بهترین عکس‌های فضایی هفته به انتخاب سایت نشنال جئوگرافیک: از یخچال‌های هیمالیا و شعله‌های آتش زیر آسمان هاوایی تا رقص شفق در آسمان قطب و زمستان فضایی دریاچه میشیگان.


شعله‌های آتش زیر آسمان هاوایی
ترکیب شعله‌های آتش، چتر درختان و سوسوی ستارگان در کنار جاده مائونا کیا هاوایی تصویری بی‌نظیر خلق کرده است. در آسمان کاملا شفاف و نورانی این کمپ که در ارتفاع 1829 متر از سطح دریا قرار دارد، نشانه‌ای از چشم‌انداز خیره کننده‌ای است که در انتظار رصدگرانی نشسته که برای تماشای آسمان شب به این کوهستان می‌آیند.

زمستان فضایی دریاچه میشیگان
این عکس توسط خدمه ایستگاه فضایی بین‌المللی گرفته شده است. نوارهای یخ در امتداد ساحل جزیره واشنگتن دریاچه میشیگان همانند ستون دود باد خورده‌ای که از دودکش بیرون می‌آید، منظره زیبایی خلق کرده است. ضخامت تراورس‌های یخ به طولی از ساحل بستگی دارد که یخ در امتداد آن شکل می‌گیرد. زمستان امسال، یخ بیش از 90 درصد سطح دریاچه میشیگان را پوشاند؛ اتفاقی که در 44 سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

درخشش رئا در نور آفتاب
این عکس که توسط مدارگرد اکتشافی کاسینی ناسا گرفته شده، دومین قمر بزرگ زحل، رئا را به تصویر می‌کشد که بازتاب نور خورشید از سطح آن درخششی جادویی به آن بخشیده است. این قمر که تنها 1527 کیلومتر قطر دارد، همیشه تنها یک سمت خود را به سیاره زحل نشان می‌دهد؛ و اثراتی کشندی آن برای زحل همانند چیزی است که ماه برای زمین به ارمغان می‌آورد. ترکیب دشت‌های هموار و دهانه‌دار سطح رئا باعث شده است اخترشناسان حدس بزنند برخوردی سیارکی در گذشته‌های دور باعث تغییر سیمای بخشی از این قمر شده است.

یخچال‌های هیمالیا
در این عکس که توسط ماهواره Kompsat-2 آژانس فضایی اروپا (اسا) گرفته شده؛ ذوب شدن یخچال‌های برفی نپال باعث پر شدن دریاچه‌ای در حال رشد در هیمالیا شده است. بازتاب نور از یخچال‌های سرشار از برف همانند یخچال ایمجا (بالای عکس) در میان دره‌ها و ستیغ‌های کوهستان‌های مرتفع خودنمایی می‌کند. رواناب این یخچال‌ها نیز رودخانه‌هایی مانند گنگ و سند را تغذیه می‌کند.

گرد رخساره خبر می‌دهد از سر درون
در مجموعه 12 عکسی که توسط مدارگرد شناسایی مریخ (MSO) تهیه شده است، غبارهای طلایی رنگی در اطراف یک دهانه برخوردی پراکنده شده است. این دهانه بسیار جوان است و تنها چند هزار سال سن دارد. خاکه‌های پخش شده این دهانه، تفاوت میان سطح تیره سیاره سرخ و اعماق روشن‌تر مریخ را نشان می‌دهد. این کنتراست رنگی می‌تواند نشانه‌ای از کانی‌های معدنی آب خورده زیر سطح سیاره باشد.

رقص شفق در آسمان قطب

هر ساله در زمستان نورهای شمالگان ساعت‌ها در آسمان نروژ خودنمایی می‌کند. افزایش فعالیت‌های خورشیدی در ماه‌های اخیر باعث شکل‌گیری رگباری از شفق‌های قطبی شده است.

53275

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    17 0
    خبرانلاین می دونم بی ربطه ولی این نظر رو درج کن افرادی که می گن نمی توان از ماه به زمین برگشت پس ماموریت اپولو دروغ بوده از خودش نپرسیدند چطور فضاپیمای 6.5 تنی لونا 16 شوروی در همان سالها از ماه به زمین برگشت و سیصد گرم از خاک ماه را به زمین منتقل کرد ایا ان هم دروغ بوده ؟!
  • بی نام A1 ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    9 0
    در تایید نظر قبلی فضاپیمای کاسینی وزنی معادل 2.5 تن دارد و در مدار زحل هست که 4000 برابر بزرگتر از مدار ماه هست ! و در سال 1997 میلادی به فضا ارسال شده کامنت گذاران طرفدار جعلی بودن سفر به ماه می توانید این را هم جعلی بدانید !!