شاید کامپیوترها بتوانند حجم زیادی از داده‌ها را پردازش کنند، اما ما هنوز به طراحان احتیاج داریم تا آنها را به چیزی ترجمه کنند که مردم بتوانند آن را به طور بصری درک کنند.

مجید جویا: شاید کامپیوترها بتوانند حجم زیادی از داده‌ها را پردازش کنند، اما ما هنوز به طراحان احتیاج داریم تا داده‎های پردازش شده را به چیزی تبدیل کنند که مردم بتوانند آن را به طور بصری درک کنند. در گذشته، تنها خلاقیت و مهارت شخص محقق یا تبلیغات‌چی بود که به او در یافتن و نمایش معنی داده‌هایش کمک می‌کرد. این فرایند، عموما منجر به خلق یک اثر هنری می‌شد. حال نمایشگاهی در بریتیش لایبرری لندن برای گرامی‌داشت این نوع هنر برگزار شده تا نشان دهد که آموختن تصویر سازی از داده‌ها، چگونه به شکل گیری چهره امروزین دانش و اجتماع کمک کرده است.

1- در سال 1854/1233 در حین همه‌گیری بیماری وبا در مرکز لندن، پزشکی به نام جان اسنو با مردم محلات مصاحبه کرد تا دریابد مردم در کدام محلات بیمار می‌شوند، و سپس محل سکونت موارد ابتلا را روی یک نقشه از منطقه علامت زد. او دریافت که یک توده تجمعی از این بیماری در کنار پمپ آبی در خیابان براد (که در حال حاضر خیابان برادویک نام دارد) وجود دارد. نقشه او، شورای محلی را بر آن داشت تا پمپ را از کار بیاندازند و این کار را به سادگی با استفاده از برداشتن دستگیره آن انجام دادند. این کار باعث شد که همه گیری به پایان برسد. اسنو به درستی نتیجه گیری کرد که وبا از طریق آب منتقل می‌شود، در حالی که عقیده عمومی در آن زمان بر این بود که علت این بیماری را باید در هوای بد جست.

2- فلورانس نایتینگیل را امروزه بیشتر به دلیل بنیان گذاری پرستاری نوین در هنگام پرستاری از مجروحان جنگ کریمه می‌شناسند (جنگی که بین روسیه از یک سو و فرانسه و انگلیس و عثمانی و ساردنیا از سوی دیگر در سال 1853 تا 1856 در گرفت) ، اما او همچنین یک آمارگیر و لابی‌گر پرنفوذ هم بود. وقتی او از میدان نبرد بازگشت، تصمیم گرفت که برای بهبود شرایط بیمارستان‌ها قدمی بردارد. نایتینگل برای اثبات مشاهداتش از شرایط غیر بهداشتی در بیمارستان‌های ارتش که بسیار مرگ بارتر از میادین نبرد بود، از آمار مرگ و میر دوران جنگ برای تولید نمودار فوق استفاده کرد. مرگ میر میدان‌های نبرد با قرمز نشان داده شده است، مرگ ومیر ناشی از اپیدمی با رنگ ابی کمرنگ و مرگ میرهای دیگر با رنگ سیاه نمایش داده شده‌اند. این تصویر، میزان تلفات را قبل (راست) و بعد از اجرای مقررات بهداشتی سختگیرانه نایتینگل (چپ) نشان می‌دهد.

3- کار بر پایه مدارک در حوزه سلامت که اسنو و ناتینگیل از پیشگامانش بودند، نتیجه داد: در سال 1885، اولین مدیر عالیرتبه پزشکی به این سمت منصوب شد شد تا دولت انگلیس را در زمینه بهداشت کشور راهنمایی کند. این پژوهش‌های آماری تا به امروز ادامه یافته، و شکل بالا هم یک نمونه آن را نشان می‌دهد. این تصویر که از گزارش سالیانه وزارت بهداشت انگلیس گرفته شده، نقشه‌ای از انگلیس است که در آن، اندازه مناطق مختلف کشور بر حسب میزان تراکم جمعیت کشور تغییر یافته تا تعداد فروش‌گاه‌های غذای اماده که در هر منطقه بر حسب جمعیت با هم مقایسه شوند.

4- در قرن 17 میلادی بیشتر جهان در اشغال کشورهایی بود که دریاها را در اختیار خود داشتند. در سال 1675 دانشمندی آلمانی به نام ابرهارد ورنر هاپل از دانسته‌های دریانوردان و کاوشگران برای ترسیم جزر و مد و جریان‌های اقیانوسی استفاده کرد.

5- 300 سال پس از گرد آوری نقشه هاپل، می‌توانیم ببینیم که دانشمندان هواشناسی و متخصصان تصویرسازی داده‌ها در ناسا، داده‌های به دست آمده از ماهواره‌ها و ایستگاه‌های نظارتی را ترکیب می‌کنند تا یک انیمیشن از گردش جریان‌های سطحی اقیانوسی از ژانویه 2005/دی 1383 تا دسامبر 2007/آذر 1386 خلق کنند.

6- به رغم این که چارلز داروین را با نظریه تکامل طبیعی می‎شناسند، اما کمتر کسی است که بداند وی در عین حال استاد کتمان حقیقت نیز بود. این نمودار ساده، تنها تصویر کتاب منشا انواع است که در سال 1859 منتشر شد، و نشان دهنده ایده «درخت حیات» است که امروزه مفهوم آشنایی در زیست شناسی است، و تنوع زیستی، گونه‌ها، انقراض‌ها و بقا در چندین نسل را نشان می‌دهد.

7- در همان راستای کار داروین، این مدل سال 2012 از درخت حیات پرندگان، از داده‌های مولکولی برای ردیابی اجداد و تنوع 9993 گونه از پرندگان در طول 50 میلیون سال استفاده می‌کند.

53271

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =