بهترین عکس‌های فضایی هفته را به انتخاب سایت نشنال جئوگرافیک ببینید: از راهزن کهکشانی و موشک در آسمان آلاسکا گرفته، تا تکه تکه شدن سیارکی و چرخش ستارگان بر فراز کلیسا.


راهزن کهکشانی
در این عکس که توسط تلسکوپ فضایی هابل گرفته شده، برخورد میان دو کهکشان صحنه زیبایی خلق کرده است. کهکشان مارپیچی ESO 137-007 که در فاصله حدود 200 میلیون سال نوری از زمین قرار دارد، به دلیل نزدیک شدن بیش از اندازه به خوشه کهکشانی به مراتب پر جرم‌تر، تکه پاره شده است. کشش گرانشی خوشه کهکشانی باعث در هم دریده شدن کهکشان مارپیچی و بیرون ریختن ستارگان از یک سمت کهکشان شده است.

تاخت موشکی در آسمان آلاسکا
در حالی‌که آسمان پس‌زمینه با شفق تزئین شده، یکی از موشک‌های صوتی ناسا در حال تاختن در آسمان آلاسکا دیده می‌شود. هدف از ماموریت «آزمایش زمین به موشک همبستگی الکترون-الکترومغناطیس» یا به اختصار GREECE، رازگشایی از نحوه شکل‌گیری گردابه‌ها و حلقه‌ها در شفق شمالی است.

پل راه شیری در آسمان پر ستاره
با تمام شکوه و درخشندگی، کهکشان راه شیری بر فراز صحرای شیلی در حال خودنمایی است. این عکس که در زیر آسمان شفاف و تاریک صحرای آتاکاما گرفته شده است، تصویری موزائیکی (ترکیبی) است که از کنار هم گذاشتن 7 عکس مجزا به دست آمده است.

چرخش گرداب در ژرفای فضا
کهکشان گرداب و کهکشان همدم آن یکی از عجایب آسمان شب به شمار می‌روند. کهکشان گرداب که حدود 30 میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد، اغلب به عنوان آزمایشگاهی برای اخترشناسان عمل می‌کند تا با استفاده از آن به مطالعه کشش گرانشی اعمالی دو کهکشان بر روی یکدیگر بپردازند.

تکه تکه شدن سیارکی
تکه تکه شدن کار دشواری است، مگر آنکه شما یک سیارک باشید. تلسکوپ فضایی هابل توانسته با عکس‌برداری از مراحل تکه تکه شدن سیارک P/2013 R3، باز هم یکی دیگر از نخستین‌های دانش اخترشناسی را به نام خود ثبت کند. در این مجموعه عکس که بین ماه‌های اکتبر تا ژانویه / آبان تا دی گذشته گرفته شده است، سیارک به 10 تکه خرد شده است که برخی از آنها را دنباله‌ای از جنس خاکروبه‌های کیهانی همراهی می‌کند.
اخترشناسان گمان می‌کنند بادهای خورشیدی با چرخش آرام در اطراف سیارک آن را به نقطه خرد شدگی و نهایتا تکه تکه شدن رسانده‌اند. چهار تکه بزرگ‌تر سیارک حدود 200 متر پهنا دارند.

حرکت موشک بارش به سوی مدار
عکس بالا شلیک موشک حامل یک ماهواره پایش برف و باران جهانی را از سکوی پایگاه فضایی ژاپن به تصویر می‌کشد. ماهواره «رصدخانه هسته اندازه‌گیری بارش جهانی» با قرارگیری در مدار زمین چشمان خود را به الگوی‌های بارشی زمین معطوف خواهد کرد. پرتاب موفقیت‌آمیز این ماهواره که توسط آژانس کاوش‌های فضایی ژاپن و ناسا توسعه داده شده، از سوی هواشناسان و دانشمندان علوم آب و هوایی سراسر دنیا تبریک گفته شد.

چرخش ستارگان بر فراز کلیسا
در این تصویر زیبا که در ایالت آیوا آمریکا گرفته شده است، رد ستارگان دور قطبی بر فراز کلیسای سنت دوناتوس تصویر چشم‌نوازی خلق کرده است. این عکس زیبا از کنار هم گذاشتن موزائیکی 65 عکس با نوردهی 30 ثانیه‌ای به دست آمده است. درست در سمت چپ ناقوس کلیسا، رد شهابی در میانه دایره ستارگان دیده می‌شود.

53275

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    21 31
    توضیحات زیر عکس ها رو حذف کنید.
    • بی نام A1 ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
      1 7
      اینها عکس های تلسکوپ فضایی هابل است تازه چند سال دیگر میخواهند یک تلسکوپ به فضا بفرستند که 6.5 متر فقط قطر اینه ان هست از شما کامنت گذاران خبرانلاین میخواهم بپرسم ایا اینها هم دروغ هست واصلا این چیزها وجود ندارند ؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!
  • محمدرضا A1 ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    7 0
    پل راه شيری ديوانه ام کرد!
    • بی نام A1 ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
      3 0
      آره پسر ...خیلی قدره ...