زلزله در سه شهر اهر، ورزقان و هریس در آذربایجان شرقی به تخریب کامل روستاهای متعددی منجر شده است.

به گزارش خبرآنلاین؛ آمار مختلفی درباره تخریب صد در صدی روستاهای این مناطق به گوش می رسد. اما نکته اینجاست که در این زلزله هیچ مدرسه ای تخریب نشده و فرو ریختگی نداشته است.

مرتضی رییسی، سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور دراین باره به خبرآنلاین می گوید: "به دنبال زلزله ای که در اهر هریس و ورزقان اتفاق افتاد، تیم های مختلفی برای بررسی حسارت های وارد شده به فضاهای آموزشی از سازمان نوسازی مدارس استان آذربایجان شرقی و سازمان مرکزی به مناطق زلزله زده اعزام شدند. خبرهای اولیه ای که ما داشتیم حکایت از این بود که هیچ مدرسه ای دچار فروریختگی نشده است. بررسی ها هم نشان داد آسیب های زلزله به 713 مدرسه در این منالطق جزیی بوده است."

به گفته او بیشترین خسارتی که به یک مدرسه در مناطق زلزله زده وارد شده، حداکثر 40 درصد است: بقیه بسیاری جزی و در حد تعمیرات است. به همین دلیل اکثر مدارس تبدیل شده اند به پایگاه امداد و نجاتو بیمارستان صحرایی و کار امداد از مدارس انجام می شود."

رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور به مدارسی که در طرح نوسازی مدارس از سال 84 تاکنون اجرا شده است، اشاره می کند و می گوید: "مخصوصا مدارسی که طی 7-8 سال گذشه ساخته شده اند مکان مطمئنی برای امداد و پناه دادن به زلزله زده ها هستند. همچنین بازدیدهای میدانی از مدارس نوساز توسط کارشناسان، بیانگر این است که این مدارس در زلزله اخیر عملکرد سازه ای خوبی از خودشان نشان دادند بدون خسارت هستند. همچنین مدارسی که مقاوم سازی شده اند، بدون هرگونه خسارت سازه ای مشغول سرویس دهی امدادی هسنتد و به عنوان پایگاه های امداد و نجات استفاده می شوند. فکر می کنم نوع ساخت و ساز مدارس به شکلی بوده است باعث آبروی کشور و نظام جمهوری اسلامی شده است."

به گفته رییسی، مدارسی که احتیاج به تعمیرات دارند، تا مهرماه آماده پذیرش دانش آموزان می شوند.

 

60 درصد مدارس قدیمی ایران، نوساز شده است
در مجلس هفتم، 4 میلیارد دلار برای نوسازی و مقاوم سازی مدارس ایران تصویب شد. در سال 1384 براوردی که در کشور صورت گرفته بود کل زیربنای تخریبی 13 میلیون متر مربع بود. اکنون رییس سازمان نوسازی مدارس ایران می گوید از این 13 میلیون متر مربع، 7.8 میلیون متر مربع ساخته شده است؛ یعنی 60 درصد مدارس.

رییسی می گوید: " تا مهر امسال یک میلیون و 200 هزار متر مربع تحویل می شود. یک میلیون و 200 هزار متر مربع هم نیمه کاره است که تا پایان سال تحویل می شود. بقیه مدارس هم در سال جاری و سال آینده نوسازی می شوند. البته اگر مانند سال های گذشته بودجه مصوب کامل اختصاص پیدا کند، این اتفاق می افتد. بودجه امسال هزار میلیارد تومان است که تاکنون 30 درصد اختصاص پیدا کرده."

او همچنین می گوید: "1300 میلیارد تومان بودجه برای سال 92 لازم داریم درصورتی که این اعتبارات اختصاص پیدا کند مدارس تخریبی کشور را به نقطه مطمئنی می رسانیم تا نگرانی بابت نا ایمن بودن مدارس وجود نداشته باشد."

به گفته رییس سازمان نوسازی مدارس از سال 84 تا 90، 17 میلیون و 600 هزار متر مربع فضای آموزشی تحویل شده است. یعنی هر روز 7500 متر مربع فضای اموزشی ساخته است؛ 25 هزار پروژه با 117 هزار کلاس درس. هر ساعت در کشور 2 کلاس مستحکم که آیین نامه های مهندسی و ساختمانی در ان رعایت شده، ساخته شده است. واقعا نظام جمهوری اسلامی برای ساخت و ساز فضای آموزشی قدم های بزرگی برداشته است. اگر دولت کمک کند و خیرین هم کمک کندو اعتبارات امسال مانند سال های قبل به طور صددرصد اختصاص پیدا کند، 3میلیون و 200 هزار متر مربع فضای اموزشی تا پایان 91 تحویل می شود."

عکس ها: فارس

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 236939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 34
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    79 4
    اگه راست میگی برو مدرسه زینب کبری را از نزدیک ببین!! ببین میشه اونجا درس خوند یا نه؟!
    • بی نام IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
      38 3
      کاملا درسته.من معلم همین مدرسه بودم.مدیر مدرسه اونجا رو کاملا غیر قابل استفاده توصیف کردند.
  • بدون نام IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    52 6
    خدا پدرومادرتونو بیامرزه دستتون درد نکنه
    • بدون نام IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
      19 0
      از دولت انتظار میره که ساختمان های دولتی مانند بیمارستان ها و مدارس دولتی و... را بر اساس آخرین استانداردها بسازه و همچنین نظارت کامل و سخت گیرانه هم به ساخت و ساز مردم داشته باشه تا همه استانداردها رعایت شده باشه و برای ساختمان های ساخته شده و قدیمی هم کمک های فنی لازم همراه با یارانه ارائه بده تا هیج ایرانی مانند ژاپنی ها هیج نگرانی از زلزله نداشته باشند..
  • سحر US ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    40 9
    ایولا، خیلی خوشحالم که دست کم یه کار درست داره تو این مملکت انجام میشه
  • بدون نام IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    14 0
    پس این چی میگه؟ http://www.khabaronline.ir/detail/236661/society/education
    • بدون نام IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
      12 4
      این که نگفته فقط ۲۲ درصد مونده. گفته فقط ۲۲ درصد مقاوم بودن. کلا نمی گیرینا
  • بدون نام DE ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    15 5
    فایدش چیه ؟ آدم ها بد بخت شدن ... پدر مادر ندارن اما مسدزه دارن! دولت به فکر ساخت یک (خانه ) سرپناه مستحکم نبووده .. حالا هم که به سراغ خانه های پیش ساخته هم نمیره که زودتر از این سوز و سرما نجات پیدا کنند :( . ....
    • ccc IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
      17 12
      کلا مثه اینکه عادت داریم از همه چی ایراد بگیریما اقا جان حالا این یکیو بگو دسشون درد نکنه با اینکه وظیفشونه تا بعدی همش ایه یاس نخونیم دیگه
  • بدون نام IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    30 2
    شنيديم مساجد هم تخريب نشده!!!
  • بدون نام IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    31 5
    این خبر اصلا درست نیست . ما دیروز در روستای گویدرق از توابع شهرستان اهر بودیم و با چشم دیدیم که مدرسه اونجا تخریب شده بود و یک قسمت از دیوار اون هم که مونده بود جلوش تیر چوبی گذاشته بودن . لطفا خبر غیر واقعی پخش نکن خبرآنلاین جان
  • چناري IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    9 5
    كارتان عالي است باعث به روز شدن مردم جامعه ما مي شود
  • بدون نام IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    20 3
    یکی از خبرها این بود که فقط 22 درصد مدارس مقاوم بود چرا خبرها مغایرت دارند.؟
    • بدون نام IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
      5 8
      آره گفته مقاوم بودن. اینجا هم گفتهتخریب نشدن. متضاد نیستن این حرفا
  • بدون نام IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    42 1
    پس نگید زلزه مردم رو کشت. فقر و نداشتن سرپناه مستحکم مردم رو کشت
  • بدون نام IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    43 4
    واقعا باعث خجالته كه زلزله 6 ريشتري اينطور در كشور ايجاد بحران كرده من نميدونم اگر زلزله 8 ريشتري ژاپن در تهران بياد چي ميشه؟
  • صدرا IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    13 3
    بازم خدا رو شکر!
  • بدون نام IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    14 0
    همه عکسها عکس سک مدرسه بود
  • بدون نام IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    15 4
    پس تو خبرها گفته بودند 80 در صد مدارس خراب شده
    • بدون نام IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
      7 17
      نگفته بود تخریب شده. گفته ۲۲ درصد مقاوم بوده. نمی خونی. الکی نظر می دی
  • هموطن IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    8 51
    شنیده ام خانه های محکم سازی شده در این سالها هم خدا رو شکر سالم مونده اند. این اثر زحمات دولت احمدی نژاد است. زحماتی که هیچوقت اونطور که هست در رسانه ها انعکاس داده نمیشه. فقط خدا میبینه و متن مردم.
    • بدون نام IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
      10 6
      اگر خانه ها محكم ساخته شده بود چرابيش از 1000نفر زخمي مي شود ويابيش از 200نفر جان خود را از دست مي داد
    • بدون نام IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
      7 1
      بي زحمت تو اينترنت يك جستجو بكن عكس هايطرح هاي مسكن مهر رو كه قرار بوده تا دو سه ماه آينده تحويل بدن ببين، خونه مردم روستايي گلي بوده ريخته اينها چرا ويان شده .... عكس ها رو كه ديدي خودت قضاوت كن .....
  • بدون نام IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    14 1
    اگر خانه ها هم اسکلت فلزی داشتند ...اگر زودتر این روستا مردمش و نیازهاشون دیده می شدند .....امروز داغ کمتری به دل ساکنان هاهر ورزقان و هریس نشسته بود ....
  • یه معلم IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    16 4
    بازم پایتخت نشستن و آمار می دن!!!! 40 تا مدرسه بخش خواجه لز توابع شهرستان هریس 100 درصد تخریب شدن. خودم شاهم.
    • یک معلم قلابی IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
      3 11
      تو گفتی و ماهه باور کردیم 40 مدرسه رو بازدید کردید؟
  • محمد IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    5 3
    فتوشاپه
  • محفوظ IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    13 2
    یعنی واقعا دبیرستان زینب کبری در ورزقان رو ندیدید که به چه روزی افتاده؟!!!!!
  • یوسف IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    4 0
    تعدادی از روستاها که فاقد مدرسه هستند و تعدادی هم آسیب دیده اند که از ظاهرشان نیز مشاهده می شود و بعضی از مدارس نیز داری شکست در سقف و دیوار میباشد که از گچ کاری داخلی دیده می شود ولی در ظاهر دارای هیچ خسارتی نیستند . جای سوال است که آیا همین مسئول حاضر می شود فرزندش در زیر سقف یکی از این مدارس درس بخواند که گفته اند خسارت جزئی و در حد تعمیرات است؟! اگر ایمیل سایت شما را داشتم تصویر بعضی از مدارس خبر شده را می فرستادم: مدرسه روستای شیخملو از توابع ورزقان ، مدرسه روستای قئز قاپان از توابع هریس و ...
  • بدون نام IR ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    1 0
    اینم ایمیلش: shoma@khabaronline.ir
  • بدون نام IR ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    3 0
    روزنامه آرمان:معاون قوه قضائیه با اشاره به «تخریب ساختمان دادگستری اهر» نیز گفته است «در این سفر برآوردهای لازم صورت گرفته و با دستور رئیس قوه قضائیه، ضمن تأمین اعتبار برای نوسازی و مرمت این ساختمان‌ها در کمترین زمان ممکن عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود» و هم اکنون «دادسرای اهر، با نصب چادر در محوطه ساختمان تخریب شده» به فعالیت خود ادامه می‌دهد و «در صورت گزارش، برای برخی افراد متخلف از سوی فرمانداران و مقامات مسئول با آنان برخورد می‌شود».
  • بدون نام IR ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    7 0
    وزیر بهداشت: خدا رحم کرد بیمارستان ورزقان تجهیز نبود! وزیر بهداشت گفت: بیمارستان شهر ورزقان آماده شده و قرار بود تجهیز و راه اندازی شود اما خوشبختانه این کار انجام نشد زیرا ساختمان آن در زلزله ترک برداشت و اگر راه اندازی شده بود، خطرناک بود. مرضیه وحید دستجردی در پاسخ به این پرسش که چرا شهر ورزقان بیمارستان ندارد، توضیح داد: بیمارستان شهر ورزقان در حال ساخت بود و آماده شده بود، قرار بود قبل از زلزله به وزارت بهداشت تحویل شود که متأسفانه در زلزله صدمه خورد.
  • بدون نام US ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    1 1
    در یک جمع بندی از سخنان محمدحسین ترابی‌زاده معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در گفت‌وگو با فارس، از مجموع 873 مدرسه مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی فقط 196 مدرسه یعنی 22 درصد مدارس، دارای شرایط ایمنی و مقاومت کافی در برابر زلزله 6 ریشتری بوده اند و 677 مدرسه در معرض تخریب قرار داشته اند. انتشارعکس مدارسی که تخریب نشده یا آسیب ندیده اند دلیل این نیست که مدارس دیگر سرپا مانده اند. از آن 677 مدرسه غیر مقاوم و تخریبی برخی به کلی تخریب شده اند برخی آسیب کلی دیده اند و برخی هم آسیب جزیی . چرا سازمان نوسازی عکس و تعداد مدارس آسیب دیده را اعلام نمی کند؟ وقتی مدارس آذربایجان 78 درصد غیر مقاوم و تخریبی هستند چگونه ادعا می شود که 60 درصد مدارس نوسازی شده اند؟
  • الشن IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۹
    3 2
    دروغ هستش، برید مدارس روستاهای باجاباش ، تخمدل، بکر آباد، و و و رو ببینید حتی تو خود ورزقان هم مدارس تخریب شدن.