کیهان در سرمقاله خود با عنوان« نوبت تهاجم دمشق» نوشت:

* به شهادت رساندن رئیس دستگاه امنیتی و وزیر دفاع سوریه می تواند با این هدف صورت گرفته باشد که برای ساعاتی ارتش و سیستم امنیتی سوریه دچار خلأ شوند و این امکان فراهم شود که یک یگان به عنوان نجات سوریه وارد عمل شود و کار را تمام کند. اگر خبرها را مرور کنیم درمی یابیم که چندی قبل دستگاه سیاسی ترکیه مدعی شد که نزدیک به 30 هزار نفر از ارتش سوریه جدا شده اند که این خبر کاملاً دروغ بود و تعداد کسانی که با تحریک و پول های فراوان خریده شده بودند به عدد انگشتان دست هم نمی رسید. در روز انفجار شورای امنیت سوریه هم دو شبکه الجزیره و العربیه به طور پی درپی خبرهایی مبنی بر اینکه یگان هایی از ارتش جدایی خود را از نظام سوریه اعلام کردند و درگیری ها به حومه کاخ ریاست جمهوری رسیده و بشار اسد دمشق را به سمت لازقیه ترک کرده بعنوان «خبر عاجل» پخش می شد و همزمان با آن پخش دو کانال تلویزیونی سوریه از ماهواره ها قطع شد. این خبرها هویت نبرد اطلاعاتی را به خوبی نشان می دهد. در این نبرد اغوا، فریب، سنگین کردن جو علیه حریف و در نهایت شکست روانی آن هدف اصلی است که اگر اتفاق بیفتد شکست فیزیکی هم اتفاق می افتد.

*اما یک نکته مهم در مورد تحولات سوریه این است که فضای امنیتی به مرور به فضای نظامی تبدیل می شود تحولات چند روز اخیر دمشق - یعنی انفجار شورای امنیت و پاکسازی محله المیدان از نیروهای تروریست- به نقش فیصله دهنده ارتش تاکید می کند و پاکسازی 24 ساعته المحله هم نشان داد ارتش سوریه علیرغم آنکه در یک بحران 16 ماهه درگیر بوده است کاملا برای ورود به چنین معادله ای آمادگی دارد. تبدیل فضای امنیتی به فضای نظامی قطعا برای رژیم صهیونیستی و ترکیه مخاطره آمیز است چرا که به معنای آغاز یک جنگ سوری اسرائیلی است. که البته در مقیاس بزرگتر به معنای جنگ مشترک سوریه، ایران، حزب الله و... علیه رژیم صهیونیستی است این درگیری می تواند بصورت جنگی تمام عیار و با زمان نامحدود اتفاق بیفتد و می تواند بصورت جنگی محدود و توام با آزادسازی بخش هایی از سرزمین های تحت اشغال سوریه جلوه گر شود در هر صورت ورود سوریه به درگیری نظامی- تمام عیار یا محدود- قطعا فضا را تغییر می دهد. پرواضح است که اسرائیل در شرایط فعلی به هیچ وجه آمادگی برای درگیری نظامی ندارد بنابراین برای آن در شرایط فعلی بدترین حالت این است که بین سوریه و اسرائیل یک درگیری روی دهد این درگیری فضای منطقه را همزمان علیه رژیم صهیونیستی، ترکیه، عربستان، قطر و بطور کلی جبهه آمریکایی- اسرائیلی بسیج می کند و بر انسجام جبهه مقاومت و عملیاتی شدن آن منجر می شود.

*تغییر فضای سوریه از امنیتی به نظامی دست سوریه را برای برخورد شدید با عناصر وابسته مسلح باز می کند کما اینکه طی روزهای اخیر این اتفاق افتاد و این در حالی است که در بالاترین محاسبه تعداد تروریست های مسلح سوریه که بصورت موضعی و نقطه ای عمل کرده و سپس محو شده و در نقطه دیگر حضور می یابند، از 5000 نفر فراتر نمی رود جمع و جور کردن این تعداد که در فضای امنیتی دشوار است، در فضای نظامی کار آسانی است و از قضا سوریه در این مقوله تجربه بیشتری دارد. تغییر فضا به سمت نظامی، ترکیه و رژیم صهیونیستی را با شرایطی مواجه می کند که ناچارند ابتدا هزینه هر اقدام ضد سوری و نیز سهم خود در فضای ناامنی علیه سوریه را در حوزه امنیت و نظامی بپردازند. ورود به حوزه نظامی در واقع ورود به حوزه ای با پیامدهای نامعلوم است چرا که عوامل تشدیدکننده و نوع فعالیت آنان پیش از آغاز درگیری بندرت قابل اندازه گیری می باشد. در فضای نظامی آن کشوری که در موضع دفاعی قرار دارد از موقعیت بهتری برخوردار است و کشورهای مهاجم دچار آسیب بیشتری می باشند.

*از سوی دیگر شکل گیری فضای امنیتی علیه سوریه، انتقال این فضا به داخل کشورهای شکل دهنده را منطقی می کند و مدیریت این صحنه را برای سوریه آسان می گرداند.

/27217

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 229422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۱
    سوريه احمال كاري را به كنار گذاشته و با مشت آهنين جواب خود فروختگان و خائنين به ملت و كشور رابدهد و ريشه آنان را بيرون كشد و وظيفه ماست كه دولت سوريه را در اين دوران سخت تنها نگذاريم تروريستهايي كه توسط وهابيون و دول نوكر صفت غرب بر ملت سوريه ظلم ميكنند
    • قاسم EU ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۱
      30 8
      بی نام وبی نشان!اهمال کاری=سستی وبی تفاوتی درکار است.احمال=حمل کردن بار است یااحتمال دادن چیزی را گویند.
    • احسان PL ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۰
      6 1
      ایران از لحاظ حس انسان دوستی هم که شده باید به سوریه کمک کنه
  • محمد IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۱
    چرا صحبتی از حماس نیست مگه آقایون کلی از حماس حمایت نکردند آخرش هم گذاشت توی کاسه ایران؟! فکر می کنید باقی تفاوتی دارند؟ یا نیاز باعث حمایت اونها از ایران شده؟
    • بدون نام IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۱
      52 88
      در جریان جنگ 22 روزه نیروهای حزب الله برای رساندن سلاح به غزه جان خود را به خطر انداختند و از این نظر حماس هم باید نقش مهمتری را در این شرایط ایفا کند. اما اوضاع سوریه متفاوت است. سوریه و خاندان اسد قبلا براداری خود را ثابت کرده اند. مطمئنا سقوط سوریه نوید دهنده آینده ای خوب برای هیچ یک از ایرانیان ساکن ایران نخواهد بود.
    • سامان IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۱
      27 16
      حماس رو نمیدونم ولی خاندان اسد تو جنگ 8 ساله تنها کشور عربی بودن که از ما حمایت کردن و مطمعن باشید هر حکومتی که تو سوریه بوجود بیاد نمی تونه حامی واقعی ایران باشه حتی با تغییر سیاست های بین المللی ایران نسبت به اعراب باز نمی تونن مثل حکومت اسد منافع ملی مارو تامین کنن...بخصوص که اسلامگرا هم باشه.
    • عمار IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۱
      35 20
      فراموش نكنيم كه سوريه در زمان حافظ اسد و در شرايطي كه اوضاع امنيتي و نظامي و داخلي ايران بسيار نابسامان بود از ايران حمايت كرد و بشار اسد نيز دنباله رو حركت پدرش بوده و همانطور كه ايران از بعضي از كشورها حمايت كرد حال كه نوبت به متحد استراتژيك و آزموده شده خود يعني سوريه رسيد نه عقل حكم ميكند و نه سياست ايجاب مي كند كه انها را تنها بگذاريم و مي بايستي حمايتي تمام عيار از سوريه داشته باشيم ، چون دشمن تا مرزهاي ما جنگ افروزي نموده و بي شك هدف بعدش ايران است و مي بايست جنگ را حتي المقدور از مرزهايمان دور كنيم و حمايت از دولت هاي متحد يكي از راههاي اصلي و استراتژيك است . شك نكنيد كه حمايت تمام عيار ايران از سوريه عين عقلانيت وهم سو بامنافع ملي است.
    • فدایی رهبرممممم IR ۰۳:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۱
      32 16
      حکومت سوریه تعهدش درقبال ایران انجام داده فراموش نکنیدکه سوریه تنهاکشوره عربی وغیره عربی جهان بودکه درطول جنگ 8ساله ازایران به صورت کاملااشکارا دفاع وحمایت میکردپس الان هم موقع حمایت ماهست
  • جواد IR ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۱
    30 23
    به نظر بنده فعلا هیچ جنگی علیه سوریه اتفاق نمی افتد چون موشک های ارتش سوریه اسراییل را هدف قرار می دهند . غرب سعی می کند در سوریه جنگ داخلی به راه بیاندازد و از این طریق خود به خود یکی از حامیان و خط مقدم ایران در منطقه را علیه اسراییل از سر راه بردارد
    • بدون نام IR ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۱
      37 48
      از کی تا حالا قیام مردمی شده جنگ داخلی ! این همان ادامه بهار عربه که به سوریه رسیده
  • ایرانی IR ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۱
    44 46
    زنده باد خاندان اسد خاندان اسد همواره حامی ایران بوده اند وظیفه ما حمایت همه جانبه از اسد در دوران سخت کنونی است
  • ho3in IR ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۱
    34 14
    یکی به من بگه روسیه و چین چه نفعی در سوریه دارن که وتو میکنن یکم مشکوک هست برام
    • عمار IR ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۱
      21 2
      برادر عزيز در صحنه سوريه هركس فقط منافع خود را در نظر مي‌گيرد و روسيه و چنين هم از اين قاعده مستثني نيستند. چرا كه سكوت آنها در مقابل جبهه غرب منجر به پيروز احتمالي جبهه غرب مي‌شود كه در اينصورت فضاي تك قطبي در صحنه حاكميت جهاني به شدت بنفع غرب تقويت مي‌گردد و اين بنفع روسيه و چين كه بدنبال جلوگيري از حاكميت تك قطبي غرب بر دنيا هستند نخواهد بود. لذا اين وضعيت و موقعيت استراتژيك و منطقه‌اي سوريه و تأثير تحولات اين كشور بر صحنه حاكميت جهاني است كه هم غرب و هم شرق را به تكاپو و تلاش در مقابل يكديگر واداشته است.
  • بهلول IR ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۱
    21 36
    در خصوص آن برادري كه تحولات سوريه را بهار عربي ميداند اميدوارم چشم ايشان كمي به واقعيت باز شود تا بدانند كه آيا صحنه‌اي كه بازيكران اصلي آن امريكا و اسرائيل و ديكتاتورها و نوكران آنها در منطقه هستند بهار عربي است؟ پس در اين معادله جايكاه اكثريت مردم سوريه كه حامي نظام خود هستند كجاستت؟ نكند امريكا و اسرائيل كساني را براي اظهارنظرهاي اينگونه مأمور كرده باشند والا هيج شخص واقع بيني چنين نظري را ابراز نمي كند
    • هم وطن IR ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۱
      34 22
      آقاي بهلول اكثريت مردم سوريه مخالف اسد هستند چون از اهل سنت هستند يعني در سوريه شيعيان در اقليت هستند
    • احمد IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۱
      19 14
      هم وطن مطمئنی که مخالفان برادر های سنی ما هستند؟؟؟؟؟ غرب اشتباه کرد البته یکی از الطاف خداوند بود که در سوریه اعتراضات را با اسلحه شروع کرد چون از همون اول چهره خودشون را نشون دادند. یه چیز دیگه مردم عادی اسلحه و نارنجک و بازوکا و ... دارند؟؟؟؟؟ من که داره شاخم در میاد !!!!! شبکه های بی بی سی و العبریه و .... یا ما را خر فرض کردند یا خودشون را به خریت می زنند.
  • محمدرضا IR ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۵
    3 0
    عزيزي كه فرمودند اكثر مردم سوريه ضد بشار هستند چون از برادران عزيز اهل تسنن ميباشند خدمتشان عرض كنم در شرايط فعلي جنگ در سوريه جنگ شيعه و سني نيست بلكه جنگ ميان امپرياليسم غربي و وهابيت با جبهه مقاومت شامل ايران و سوريه و حزب الله( نه لبنان ) است و كشورهايي چون روسيه و چين با نگاه منافع ملي خود حامي جبهه مقاومت هستند در ضمن بشار مخالفان داخلي دارد اما اكثريت نيستند كه اگر بودند نيازي به اين همه حمايت خارجي از طرف دوست همه ملتها آمريكاي عزيز و جنايتكاران وهابي و بمب گذاري هاي پياپي و....... نبود ياعلي