بهترین عکس‌های فضایی هفته را با ما مرور کنید: از صورت داغان عطارد و جو سیارات فراخورشیدی گرفته، تا حکمرانی اورست بر فراز هیمالیا و ملاقات ماه و ناهید.

حکمرانی اورست بر فراز هیمالیا
در این عکس که توسط ماهواره EOS-1 ناسا گرفته شده است، حکمرانی مطلق برج‌های کوه اورست بر همسایه‌های سنگی خود در بلندای رشته کوه هیمالیا مشاهده می‌شود. مردمان نپال اورست را «ساگارماثا» می‌خوانند که به معنای «مادر دنیا» است. چشم‌انداز همیشه برفی منطقه باعث استتار منشاء هیمالیا شده است؛ رشته کوهی که در اصل از سنگ آهک اقیانوسی ساخته شده است. برخورد صفحه آسیا و شبه قاره هند در حدود 40 میلیون سال قبل، باعث شکل گیری این کوه‌های قدرتمند شده است.

جو بیگانه‌ها
ابرزمین GJ 1214b شش برابر زمین جرم دارد. این سیاره دارای ابرهای فراوان و ضخیمی است که در عکس بالا به شکل پتویی بر جو سیاره به تصویر کشیده شده‌اند. گروه تلسکوپ فضایی هابل هفته گذشته داده‌های جوی این دنیا و سیاره «نپتون‌مانند گرمی» را که به دور ستاره‌ای دیگر در حال گردش است منتشر ساخته‌اند.
سیارات بیگانه فراوانی به دور ستارگان همسایه ما در حال چرخش هستند، که بیش از 1000 مورد آنها طی دهه اخیر شناسایی شده‌اند. اما ابرهایی که این دنیاها را در خود پیچیده‌اند اخیرا برای اخترشناسان آشکار شده‌اند. با تحقیق درباره جو سیارات فراخورشید، اخترشناسان امیدوارند که روزی سیاره‌ای زمین‌مانند پیدا کنند که جو آن مناسب پشتیبانی از حیات باشد.

صورت داغان عطارد
میلیاردها سال برخورد سیارکی چهره عطارد را از ریخت انداخته و باعث شده است تا دهانه‌ها فراوانی روی این سیاره شکل بگیرند. عکس بالا توسط کاوشگر مسنجر ناسا گرفته شده است که از سال 2011 / 1390 مشغول گردش به دور سیاره است. تابش نور خورشید در افق باعث خودنمایی خط‌الراس‌های عطارد شده است.

شراره سال نو
به نظر می‌رسد که به مناسبت سال نو میلادی، خورشید نیز جشن گرفته است و شراره‌های خود را به درون فضا پرتاب کرده است؛ شراره‌هایی که رصدخانه دینامیک خورشیدی (SDO) آنها را در طول موج‌های مختلف ثبت می‌کند. منطقه‌ای که دو شراره خورشیدی عکس بالا از آنجا سرچشمه گرفته است AR1936 نامیده می‌شود، که طی فعالیت‌های خورشیدی اخیر به شدت فعال بوده است.

درخشش سحابی گل کاغذی
عکس بالا مربوط به سحابی گل کاغذی است که همچون روبان بسته کادو بر آسمان شب کریسمس خودنمایی می‌کند. این سحابی که در فاصله 5 هزار سال نوری از زمین و در صورت فلکی تکشاخ قرار دارد، نام خود را از چین‌های خود گرفته است که شبیه به غنچه نشکفته گل رز است.

ملاقات ماه و ناهید

رشته کوه‌های آلپ همچون خانه‌ای بهشتی به نظر می‌آیند که خود را برای ملاقات میان هلال ماه و هلال ناهید تزئین کرده‌اند. سیاره ناهید روز 12 ژانویه / 22 دی‌ماه به مقارنه با خورشید می‌رسد و پس از آن در پشت ستاره پنهان می‌شود. برای ملاقات دوباره با ناهید، دوست‌داران آسمان باید 3 هفته منتظر بمانند.

53275

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =