در اعماق تاریک اقیانوس،‌موجودات زیبا و متفاوتی زندگی می‌کنند که کشف آن‌ها مانند دریچه‌ای به سرزمین آلیس بود!‌ چشم و دهان اغلب آنها معلوم نیست و حتی نمی‌فهمید در چه جهتی حرکت می‌کنند، اما...

بهنوش خرم‌روز: در سالی که گذشت (2010)‌، گونه‌های جدیدی از موجودات اعماق اقیانوس کشف شد که تصور ما را نسبت به حیات اعماق اقیانوس اطلس تغییر داد. اغلب آن‌ها خیلی عجیب و غریب هستند،‌ نمی‌توان تشخیص داد که در چه جهتی حرکت می‌کنند یا این که دهانشان کجا است.

تصاویری که در این گزارش تصویری می‌بینید، منتخب وایرد از عکس‌های محققین دانشگاه ابردین در طول بیش از 300 ساعت غواصی با استفاده از ابزارهای کنترل از راه دور است. این موجودات در عمق 700 متر تا 3.6 کیلومتری اقیانوس و در طول رشته کوه‌های میانه اطلس زندگی می‌کنند. این کوه‌ها بلندترین رشته کوه زمین هستند که در شرق از وسط اقیانوس اطلس، بین اروپا و آفریقا، تا آمریکا در  غرب کشیده شده است.

سه گونه از این مجموعه که مانند کرم‌های موج‌دار و رنگی به نظر می‌رسند، نه چشم،‌ نه هیچ اندام حسی و نه مغز دارند، ‌اما سر و دم دارند و احتمال میرود که گونه میانه موجودات بی‌مهره و مهره‌داران باشند. محققین تجربه خود از این غواصی‌ها را به تجربه آلیس در سرزمین عجایب تشبیه می‌کنند!

50172

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دائی رضا IR ۰۵:۱۷ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۱
    0 0
    عالی بود.ممنون
  • خاله زینب IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۲
    0 0
    دایی رضا راست میگه خیلی زیباست