زلزله عصر شنبه آذربایجان شرقی تاکنون 318 کشته و 5000 مصدوم برجای گذاشته است.

در ساعت 21 و 44 دقیقه شامگاه پنج شنبه 26 مرداد بار دیگر زلزله‌ای در منطقه ورزقان رخ داد که منجر به ترکیدگی لوله گاز و آتش سوزی شد. به گزارش ایسنا، این حادثه در یکی از خانه‌های روستای کاسین از توابع شهرستان ورزقان رخ داد.
ساخت 3 هزار واحد مسکونی در مناطق زلزله‌زده
رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: تا قبل از آغاز فصل سرما 3 هزار واحد مسکونی از سوی بهزیستی برای مردم زلزله‌زده آذربایجان شرقی احداث می‌شود. همایون هاشمی با اشاره به اقدامات انجام شده از سوی سازمان بهزیستی کشور در مناطق زلزله‌زده شهرستان‌های ورزقان، اهر و هریس به فارس گفت: در حال حاضر تیم‌هایی از سوی بهزیستی در مناطق زلزله‌زده حضور دارند و خدمات مختلفی از جمله خدمات مشاوره‌ای و روانشناختی ارائه می‌کنند. وی تصریح کرد: بهزیستی در اکثر روستاها اقدام به دایر کردن مهدهای کودک سیار کرده است و کودکانی که در این روستاها آسیب روحی دیده‌اند در این مهدها حاضر و از آموزش‌های لازم استفاده کنند.
هاشمی ادامه داد: در حال حاضر بهزیستی استان آذربایجان شرقی سه منطقه زلزله‌زده را به طور کامل پوشش داده است و هنوز نیازی به کمک استانهای معین نشده است. رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: بهزیستی بنا دارد تا قبل از شروع فصل سرما 3 هزار واحد مسکونی در مناطق زلزله‌زده احداث کند که در این بخش سعی می‌شود از ساختمان‌های پیچ‌ و مهره‌ای استفاده شود.
وی گفت: بهزیستی در چند روز گذشته اقدامات دیگری را نیز در توسعه خدمت‌رسانی در روستاهای زلزله‌زده انجام داده است که از آن جمله می‌توان به توزیع مواد غذایی در طی روز و همچنین حمایت از افرادی که دچار معلولیت شدند اشاره کرد.

آغاز نصب یک هزار و 100 دستگاه سرویس بهداشتی در مناطق زلزله زده
مدیرکل روابط عمومی جمعیت هلال‌احمر با اشاره به توزیع 7 هزار قلم وسایل بهداشتی از آغاز نصب یک هزار و 100 دستگاه سرویس بهداشتی در مناطق مختلف زلزله‌زده استان آذربایجان شرقی خبر داد.
پویا حاجیان با اشاره به فعالیت‌های اردوهای نیکوکاری جوانان هلال احمر در مناطق زلزله‌زده آذربایجان شرقی به فارس گفت: عصر دیروز برای ارتقا اقدامات کمک رسانی‌ها یک ستاد پشتیبانی نیز در محل ساختمان سازمان جوانان تبریز تشکیل شد. وی با اشاره به استقرار 290 عضو سازمان جوانان هلال احمر از 9 استان کشور در مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی افزود: فعالیت‌های جهادی این جوانان در حال حاضر در مناطق زلزله‌زده آغاز شده است.
حاجیان خاطرنشان کرد: نصب یک هزار و 100 سرویس بهداشتی در مناطق زلزله‌زده آذربایجان شرقی نیز آغاز شد و در این زمینه 7 هزار قلم وسایل بهداشتی نیز بین زلزله‌زدگان توزیع شده است.

برپایی 1500 پایگاه داوطلبان هلال احمر برای جمع آوری کمک‌های مردمی
رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر از برپایی 1500 پایگاه داوطلبان هلال احمر برای جمع آوری کمک‌های مردمی به زلزله زدگان آذربایجان شرقی در طول مسیرهای راهپیمایی روز قدس خبر داد. فرحناز رافع به فارس گفت: سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر همزمان با حماسه آفرینی ملت شریف و انساندوست کشور در روز جهانی قدس با مشارکت آحاد جامعه خیرین و داوطلبان جمعیت و چهره‌های بارز و شاخص هنری و ورزشی با برپایی 1500 پایگاه جمع آوری کمک‌های مردمی به یاری مردم محنت زده و آسیب دیده زلزله استان آذربایجان شرقی می‌شتابد. وی افزود: مردم می‌توانند ضمن بازدید از نمایشگاه بزرگ امداد و کمک رسانی جمعیت هلال احمر در حادثه اخیر به کاروان اعزامی کمک‌های بشردوستانه به مناطق زلزله زده نیز ملحق شوند.

جمع‌آوری بیش از 2 میلیارد تومان کمک‌های مردمی به زلزله‌زدگان
معاون مشارکت‌های مردمی کمیته امداد گفت: با حمایت خیرین و نیکوکاران تاکنون بیش از 2 میلیارد تومان برای مردم زلزله زده آذربایجان شرقی جمع آوری و بخشی از این کمک‌ها به مناطق مورد نظر ارسال شده است. سعید ستاری با اشاره به اینکه در روز عید سعید فطر 50 هزار پایگاه در سراسر کشور آماده جمع‌آوری فطریه و کفاره هموطنان هستند، به فارس گفت: این تعداد پایگاه در مسیر نماز عید سعید فطر و همچنین در معابر و مساجد مستقر هستند. وی تصریح کرد: علاوه بر اینکه خانواده‌ها می‌توانند از طریق مراجعه به پایگاه‌ها فطریه خود را پرداخت کنند امکاناتی نیز فراهم شده است تا هموطنان از طریق خودپرداز‌های بانک‌ها و همچنین پورتال کمیته امداد فطریه و کفاره خود را پرداخت کنند.
ستاری اضافه کرد: کمیته امداد تا به امروز بیش از 2 میلیارد تومان برای کمک به مردم زلزله‌زده آذربایجان شرقی جمع‌آوری کرده است که بخشی از کمکها به سه شهرستان ورزقان، اهر و هریس ارسال شده است. معاون مشارکت‌های مردمی کمیته امداد ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود میزان کمکها در روز عید سعید فطر افزایش یابد ضمن اینکه مجموعه امداد همکاری‌های لازم را با دولت جهت ساخت واحدهای مسکونی در مناطق زلزله‌زده خواهد داشت.
وی تاکید کرد: بیش از 5 هزار نفر از مددجویان کمیته امداد در 3 شهرستان ورزقان، اهر و هریس و روستاهای اطراف آن زندگی می‌کنند که نیازمند به حمایت‌های امداد هستند به همین دلیل مجموعه امداد در بخش مسکن تسهیلات ویژه‌ای را از جمله پرداخت وام بلاعوض و همچنین پرداخت اقساط بانکی ارائه خواهد داد.

ارسال کمک‌های 69 اتحادیه صنفی زنجان به مناطق زلزله‌زده
رئیس مجمع امور صنفی استان زنجان گفت: کمک‌های 69 اتحادیه استان زنجان به زلزله‌زدگان استان آذربایجان شرقی ارسال شد. محمد کاوندی به فارس گفت: با اعلام حمایت از زلزله‌زدگان استان آذربایجان شرقی در مدت 48 ساعت 50 تن کالا و اجناس مختلف در استان زنجان جمع‌آوری شد. وی با اشاره به اینکه کمک‌های ارسال شده به مناطق زلزله زده استان آذربایجان شرقی شامل 400 عدد پتو، کفش و دمپایی و برنج می‌شود، خاطرنشان کرد: 30 هزار عدد نان و 20 تن آب معدنی نیز از دیگر اقلام ارسالی به این مناطق به شمار می‌رود.
رئیس مجمع امور صنفی استان زنجان پوشاک و خوراک، ظروف، مواد شوینده در 300 کارتن را از جمله اقلامی برشمرد که برای کمک به مردم زلزله زده استان آذربایجان شرقی توسط اتحادیه‌های استان زنجان جمع‌آوری و ارسال شده است. وی با اشاره به اینکه برای جمع‌آوری کمک به مردم زلزله زده استان آذربایجان شرقی فراخوان عمومی اعلام نکرده‌ایم، تصریح کرد: 50 تن کالای ارسال شده فقط توسط اتحادیه‌های استان زنجان جمع‌آوری شده است.
کاوندی همچنین با بیان اینکه همه اتحادیه‌ها در زمینه اهدا خون به نیازمندان و افراد زلزله‌‌زده آمادگی خود را اعلام کرده‌اند، اظهار داشت: در صورت نیاز اقدام به اهدای خون می‌کنیم. وی با تاکید بر اینکه با بازدید صورت گرفته توسط وی هیچگونه کم و کسری در مناطق زلزله‌زده وجود ندارد، افزود: در حال حاضر وضعیت مردم در این مناطق عالی است و ارگان‌های مختلف در توزیع اقلام اقدامات بسیار خوبی را انجام داده‌اند.
45282

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =