مرگ مرموز شهروند فلسطینی در بند نظامیان رژیم صهیونیستی ضمن بروز درگیریهای خیابانی در کرانه باختری در بین مقامات این رژیم سبب افزایش نگرانی از وقوع احتمالی انتفاضه سوم شده است.

به گزارش آسوشیتدپرس از رام الله، براساس اظهارات یک مقام بلند مرتبه فلسطینی با توجه به کالبد شکافی روی جسد عرفات جرادات زندانی فلسطینی ، سوختگی و شکستگی در قفسه سینه ، وی بر اثر شکنجه نیروهای امنیتی (شین بت) جان باخته است. وزیر بهداشت فلسطین گفت« بررسی های کالبدشکافی دقیقا علت مرگ وی را مشخص نمی کند اما سوختگی ها و شکستگی در قفسه سینه ناشی از تلاش برای بهوش آوردن و یا بهبودی در وضعیت سلامتی جرادات توصیف شده است.
مرگ این جوان سی ساله فلسطینی دقیقا زمانی اتفاق می افتد که تنش ها در کرانه باختری شامل تظاهرات هفت روزه فلسطینیان در حمایت از چهار زندانی فلسطینی که در سلول های اسرائیل اعتصاب غذا کرده اند افزایش یافته است.این درحالی است که چهار هزار و ششصد فلسطینی در بند شامل دهها نفر از بازداشت شدگانی که هرگز بطور رسمی تفهیم اتهام و محاکمه نشده اند در سلول های نیروهای امنیتی تل آویو به سر می برند.
گفتگوهای به بن رسیده صلح فلسطین و اسرائیل، انتخاب دوباره بنیامین نتانیاهو نخست وزیر افراطی رژیم صهیونیستی ، بحران نقدینگی فلسطین و غفلت کشورهای عربی از موضوع فلسطین از جمله مواردی است که می تواند فضا را برای شورش های انتفاضه سوم مهیا کند.
از اینرو در هفته گذشته، فرمانده ارتش رژیم صهیونیستی با جمعی از فرماندهان بلند مرتبه در باره چگونگی مقابله با بی ثباتی و ناآرامی ها تشکیل جلسه دادند.
الکس فیشمن، تحلیل گر نظامی اسرائیل باانتشار مقاله ای در نشریات تل آویو با عنوان مرگ جرادات آغازی دیگر برای انتفاضه سوم نوشت خیابان های فلسطینی در هفته های اخیر در خشم و انزجار می جوشد .اگر چه مقامات اسرائیلی پیشتر نیز در باره شکل گیری انتفاضه سوم ابراز نگرانی کرده بودند.
انتفاضه اول، با پرتاب سنگ از سوی تظاهر کنندگان خیابانی و همچنین اعتصاب در حوزه های تجاری و اقتصادی در اواخر دهه هشتاد میلادی آغاز که در نهایت به مذاکرات رهبران فلسطین و اسرائیل منجر شد. پس از شکست گفتگوهای قرار داد صلح طرفین و همچنین اشغال دوباره کرانه باختری و بمباران و تیراندازیها از سوی نظامیان اسرائیلی در سال دوهزار میلادی ، انتفاضه دوم آغاز شد.
در سالهای اخیر، مناطق کرانه باختری از آرامش نسبی برخوردار بوده اند. برغم بروز تنش های اخیر، مقامات دولت خودگردان فلسطین همکاری های امنیتی خود با اسرائیل در مقابله با فعالیت های شبه نظامیان افراطی را نقض نکرده اند.از سوی دیگر، فعالان فلسطینی همچنین با فراگیری از اشتباهات مربوط به شورش های مسلحانه یک دهه گذشته، معتقدند به منظور مخالفت با اشغال چهل و پنج ساله اسرائیل و تلاش برای تشکیل دولت فلسطین در آینده باید از خلاقیت های بهتر و تغییر در سبک و نظام مخالفت ها علیه تل آویو استفاده کرد.
جرادات سی ساله و دارای دو فرزند، که به اتهام پرتاب سنگ از سوی نیروهای نظامی صهیونیستی بازداشت شد، شنبه گذشته پس از یک هفته بازداشت در زندان رژیم صهیونیستی بر اثر شکنجه جان باخت. عیسی قراقهف وزیر امور زندانیان فلسطین که علت مرگ جرادات را شکنجه از سوی نظامیان اسرائیل توصیف کرده، تل آویو را مسئول مستقیم مرگ این جوان فلسطینی می داند.
اعضا بیت سلم گروه حقوق بشر اسرائیلی معتقدند، شین بت بازداشت شدگان فلسطینی را برای زمان های طولانی بازپرسی در سلول های انفرادی نگه می دارد. در حالیکه بیش از هفتصد شکایت از سوی زندانیان فلسطینی علیه نیروهای امنیتی شین بت جمع آوری و ارائه شده است اما تاکنون حتی یکی از اینگونه شکایات در محاکم جنایی مطرح نشده است.
در همین امروز 25 / 2/2013 منابع فلسطینی گزارش دادند در جریان درگیری بین جوانان فلسطینی و نظامیان صهیونیست مقابل زندان عوفر در غرب رام‌الله، 26 جوان بر اثر اصابت گلوله جنگی و گلوله پلاستیکی زخمی شدند. تصاویری را از این درگیری مشاهدی می کنید.
منبع: راشاتودی

52261

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =