دستاورد بزرگ دنیای پزشکی: آزمایش خون برای تشخیص زودهنگام آلزایمر

با یک آزمایش جدید خون می‌توان آلزایمر را در مراحل بسیار ابتدایی‌تر از آن چه پیش از این ممکن بود، حتی 10 سال قبل از بروز نخستین نشانه‎های این بیماری تشخیص داد.

مجید جویا: دانشمندان می‌گویند که در آستانه تکمیل آزمایشی هستند که می‌توان با استفاده از آن، آلزایمر را در مراحل بسیار ابتدایی این بیماری تشخیص داد. پس از آن می‌توان از این شیوه در آزمایش‌های کیلنیکی استفاده کرد تا داروهایی برای پیشگیری از پیشرفت این بیماری تولید کرد.

به گزارش دیلی تلگراف، قبل از این، تشخیص این بیماری سال‌ها به طول می‌انجامید، اما دانشمندان اعتقاد دارند که این بیماری در حقیقت بیش از 10 سال قبل از ظهور نخستین نشانه‌های بیماری آغاز می‌شود.

حالا پژوهشگران کالج سلطتنی لندن توانسته‌اند به «پیشرفت چشمگیری» در طراحی آزمایشی دست یابند که شرایط را در طول این مرحله اولیه و قبل از اینکه هیچ علامت هشدار دهنده قابل ملاحظه‌ای ظاهر شود، شناسایی کنند.

پژوهشگران می‌گویند که این آزمایش خون تا 5 سال دیگر قابل دسترس قرار خواهد گرفت، و به این ترتیب می‌توان در دهه بعد، داروهایی برای جلوگیری از پیشرفت بیماری تولید کرد.

یک روان‌پزشک سالخوردگان به نام پروفسور سیمون لاوستون از مرکز روان‌پزشکی کالج سلطتنی لندن می‌گوید که «داده‌های این تحقیق بیشتر از آنچه فکر می‌کردم، امید بخش هستند».

پژوهشگران این گروه ادعا می‌کنند که در بین ده‌ها هزار پروتئینی که در خون ما وجود دارند، توانسته‌اند 10 پروتئین را شناسایی کنند که می‌توان از آنها برای تشخیص آلزایمر استفاده کرد.

دکتر لاوستون می‌گوید: «دوست نداریم ادعا کنیم که به پیشرفت‌های خیلی بزرگی دست یافته‌ایم، ولی فکر می‌کنم که داده‌هایی که در این تحقیق شاهد آن هستیم، به نسبت چیزهایی که قبلا دیده بودیم، خیلی امیدوار کننده‌تر هستند. بزرگ‌ترین گروه داوطلبان در جهان برای این نوع تحقیق به کار گرفته شدند تا پژوهشگران بتوانند تاثیر این آزمایش را ارزیابی کنند.»

پژوهشگران این گروه در همکاری با دانشمندان سراسر اروپا، نمونه‌های خونی و داده‌های کلینیکی را گرد آوری کرده‌اند که اسکن‌های مغزی از هزاران داوطلب هم جزو آنها بودند. این تست در حال حاضر تنها در آزمایش‌های کلینیکی استفاده می‌شود، اما محققان امیدوارند که بتوانند روزی برای عموم مردم هم از آن استفاده کنند.

دکتر اریک کاران مدیر بخش پژوهش سازمان پژوهش‌های آلزایمر انگلستان، می‌گوید: «اگر ما آزمایش خون برای بیماری آلزایمر داشته باشیم، انگاه افرادی که فکر می‌کنند مشکل حافظه‌ای دارند، خیلی ساده می‌توانند به یک آزمایش ارزان، نسبتا غیر تهاجمی و سریع دسترسی داشته باشند تا مشخص شود که آیا به این بیماری مبتلا هستند یا نه؟ این آزمایش خانواده‌ها را هم از نگرانی در می‌آورد و اگر هم متاسفانه این بیماری در آنها تشخیص داده شد، در آن صورت می‌توانند دارو دریافت کنند و برای آینده برنامه ریزی کنند».
53271

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 327241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =