با وجودی که پیلین همراه با مک‌کین در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا شکست خورد، اما پیروز رقابت‌های گوگلی شد

موتور جست‌وجوی اینترنتی گوگل، همواره اعلام می‌کند که چه کلمه‌هایی در این موتور بیشتر جست‌وجو شده‌اند و به‌این‌ترتیب نشان می‌دهد مردم هر گوشه از دنیا به چه مواردی فکر می‌کنند و چه چیزهایی را دوست دارند بدانند.

روز چهارشنبه، گوگل بزرگ‌ترین گزارش اینترنتی سال 2008 خود را منتشر کرد. در این گزارش بیشترین مطالبی که توسط کاربران جست‌وجو شده با در نظر گرفتن عنوان و کشور آمده است. لیست گوگل از این قرار است.

این شرکت مطابق روال هر ساله خود، در پایان سال میلادی 2008 سند موسوم به «زمان‌نما» (Zeitgeist) را ارائه کرده که نشان می دهد کاربران اینترنت به دنبال چه چیزهایی می گردند.

این فهرست سالانه گوگل، می‌تواند مشغولیت های ذهنی کاربران اینترنت را نشان دهد. بر اساس آن، نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و المپیک پکن در صدر جست‌وجو ها قرار داشته اند و عباراتی که جست‌وجو به دنبال آن‌ها سریع‌ترین رشد را داشته، سارا پیلین، المپیک پکن، و صفحه ورود به سایت فیس بوک بوده اند.

سارا پیلین یکی از نام‌هایی بود که به سرعت در سال 2008 مشهور شد و بیشترین تعداد جست‌وجوشده را بین آمریکایی‌ها به خود اختصاص داد و اوباما در رده ششم قرار گرفت؛ البته در سطح جهانی اوباما بیشترین آمار جست‌وجو را داشت.

اما هیجان جست‌وجوکننده‌های گوگلی درباره پیلین، صرفا پشت اسمش پنهان نشده بود. جست‌وجوهای گوگلی نشان می‌دهد او به طور مستقیم یا غیرمستقیم به القابی نظیر «خودرای»، «راهی به ناکجاآباد»، «روباه مکار» و «مامان هاکی‌باز» مشهور شده بود. اما آزاردهنده‌ترین لقب «جو لوله‌کش» بوده است.

انتخابات امسال آمریکا تنها اتفاقی نبود که همه نگاه‌ها را به خود جلب کرد. «پکن 2008»، کلمه دیگری بود که جست‌وجوی آن به بازی‌های المپیک امسال مربوط می‌شد و دومین کلمه پرطرفدار گوگل بود. ژیمناستیک، شنا و فوتبال، پرطرفدارترین ورزش‌های المپیک روی اینترنت بودند.

شاید به همین خاطر بود که کمیته ملی المپیک تصمیم گرفت بازی‌های بیس‌بال و سافت‌بال را از المپیک سال 2010حذف کند. کاربران گوگل هم پیش‌تر با جست‌وجونکردن برای این بازی‌ها، به این طرح کمیته ملی المپیک رای مثبت دادند. نکته جالب دیگر اینکه برخلاف سال‌های گذشته در این لیست، بیس‌بال در لیست 10 بازی برتر المپیک قرار نگرفت.

نیوزویک- 13 دسامبر / ترجمه: رعنا زارعی

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 963

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =