A1 ۰۴:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    بلاخره یکی باید حق این رژیم خائن و ظالم عربستان رو بزاره کف دستش دیگه
  • بی نام A1 ۰۴:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    ممنون آقاي پوتين
    • بی نام A1 ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
      عزیزم اقای پوتین اینقد خر نیست که خودشو درگیر جنگ با القاعده کنه هنوز نمیدونید القاعده ارتش عربستانه
    • ایرانی IR ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
      12 94
      حتی به قیمت از دست رفتن مقدسات ما؟!
    • موسوی IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
      38 41
      ممنون؟! از یک کافر؟ ممنون از نواده کسانی که کشورت رو به دو نیم کردند و35 ساله که درسایه عدم درایت مسوولین ما از ما کندند وبردند وخوردند ووقتی هم لازم شد کمک کنند درقطعنامه ها، باج از غرب گرفته ونابود کرده کشورمون رو؟ شما دیگه چه قماشی هستین؟ تازه! فکر میکنی واقعا پوتین همچی قدرتی داره؟ پوتین ورفقاش درکرملین زیر مسئله چچن هنوز زاییده اند ونمیدونند چجوری بزرگش کنند! توی متروهای مسکو برین تا ببینید که سرهنگ ارتش با یه پا وافسر دیگر ارتش روسیه با یه چشم ویه دست واون یکی بدون پا و فقط با حرکت سر گدایی میکنند چرا که دولت مسکو توانایی تحت پوشش قرار دادن همین افسران زخمی جنگ چچن رو هم نداره واگر نبود کشورهایی مثل ما که فریبمون بدن ومال ودارایی ما رو تحت عناوین مختلف ببرند، تاحالا روسیه تجزیه میشد؟
    • بی نام DE ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
      50 5
      برعکس... القاعده نباید اونقدر خر باشه که خودشو با روسا درگیر کنه!
    • سورنا A1 ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
      47 4
      همچین میگی القاعده انگار ازارتش جن انس حاکم برکائنات حرف میزنی اگه القاعده یا عربا عرضه داشتن سوریه را یکاریش میکردن توواقعیت چندتاامیرنشین که حرفی برا گفتن ندارند
    • بی نام A1 ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
      16 58
      روسیه با سوخو بوقش مراقب باشه توسط اف35 های عربستان بمباران نشه بقیه پیش کشش
    • بی نام A1 ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
      27 1
      موسوی زیاد خون خودتو کثیف نکن جای ردیف کردن این حرف ها یاد بگیر هر کشوری تو دنیا دنبال منافع خودش هست چه آمریکا و چه روسیه فعلا روسیه داره به نفع ما کار میکنه و به عربستان هم حمله کنه خوشحال میشیم
    • علی IR ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۸
      10 1
      پس اس 300 روس چیه ؟
  • رحیم IR ۰۴:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    بایدکشورعربستان درس بگیرد
    • بی نام A1 ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
      15 2
      اونا احمق تر از اونی هستند که ما فکر میکنیم درس کیلو چنده اونا همه چی رو با پول معامله میکنند.
  • بی نام IR ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    عربستان با حکومت موجود بسیار خطرناکتر از اسراییل برای منطقه است.
    • بی نام A1 ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
      دقیقا
    • مصطفی A1 ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
      28 37
      بعد از اینکه آمریکا در سوریه نتونست کاری کنه که البته قابل پیش بینی بود...! فهمیدم که روسیه قدرتش بیشتر شده و آمریکا کمتر الان هم نفوذش رو در مصر ، اکراین (با تزریق 25 برابری نسبت به اتحادیه اروپا ) ، سرکوب مخالفای اسد و پشتیبانی تو سوریه ، پشتیبانی از ایران از انقلاب تا امروز نشون داده که روسیه ابر قدرت مطلق حتی اگه اروپا هم باش نباشه پوتین سیاست بسیار عالی داره برا عربستان هم داره ، میبیند چند وقته دیگه اتفاقات عجیب رو در عربستان ، پوتین با پنبه سر میبره
    • سیدحسین A1 ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
      اگرچنان دیوانگی پوتین کند طیران ابابیل چنان برسرش گلوله های جهنمی میریزند که دودمان تزارهانیست ونابودخواهدشد مثل ابرهه.. دولتی که همیشه ازدیکتاتورهاحمایت میکنه تااخرین روزازقزافی حمایت میکردپوتین
    • بی نام IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
      60 5
      آنهایی که باید بفهمند که نمی فهمند این موضوع را!!!!!!
    • بی نام IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
      90 7
      اگر چه جنگ هيچوقت خوب نيست،اما حمله روسيه به عربستان چه صرفا به عنوان تهديد چه حمله نظامي به نفع ايران هست.چون سياستهاي عربستان هميشه بر خلاف منافع ايران بوده والبته اين نكته فراموش نشه كه ايران ميتونه ميانجيگري مناسبي داشته باشه
    • بی نام A1 ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
      79 6
      آقا بزنن این خائن هارو نابود کنن. یه سوالی اونقت مکه چی میشه؟!!!
    • mostafa A1 ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
      10 11
      بعد از اینکه آمریکا در سوریه نتونست کاری کنه که البته قابل پیش بینی بود...! فهمیدم که روسیه قدرتش بیشتر شده و آمریکا کمتر الان هم نفوذش رو در مصر ، اکراین (با تزریق 25 برابری نسبت به اتحادیه اروپا ) ، سرکوب مخالفای اسد و پشتیبانی تو سوریه ، پشتیبانی از ایران از انقلاب تا امروز نشون داده که روسیه ابر قدرت مطلق حتی اگه اروپا هم باش نباشه پوتین سیاست بسیار عالی داره برا عربستان هم داره ، میبیند چند وقته دیگه اتفاقات عجیب رو در عربستان ، پوتین با پنبه سر میبره
    • ابیته*** IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
      48 65
      مکه و مدینه را نزند که قاطی میکنیم بقیه شهراشو بزنه بترکونه روشون کم شه
    • بی نام IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
      53 19
      به غیر از اماکن و شهرهای مذهبی بقیه ی شهراش با زیرساختاش باید با خاک یکسان بشود. ممکن است حکومت عربستان عمدن جنگ رو به مکه بکشاند تا مسلمان هارو تحریک کنه ولی اگر روسیه مجبور بشه باید اونجارم بزنه بعد از سقوطش میشه دوباره بازسازی کرد مسلمونا خواهشن کمی رگ گردن کلفت نکنن تا حکومت ال سعود ریشه کن بشه.
    • بی نام A1 ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
      52 4
      اسرائیل از اول تکلیفش روشن بوده و ضد اسلام .اما عربستان و سرانش به نام اسلام تیشه به ریشه اسلام و مسلمانان میزنند .به امید نابودی این ظالمان
    • با نام IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
      55 5
      درسته روسیه خودش زیاد خوب نیست ولی در مقابل عربستان ما ازش حمایت میکنیم
    • بی نام A1 ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
      13 33
      روسيه و پوتين(دمپايي لا انگشتي) هيچ غلطي نميتونه بكنه
    • بی نام IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
      25 11
      روسیه باید عربستان رو بمباران کنه ناغافل بی وقفه و شبانه روزی. بازسازی خانه ی کعبه و غیره رو کشورهای مسلمان از جمله ایران بر عهده خواهند گرفت.
    • بی نام A1 ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
      24 4
      روسیه از قذافی حمایت کرد آمریکا هم از عربستان هر کی دنبال منافع خودش هست . روسیه اگر به عربستان حمله کنه یک هفته جشن میگیم
    • بی نام A1 ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
      22 3
      روسیه مچکریم
    • معین A1 ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
      14 5
      البته یادمان نرود که عربستان دست نشانده اسراییل است و ما نباید به این دام بیافتیم که اسراییل را از یاد ببریم ان شاءالله اسراییل را نابود و حکومت عربستان را سرنگون می کنیم
  • بی نام IR ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    جنگ خوب نیست! حتی برای دشمنان هم آرزوی درگیری جنگی ندارم، مردمانشان چه گناهی کردن؟!
    • بی نام A1 ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
      89 11
      آفرین
    • سجاد حجازی IR ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
      89 33
      به شرطی که آدماش آدم باشن.
    • مورخ IR ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
      51 8
      صد هزار آفرين به عقيده شما انشالله همه كامنتها مثل شما انساني و عقلاني باشه آفرين......
    • بی نام IR ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
      10 1
      دقیقا باید همان کاری را کرد که با ایران کردند تحریم از هر جنگی بدتراست اگه عربستان تحریم شود کمتر از یک سال نابئد خواهد شد... چون آنها مردمشان مثل ما نیستند واگر در رفاه نباشند و نفت نفروشن به جان هم میفتند و حکومتشان هم هیچ راه درامدی جز نفت و حج ندارد.
    • امزید A1 ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
      11 2
      من با نظر شما موافقم اما کشوری که این همه انسان از کشورهای دیگر کشته وهنوز به کشتن بیگناهان باعوامل انتهاری ادامه میده و یک پادشاه افراطی ضد بشریت بی منطق داره نباید کسی جلوشا بگیره
    • محسن اکبری A1 ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
      3 4
      آره . کودکایی که تو این جنگ کشته میشن . مادرایی باید داغدار بشن . . . جنگ خوب نیست . حتی برای دشمنان هم آرزوی درگیری جنگی ندارم ، این یعنی یک ایرانی
  • بی نام A1 ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    22 64
    عربستان توان دارد کل کشور روسیه مسلمان کند و حریفش نیست
  • ناشنلس IR ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    33 43
    عربستان از یک ملت محکوم با اکثریت مسلمان دفاع میکند ولی روسیه خبیثه که جنایاتش هنوز در جنوب وغرب وشمال ایران صدای استمداد را میطلب و قرارداد ننگین ترکمن چای وگلستان که هفده تا شهر ایران اما گرفته از یاد تاریخ نرفته ولی چطور ما از دولت غیر مسلمان ودشمن انسانیت ودایم الخمر حمایت واشک تمساح وهمدردی داریم وزنهایشان در بوشهر حق حجاب میگیرند وهنوز نیروگاه مرکز باج خواهی روسها شده ولی وای برما که با ظالم همدست هستیم برای دنیا
    • فراز IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
      20 0
      من واقعا عذرخواهی میکنم قرارداد گلستان و ترکمنچای تقصیر روسیه بود یا بی کفایتی پادشاهان ایران؟
  • حسین2007 IR ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    ما که خوشحال میشیم روسیه کار عربستان رو یکسره کنه
  • احمد IR ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    16 37
    دمت گرم پوتین.به نظرم دولت مردان ،خاک ایران را در اختیار روسیه قرار بده تا بتونه پایگاهای نظامیش بزنه و راحت به این عربها حمله کن.تا به فهمن یک من ماست چقدر کره میده .که دفعه دیگه به امریکا نگن پایگاهای نضامیت بابت حمله به ایران بیا اینجا بزن
    • بی نام A1 ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
      7 1
      اشتباه مثبت دادم.این دفعه ما میخوایم وایسیم نیگا کنیم.
  • بی نام A1 ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    22 42
    روسیه امریکا نیست سازش کنه بمب هسته ای رو در وسط ریاض منفجر میکنه
    • بی نام A1 ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
      11 20
      روسيه بدن اجازه امريكا هيچ غلطي نمي تونه بكنه!
  • بی نام IR ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    بدا به حال شما که آرزوی حمله به کشوری را دارید که حرمین شریفین آنجا قرار دارد و دینتان را مدیون آنان هستید !
    • انتی بشار A1 ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
      35 59
      برادر محترم از مشتی بشار پرست نباید بیشتر انتظار داشت .
    • منصور نوين IR ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
      25 6
      بدا به حال تو با اين سطح فكرت.... ما دينمون رو مديون پيغمبر خدا(ص) هستيم نه مشتي وهابي تندرو... اينا كي باشن كه ما دينمون رو مديونشون باشيم؟ خود پيفمبر(ص) فرمود هيچ پيامبري از دست قومش ايتقدر كه من از دست اينها زجر كشيدم زجر نكشيد... ماشيعه هستيم اينها اكثريت ما شيعخ هستن اينا رو شيعه كردن؟ اينا خودشون مگخ شيعه اند؟ واقعا بعضي ها انگار سطح فكرشون تو قرون پاره سنگيه...
    • بی نام A1 ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
      11 3
      یعنی شما از القائده و طالبان هستید !؟
    • بی نام A1 ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
      26 6
      lما دینمان را مدیون عربستان هستیم؟ عربستانی که از ابتدا با برای پیامبر شمشیر از رو بسته بود و بعد از پیامبر هم به جون خاندانش افتاد؟!
    • بی نام IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
      30 2
      عمرا اگه بدونی حرمین شریفین چی هست! فکر کردی فقط خودت مسلمونی! پس پیامبر هم نباید مکه رو فتح میکرد چون کعبه اونجا بود دینداری همش احساسی بودن نیست بلکه باید از عقل و شعور هم کمک گرفت.
    • بی نام US ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
      33 2
      نمی خوام مقایسه کنم ... ولی مگه پیامبر به مکه حمله نکرد ... آخه این چه منطقیه شما دارین
    • کوشا IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
      16 2
      حرمین شریفین! لحنت دقیقاً مثل کسیه که اون ملک عبدالله جانی رو خادم حرمین شریفین میدونه. اینهایی که ازشون دفاع میکنی خون هموطنات رو کنار همون حرمین شریفین ریختن. در ضمن ما دینمون رو مدیون حرمین شریفین نیستیم. ما به کسی مدیونیم که بت‌های داخلش رو شکست... شما هم بهتره به جای این مقدس سازی‌ها حرف دلت رو بزنی...
    • محمد A1 ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
      19 4
      برادر عزیز همه ی عربستان مکه و مدینه نیست کسی نگفت خدای نکرده به حرمین شریفین حمله بشه بلکه کافیه ریاض را به توپ ببندند تا دولت عربستان به دست اهل تسنن اعتدال گرا بیافتد و جهان از شر وهابیت نجات پیدا کنه!
    • بی نام A1 ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
      11 4
      عزیزم ما دینمونو مدیون اینا نیستیم! اگ منظورتون حمله اعراب تحت فرمان کسیه ک خودشو خلیفه می دونست اون حمله خودش بر خلاف دستورات اسلام بود.اون برای کشور گشایی ب ایران حمله کرد و بعد هم نتیجه عکس گرفت چون ایرانی ها مسلمان شدند ولی نه اون چیزی ک اون می خواست بلکه ب حقیقت اسلام یعنی محبت اهل بیت علیهم السلام و دین عقلانی ک مروجش این بزرگواران بودند ایمان آوردند. این عربستان فعلی نواده همون شخصیه ک بر خلاف دستورات دین اسلام در صدر اسلام ب ایران حمله کرد و اان هم با پرورش تروریسم این کارو میکنه!
  • سام IR ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    25 5
    امكان نداره سر اين موضوع جنگي رخ بده چون بعد محيط جنگ به خارج از دو طرف كشيده ميشده و سلفي ها و وهابي ها از القاعده به حمايت از عربستان به كشورهاي حامي روسيه حمله پارتيزاني ميكنند و از طرفي آمريكا اجازه چنين حمله اي نخواهد داد!!چون خلا قدرت در خاورميانه بوجود خواهد اومد بعد هم واكنش كشورهاي عرب چه خواهد بود؟بزرگترين چالشي كه پيش خواهد اومد احضار سفرا يا تنزل روابط يا كلا قطع روابط كه اينها هم يكي پس از ديگري ميسر خواهد شد.
  • حسین امیری IR ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    14 3
    جنگ گزینه سختی است و بعید است که روسیه به این راحتی ها تن به آن بدهد. به یاد داشته باشید وقتی دیپلماتهای ایرانی در افغانستان سلاخی شدند. چرا ایران به جنگ با طالب ها تن نداد البته شنیده ها حاکی از آن است که‌آقای خامنه ای موافق جنگ نبود که به نظر صاحب این قلم تصمیم درستی بود.
  • ehsan A1 ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    27 4
    جای تعجبه که یک کشور غیر مسلمان بر علیه دولت وهابی عربستان این موضع تند را می گیرد ولی دولت ج.ا.ا مرتبا مورد تهدید این کشورها می باشد ولی هیچگونه تحرکی در مقابل آن ندارد. تازه از سفر دولت به عربستان هم سخن به میان می آید!!!!!
  • بی نام A1 ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    امیدوارم عربستان و وهابیت از روی زمین محو بشوند انشا الله
    • انتی بشار A1 ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
      17 17
      هر چند میدونم که چاپ نمیشه ولی همین ارزو رو من برای بشار دارم .
    • از اهل سنت هستم IR ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
      81 17
      آمين
    • بی نام IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
      29 3
      کثیف تر از وهابی وهابی عربستانی است
  • بی نام IR ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    39 33
    عربستان که تنها نیست. امریکا و کل اروپا هم پیمانان عربستان هستند
    • الکس A1 ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
      24 4
      خود آمریکاییا و اروپاییا هم از دست عربا به سطوح اومدن. اولین جایی که وقتش برسه میگیرن همین عربستانه.
  • جوادسعیدنیا A1 ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    12 88
    آقای پوتین بخاطرخانه خداحمله نکن
    • ▐ آرمان ▐ A1 ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
      73 2
      :)) خدایا یه عقلی به این بده یه پولی به ما!
  • سعید IR ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    90 5
    این کسایی که تا دیروز "سفارت روسیه لانه جاسوسیه" راه مینداختند و الان هندونه تعارف میکنند به پوتین که بزن عربستان رو له کن. اینهایی که تا دیروز رژیم وهابی،نظام ضد اعراب و ...راه انداخته بودند و الان در دفاع از عربستان تاریخچه خیانات روسیه علیه ایران از زمان تزار تا زمان "ترحال" رو عین بلبل چه چه میزنند. این ملت که برای پیدا کردن مسبب بدبختیهاشون کره زمین رو میچرخونند و انگشتشون هرجا ایستاد،اون کشور میشه ام الخبائث و محض رضای خدا یکبار هم انگشتشون رو خود ایران نرفته. این ما که با عربستان و آمریکا و روسیه و کل دنیا دشمنیم و اگه تو داخل دلخوشی نداریم چالش دیگر کشورها مایه انبساط خاطرمون میشه. این بگم بگم و دار و دسته اش که به اندازه همه گند زده و صاف صاف راه میره رو محاکمه کنید.....
    • سمانه A1 ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
      8 2
      ادبیات ژانر! خیلی قشنگ بود
    • سعید IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
      2 2
      تشکر خانم سمانه البته محدودیت تعداد کارکتر برای تایپ و بعضی دیگه از محدودیت ها که همه میدونند دست و پای آدم رو میبنده. وگرنه حرف واسه گفتن زیاده
    • بی نام A1 ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
      2 2
      احسنت،جفتشون به جون هم بي افتند و تضعيف بشن خوبه
  • شریعتمدارتهرانی IR ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    67 4
    به نظر من هم مطمئنا جنگی بین مسکو و ریاض رخ نخواهد داد و تاریخ نشون داده که روسیه خیلی عاقلانه تر از غربی ها با چنین مسائلی برخورد می کنه و حتما راه بهتری رو برای گوش مالی آل سعود پیدا خواهد کرد
  • احمد EU ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    55 3
    اگه یکی به این عربستان میزد من خوشحال میشدم چون اونا از تیرگی روابط ما با غرب و همچنین تحریمها بر علیه ما حسابی سوء استفاده کرده اند و از خدا شونه ما زجر بکشیم
  • خلیلی IR ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    26 9
    من مطمن هستم خداوند متعال به زودی شر اشرار یعنی آل سعودرا به هر وسیله ایی که او بخواهد مانند صدام یزید از سر مسلمین کوتاه خواهد کرد
  • رضا IR ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    35 1
    خداوند ناپاکان را به وسیله صالحان یا عده ای بدتر از خودشان نابود می کند!!!
  • بی نام IR ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    35 20
    آمریکا اجازه نمیدهد
    • بی نام IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
      10 1
      عربستان مدتیست به آمریکا هم پشت کرده!
  • بیژن IR ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    27 1
    خودمونیم عجب جایی گیر کردیم یک طرف روسیه یک طرف عربستان که حالا به هم تابیدن یکطرف قطر پولدار ادعا دار ، از آن طرف داعش ضد شیعه وسط عراق ،افغانستان جنگ زده که اگر طالبان را هم در نظر نگیریم تولید اول تریاک تو دنیا را دارد که بسیار برای ما خطر ساز است ، سوریه نصفه و نیمه ، اسراییل خبیث ، آمریکای مکار . اوه خدا به فریاد برسه . تنها که نمیشه به جنگ همه اینها رفت خدا کنه فقط تو محاسبات اشتباه نکنیم وگرنه کارمان با کرام الکاتبین خواهد بود .
  • بی نام A1 ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    10 22
    روسیه عملا توانایی حمله رو نداره، مگر اینگه موشک بزنه اونم پاتریوت های امریکایی در عربستان و سیستم های ضد موشکی در قطر، عراق و خلیج فارس همه موشک های روسیه رو در هوا میزنن. با هواپیما هم که نمیتونه چون باز هم سیستم های دفاعی امریکا اجازه نمیدند نزدیک عربستان بشن. عملا کاری از روسیه ساخنه نیست مگر همین حرف های پوتین.
  • حسین IR ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    5 40
    مکه رو نزنه یه وقت
  • محمد IR ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    13 3
    درسته كه آقاي أوباما در أمريكا رئيس جمهوره و أمريكا تا اومدن مجدد جمهور ي. خواهان عمليات. نظامي جديدي نخواهد داشت ولي معنيش اين نيست كه أمريكا نسبت به متحد إنش اينقدر بي تفاوت. بمونه ، يادتون نره روسيه حتي در مورد سوريه هم أواخر گفته بود ما جلوي حمله نظامي به سوريه رو نخواهيم گرفت .
  • بی نام A1 ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    27 62
    مرگ بر روسيه. روسيه هيچ غلطي نمي تواند بكند
    • بی نام RS ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
      30 3
      کلا دنیا از نظر شماها هیچ غلطی نمیتونه بکنه و فقط شمائید که میتونید غلط زیادی کنید...آره؟؟
  • سکوت IR ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    30 11
    انشا اله روسیه عربستان رو نابود میکنه. بعضی از دوستان نگران مردمش نباشند به گفته پیامبر من از عرب هستم ولی عرب از من نیست.
  • بی نام A1 ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    12 5
    نه یه هیچ عنوان حمله نخواهد کرد ..اولا واقع بینانه باید نگاه کرد عربستان بزرگترین تولید کننده نفت اوپیک هست و الان بزرگترین سرمایه دار و سهام دار شرکت های اروپایی و حتی روسی و مشارکت زیادی در همه جا داره پس تهدید به حمله به این کشور هم ممکنه ثبات خود روسیه رو زیر سوال ببره ...دوما تجهیزات نظامی عربستان که حتی اگه از نظر نفرات و دانش ضعیف ترین هم باشه خیلی پیشرفته می باشد و مثل گرجستان نیست که روسیه به راحتی بتونه باهاش درگیر بشه .همین موشک بالستیک باید با ضد موشک های آمریکا که در عربستان نصب می باشد در گیر شود پس به این راحتی نیست که ریاض رو بمباران کند بعد همه چی تموم بشه . در مورد ایران هم ..مشکل ایران 40% از دنیا خارج ولی 60% از بی کفایتی مدیران کشوری ناشی میشه و سر هم بندی هایی ...
  • بی نام IR ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    14 38
    نکنه کعبه رو بزنن!!!
    • محمد IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
      12 17
      این منفی ها یهنی اینکه کعبه رو بزنند ؟ پناه بر خدا
  • غضنفر IR ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    9 1
    ای کاش حداقل مراکز تولید وصادرات نفتش رو می زد تا بدلیل کمبود نفت قدری فشار از روی ایران برداشته شود
  • سایه IR ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    3 2
    هر جنگ و ناآرامی در منطقه، سایر کشورها رو هم درگیر می کنه! جنگ باعث کشته و آواره شدن مردم بیگناه میشه. هیچ وقت نباید آرزوی جنگ و ناآرامی کرد. حتی برای حکومتی مثل عربستان!
  • بی نام A1 ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    6 4
    من از عربستان متنفرم اما با حمله نظامی و این حرف ها فقط مردم غیر نظامی بی گناهی کشته می شند که شاید کوچکترین نقشی در سیاست های افراطی این رژیم فاسد ندارند در هیچ شرایطی جنگ راه حل درستی نیست باید فکر دیگه ای کرد اینا دارند می تازونن و به نظر من راه حل آن فقط اتحاد کشورهایی است که هر چند در طول سالیان گذشته منافع اونها در تضاد بوده اما الان منافعشون در یک راستا قرار گرفته مثل ایران ترکیه آمریکا روسیه و ...اونها باید علیه تروریست ها متحد بشوند و حتی عربستان رو تحریم کنند اما حیف که پول عربستان خیلی از معادلات را عوض می کنه...
  • behzad IR ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    10 4
    چراماایرانی ها اینطوری هستیم ..؟؟؟برای همه شما متاسفم انسانهای مثل شما همین بهتر تو این شرایط اقتصادی و تورم فقر باشن ...
  • بی نام US ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    7 0
    جنگی صورت نخواهد گرفت ولی امیدوارم روسیه ضرب شستی به دولت عربستان نشون بده و عربستان مجبور به عقب نشینی از مواضع ظالمانه و تروریستی در حداقل کل خاورمیانه بشه.عربستان باید بفهمه با تندروی و افراط گرایی دودش به چشم خودش خواهد رفت.
  • hosseinh A1 ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    11 3
    پوتین از یک طرف حمله کنه و بعد ما هر سال چند بار بریم عمره و به وهابیون کمک مالی بکنیم. التماس دعا.
  • ایرانی A1 ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    6 3
    روسیه باید کاری کند که حکومت فاسد عربستان سرنگون شود وحکومت بدست مردم بیافتد چون 90درصد مردم عربستان منتظر سرنگونی آل سعودند باید به داد این مردم رسیدسرنگونی آل سعود باعث سرنگونی حکومت ظالم بحرین نیز میگردد ما منتظر این انقلاب بزرگیم انشاالله.
  • بی نام A1 ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    5 11
    پوتین شکست تلخ افغانستان را هرگز فراموش نمی کند چه برسد حمله به مدینه منوره
    • بی نام IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
      3 4
      برو باباچی رو با چی ربط میدی!
  • هادی A1 ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    6 4
    من به شخصه باجنگ روسیه موافق هستم.مطمئنا خیلی از اعراب منطقه هم بدشان نمی آید از شر آل سعود راحت بشوند اما روسیه باید و باید ملاحظه دوشهر مکه و مدینه و مناطق شیعه نشین عربستان را بکند.هرچندکه آل سعود اینقدر بزدل و ترسو هستند که تا اولین موشک به خاک عربستان اصابت کنه قافیه رو ببازند و ...
  • بی نام IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    8 15
    حجاز سرزمین امن الهی می باشد غلطی بخواهد انجام دهد مثل سپاه ابرهه نابود خواهد شد الله از خانه اش و خادمانش حفاظت خواهد کرد .
  • فرخ IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    10 18
    پوتین سگ کی باشه بخواد به ی کشور اسلامی که خانه خدا انجاست حمله کنه مرگ بر روسیه مرگ بر پوتین مرگ بر چکمه مرگبر طرفدارای روسیه
  • بی نام IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    5 3
    جای خالی صلح دوستی توی اغلب کامنت ها مشاهده میشه. دنیایی بدون جنگ و کینه ام آرزوست
  • مسعود A1 ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    17 3
    بهترین راه برای اینکه روسیه عربستانو گوشمالی بده اینه که سامانه های اس 300 رو به ایران تحویل بده.
  • احمدی نژاد EU ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    22 4
    عربستان باید نابود شود
  • آيسان كرمانشاهى IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    10 10
    اقتصاد دنيا بر پايه ثروت عربستان مى چرخد . لطفا تحليل هاى آبكى نكنيد . در اين دوره زمونه پول حرف اول را در جهان مى زند . قدرت نظامى آمريكا و انگلستان و فرانسه و ... پشت سر عربستان است . روسيه عددى نيست كه بخواهد چنين حماقتى بكند .
  • بی نام IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    12 7
    درود بر روسیه و پوتین.روسها میدونند چگونه عمل کنند.تاریخ نشان داده.امیدوارم درس خوبی به عربستان و قطر بدهند.
  • بی نام A1 ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    24 1
    بزنین به تیپ هم جیگر ما حال بیاد . جفت تون مزخرفید
  • بی نام A1 ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    5 4
    احتمالا مسکو همون بلایی که عربستان با جمایت از سلفی ها سر سوریه آورد رو این بار با حمایت از شیعیان داخل عربستان و گروه الحوثی یمن در مرزها همین بلا رو سر خود عربستان می یاره و باعث بوجود اومدن آشوب در داخل خود عربستان میشه! اما امیدوارم که بلوف کرملین به حقیقت به پیونده و کلا عربستان از صفحه ی روزگار محو و نابود بشه تا یک دنیا از شر این شیطان صفت ها راحت بشند! و جاش رو به چندین حکومت کوچک و بدون اختیار عربی ضعیف بده! الهی آمین
  • امیررضا A1 ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    3 1
    رسانه وزین خبر آنلاین. از شما بعیده! این کارشناس محترم شما با خبرهای ناموثق رسانه میلی دچار خطای محاسباتی شده!! بعد این مطلب غلط شده صدر اخبارتون! ایشون می فرمایند: "در خبرهای دیروز آمده که پوتین رئیس جمهور روسیه با تروریست خواندن رژیم حاکم بر عربستان، گفت مسکو به زودی پاسخ عاملان انفجارهای ولگوگراد را خواهد داد. وی همچنین افزود که پاسخ ما طوری خواهد بود که نقشه خاورمیانه را تغییر خواهد" ببخشید منبع این خبر کجاست؟ پوتین این حرف رو در کدوم مصاحبه یا سخنرانی گفته؟ کل جریان خبر سازی فلان روزنامه عربی هستش که صدا و سیما تو بوقش کرده... بعد هم این تحلیل عجیب و غریب با عنوان "آیا روسیه به عربستان حمله خواهد کرد" آدم یاد نشریات زرد میفته! انتظار از خبر آنلاین بیشتره... در پناه خدا باشید.یا حق
  • شهروند IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    11 6
    یادتون نره زمان فتحعلی شاه پاسکویچ تبریز رو هم تصرف کرد .شمال ایران رو اشغال کرد مرقد امام رضا رو توپ باران کردن مردم تبریز ومشهدرو اعدام کر دن فرقه پیشه وری رو برپا کردن که آذربایجان رو جدا کنن که ترومن رییس جمهور امریکا التیماتوم به روسها داد وقایله ختم شد پطر کبیر برا دسترسی به جنوب 15 شهررو از ایران جدا کرد ودریای کاسپین رو از نصف به 11 درصد تقلیل داد 20 ساله که نیروگاه مارو تموم نکرده بیش ازصدسال از منابع نفت شمال محرومیم زمانی که در چچن صد هزار مسلمان رو تو چچن قتل عام کردن این عربستان بود که کمک کرد به رزمندگان چچن.سیاست اینه که ما با عربستان تعامل داشته باشیم در حل مشکلات جنگ گزینه خوبی نیست ایران وعربستان دو بال جهان اسلام هستن.تا حالا هیچ کشوری با اسلحه روسی پیروز جنگ نشده
  • بی نام A1 ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    4 7
    عربستان قرار داد نظامی با امریکا، فراتسه و انگلیس داره، روسیه جز بمب اتمی هیچ سلاح بدرد بخوری نداره اینو از صحبت های خود اونا هم میشه فهمید که گفتن هز کشور به روسیه حمله کنه حتی اگر اتمی نباشه ما با بمپ اتمی جوابشو میدیم این بزرگترین اقرار از عجز روسیه هست در تکنولوژی روز تا جایی که کسی دیگه از اونا سلاح نمیخره جز کشور هایی که امریکا اونا رو تحریم کردند.
  • معین IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    6 3
    خوب اگه حمله کنن که امریکا و اسرائیل و طبعا ایران و اروپا هم ورود میکنن
  • بی نام A1 ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    6 0
    اینکه روسیه در گذشته چه بلایی سر ما اورده درست. ولی در شرایط امروز دنیا مدیریت سیاسی به اقتضای شرایط امروز تعریف میشه نه تاریخ گذشته. بهترین بهره برداری از ارکان قدرت در دنیا در جهت مصالح و منافع کشور که بد نیست خیلی هم خوبه
  • بی نام IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    6 2
    بنده فکر می کنم عربستان و بهتر بگویم ال سعود خود تیشه به ریشه خود می زنند و اصلا در دنیای امروز حاکم شدن یک قبیله بر 40 میلیون نفر در هیچ مکتب و مرامی پذیرفتنی نیست. البته این حق مردم عربستان می شود که بخواهند سیستم حکومتی خود را تغییر دهند. آنچه امروز بعد فراملی در عربستان پیدا کرده است نقش یک مشت شاهزاده بی درد مست یافته از دلارهای نفتی است که حاضر است از افریفا تا روسیه با حمایت از افراد خونخوار دنیا را به هم بزند. بنا بر این اگر هر چه زودتر برای مقابله با ان فکری نشود فردا بسیار دیر است.
  • بی نام IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    13 2
    روسیه و عربستان هر دو دیکتاتور اند
  • بی نام IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    12 4
    عربستان کثیف پول زائرارو می‌گیره میکنه تو جیب یه مشت مفتی و وهابی ... ایشالله روسیه عربستان رو سر جاش بنشونه
  • بی بی بی IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    8 3
    آقا ول کنین این حرفها رو تو رو به خدا . بذار هر غلطی میکنن بکنن فعلا سبد کالای را بچسبید ... واقعآ که .........
  • عبدالرحمن عبدالهي A1 ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    2 7
    روسيه نميتونه از خودش دفاع كنه و از امنيت المپيك زمستاني هراس داره البته هر كشوري تو دنيا دنبال منافع خودش است فقط اميدواريم نزاع كشورها ربطي به ما نداشته باشه ما هم دنبال منافع ملت خود و كشور خود در سايه احترام متقابل باشيم ولي كلا جنگ خيلي بد است
  • بی نام A1 ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    8 8
    هر دو کشور مزخرف هستند
  • حسین US ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    4 26
    اگه کافرها به مسلمونا حمله کنن بر تمام مسلمانان دنیا جهاد علیه کفار وااجب است
  • بی نام IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    5 3
    دیگه داره کم کم به همه مردم جهان ثابت میشه که حکومت امریکا در ذاتش یه حکومت سراپا تروریستی هست که چاره ای جز حمایت از تروریسم نداره. این اوباما حالا خوبشون هست اینطوریه وای به حال بقیه !!
  • بی نام A1 ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    5 3
    ال سعودبایدازبین بره حالا به دست کی فرقی نداره.
  • علیرضا سوری A1 ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    4 4
    جنگ سفیانی با ترکان!!!
  • سعید A1 ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    7 3
    اندکی صبر سحر نزدیک است انشا الله
  • مهران A1 ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
    3 8
    دوستان نگران نباشید، از روسیه بخاری بلند نمیشه من بیست ساله درگیر مسائل سیاسی ام تا به حال ندیدم روسیه یکرنگ باشه
    • بی نام US ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
      2 1
      درود بر روسیه. سگش شرف داره به آمریکا
  • عاقلانه A1 ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
    6 1
    تنها پایگاه امن آمریکا در منطقه بعد از اسرائیل ، عربستان هست ، از زمانی که اوباما رئیس جمهور شده روسیه شانس آورده و زبان درازی اش زیاد شده ، البته روسیه اونقدر خر نیست که وارد هم چین درگیری خطرناکی بشه چون اگه آمریکا دخالت کنه کل جهان به چالش کشیده میشه ، در این صورت باید منتظر جنگ جهانی سوم باشیم که در نهایت برنده ای نخواهد داشت و از خاور میانه و اروپای شرقی و غربی خاکستری بیش نخواهد ماند ، طبق اسنادی که فاش نشده آمریکا در خود روسیه هم جاسوس ها و خائنان بسیار زیادی داره اون هم در رده های بالای نظامی و سیاسی ، پس امیدوار باشید که جنگی صورت نگیره
  • حمیدی A1 ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    2 2
    ابتدا خاور میانه سپس کشورهای حامی ایران ازجمله سوریه عراق لبنان ودر نهایت روسیه لطفا کارشناسان پاسخ دهند ، آیا در شرایطی که توجه متحدین ما معطوف به امنیت درونیشان است حمله به ایران راحتتر نیست! آیا حمله اسراییل یا گروههای تروریستی مسلح به موشکهای دور بردبه ایران نزدیک است!؟ رفتار امریکا ونا امنی های اخیر بسیار مشکوک است.
  • كارمند A1 ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    5 0
    روسيه بعد از المپيك زمستاني كارهايي انجام خواهد داد .اگر پوتين گفته كه گفته حتما عواقب اون رو هم در نظر ميگيره .در مورد افغانستان روسيه شكست نخورد هزينه فايده كرد ديد رفتنش بهتر از ماندن است همان كاري كه آمريكا در عراق كرد و درافغانستان درصدد كاهش نيروهاست كشورهايي مثل آمريكا روسيه آنهم رئيس جمهور روسيه كه سالها سابقه اطلاعاتي امنيتي بعنوان نفر ارشد و بعد رئيس در ك گ ب دارد از روي باد معده حرف نميزند چون اگر اينجوري بود كه ابر قدرت نميشد مثل بنگلادش و بوركينا فاسو ميشد خورشيد در روسيه هيچوقت غروب نميكند از درياي شرقي چين تا قطب شمال بيش از 13 ساعت اختلاف افق است .ما خودمون روبا اونامقايسه نكنيم بهتر است نوع نگرش امريكا وروسيه به دنيا با ما فرق كلي دارد.
  • علیرضا A1 ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    3 0
    اگه روسیه به عربستان حمله کنه مطمئن باشید آمریکا هیچ کاری نمیکنه آمریکا هدفش ازحمایت عربستان بی امنی تو منطقس اگه دید عربستان نابود بشه دیگه کاری نمیکنه میره به دنبال یه حربه دیگه
  • بی نام A1 ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    با سلام به نظر من به نفع كل خاور ميانه است كه عربستان قدرت نگيره اگه روسيه عربستان رو بزنه كه اين كار سختيه اما شدني هست اينجا ايران هم اولين قدرت منطقه و دست امريكا كمي كوتاه تر ميشه و اين به نفع ما ايرانياست
  • بی نام US ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 0
    فکری که بر عربستان حاکمه برای بشریت خطرناکه اسلامی که به نفع خودشون تغییرش دادن و با سو استفاده از اسم دین تروریست پرورش میدن