هرچه امید به زندگی در کشورهای پیشرفته جهان افزایش می یابد به همان نسبت آلزایمر هم افزایش بیش از پیش می یابد.

هادی معیری نژاد- آلزایمر یا فراموشی بیماری عجیبی است که عواقب غیر قابل پیش بینی برای سالمندان مخصوصا آنهایی که تنها زندگی می کنند دارد

علت اصلی بیماری آلزایمر همان‌ طور که اشاره شد ناشناخته است. با این حال عواملی چون سن و پیشینه خانوادگی را به آن بی‌ربط نمی دانند. این عوامل همیشه و صد در صد موجب بیماری نمی‌شوند ولی می توانند به آن مرتبط باشند.

سن اکثریت افرادی که به بیماری آلزایمر مبتلا می‌شوند، بیشتر از ۶۵ سال دارند و هر چه سن بیشتر باشد، احتمال ابتلا به این بیماری افزایش می‌یابد. با این حال افرادی هستند که در سنین ۴۰ یا ۵۰ سالگی گرفتار آلزایمر شده‌اند.

افرادی که یکی از والدین برادر و یا خواهرشان مبتلا بوده‌اند شانس بیشتری برای گرفتن این بیماری را دارند تا افرادی که هیچگونه پیشینه‌ای ندارند.

طبق گزارش انجمن جهانی آلزایمر (A.D.I) در سال ۲۰۱۳ حدودا 44 میلیون نفر با دمانس و آلزایمر زندگی می کنند.
در آخرین آمار که مربوط به سال ۲۰۱۰ بود، ۳این جمعیت حدود 35 میلیون نفر بوده است

اما نکته اینجاست که آلزایمر در این سالها با سرعت بیشتری انسان ها را مبتلا می کند. آمار سال ۲۰۱۳ پیش بینی های گذشته را تغییر داده است. به عنوان نمونه درحالی که پیش بینی شده بود در سال ۲۰۳۰ حدود ۶۰ میلیون نفر به دمانس و آلزایمر مبتلا باشند،‌ اما آمار جدید،‌ این پیش بینی را به ۷۶ میلیون نفر در سال ۲۰۳۰ افزایش داده است. همچنین پیش بینی تعداد مبتلایان به آلزایمر در سال ۲۰۵۰ هم ۲۰ میلیون نفر بیش از پیش بینی گذشته است؛ از ۱۱۵ به ۱۳۵ میلیون نفر.

درواقع همه پیش بینی ها با توجه به رشد کنونی آلزایمر که ۱۷ درصد است، انجام شده.

نکته نگران کننده در گزارش جدید انجمن جهانی آلزایمر، پیش بینی رشد این بیماری در کشورهای کم درآمد و کمتر توسعه یافته است. این درحالی است که اکنون بیشترین تعداد مبتلایان به آلزایمر در کشورهای توسعه یافته و صنعتی (موسوم به جی ۸) زندگی می کنند، اما مطابق پیش بینی ها،‌ در سال ۲۰۵۰، حدود ۷۱ درصد جمعیت بیماران آلزایمر در کشورهای توسعه نیافته و در حال توسعه زندگی می کنند.

عدم آگاهی از ابتلا به آلزایمر باعث می‌شود که بیمار درمان را به موقع آغاز نکند، اطلاعات کسب نکرده و راهنمایی نشود. 

در سال‌های گذشته پیشرفت‌‌ در زمینه‌ درمان آلزایمر چشمگیر نبوده است، اگر چه بشر بیش از هر زمان دیگر به چنین پیشرفتی نیاز دارد. البته در کشورهای صنعتی ۲۰ تا ۵۰ درصد بیماران از تشخیص درست بهر‌ه‌مند می‌شوند. اما در کشورهای در حال توسعه این رقم حدود ۱۰ درصد از بیماران را شامل می شود.

شاید یک دلیل افزایش تعداد افراد مبتلا به فراموشی در کشورهای صنعتی اول افزایش سن سالمندان (امید به زندگی) و سپس مراجعه به پزشک و ثبت در آمار باشد در کشورهای فقیر یا در حال توسعه یا سالمندان به سنین بالای 70 نمی رسند یا اصلا نمی دانند آلزایمر دارند و در صد مراجعه به پزشک بسیار پایین است.

تصویر زیر پراکندگی بیماری فراموشی در سطح جهان را نشان می دهد؛

آلزایمر

 

جدول زیر نیز نشان دهنده کشورهایی است که بیشترین مبتلایان به آلزایمر را دارد؛

ردیف کشور مبتلا (در صد هزار نفر)
1 فنلاند 34.9
2 ایسلند 25.1
3 آمریکا 24.8
4 سوئد 21.5
5 هلند 21.4
6 سوئیس 20
7 کوبا 19.6
8 شیلی 19.6
9 آندورا 19.4
10 اسپانیا 18.7
11 نروژ 18.6
12 اروگوئه 17.5
13 دانمارک 17.4
14 انگلیس 17.1
15 فرانسه 16.6

47301

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • معلمی A1 ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
    17 1
    من که فکر میکنم علت الزایمر فقط و فقط به فشارهای عصبی در دوران جوانی و میانسال برمیگرذ.هرچه میزان این فشارها بیشتر باشد الزایمر زودتتر وشدیدتر به سراغ انسان خواهد آمد.آخرین فشار عصبی وروانی که به خیلیها آمد همین چندساعت پیش بود و آنهم فیلتر کردن وی چت بود.
  • بی نام A1 ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
    10 0
    انشا ا... وزارت بهداشت برای کاهش سطح همه بیماریهای خاص در کشور تمهیداتی بیاندیشد!