۰ نفر
۱۳ آذر ۱۳۸۷ - ۱۶:۰۶

در لیست جستجوهای اینترنتی که بریتنی اسپیرز مقام اول آن را دارد، باراک اوباما سوم است

آنچه می‌خوانید، یادداشتی از مگی شیلز، روزنامه‌نگار انگلیسی است که 2روز قبل در پایگاه خبری بی‌بی‌سی  منتشر شد. شیلز در این یادداشت برترین سوژه‌های جستجوی اینترنتی کاربران در سال 2008 را تحلیل می‌کند. مگی شیلز از سال 2000 همکاری خود را با رادیو بی بی سی آغاز کرد. او هم اینک برای تهیه گزارش برای بی بی سی، در دره سیلیکون به سر می برد، محلى در دره سانتاکلاراى کالیفرنیا که بزرگ ترین مراکز فناوری های پیشرفته جهان در آنجا واقع است.

 

باراک اوباما با رسیدن به ریاست جمهوری آمریکا به عنوان اولین سیاه پوست مقطعی از تاریخ را رقم زد، با این وجود در دنیای جستجوی اینترنتی، او پس از بریتنی اسپیرز جای گرفته است. از میلیارد ها جستجویی که طی سال گذشته در پرتال سایت یاهو صورت گرفته، آقای اوباما بعد از اسپیرز و مسابقات کشتی کج جهانی، جایگاه سوم را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که در سال 2008 اوباما در میان سیاستمداران بیشتر از همه مورد جستجو بوده است.

10 جستجوی برتر در سال 2008 عبارت بودند از: بریتنی اسپیرز، مسابقات کشتی کج جهانی، باراک اوباما، مایلی سایرس، رون اسکیپ، جسیکا آلبا، ناروتو، لیندزی لوهان، آنجلینا جولی و امریکن آیدل.

هر روز مردم به وب مراجعه می کنند تا درباره دنیای اطرافشان بیشتر بدانند. جستجوی آنها خبر وقایع، شخصیت ها و موضوعاتی که در سال 2008 تاثیر گذار بوده اند را آشکار می کند. در این سال توجه مردم به سمت انتخابات تاریخی آمریکا و پیروزی های المپیک جلب شده بود. همچنین آنها تمامی ابعاد رکود اقتصادی را از نزدیک دنبال کردند و با کمی فرار از موضوعات سیاسی نگاه گزرایی به شایعات سلبریتی ها (افراد مشهور) و کنکاشی در بازی های ویدئویی آنلاین داشتند.

از سال 2000 به این سو در 7 سال اخیر بریتنی اسپیرز رایج ترین عبارت مورد جستجو بوده است. زندگی خصوصی سرشار از مشکل این خواننده که گویی تماماً در انظار عمومی به نمایش گذاشته شده، شامل کشمکش با همسر سابقش - کوین فدرلاین - بر سر حضانت کودکشان، چندین بار مراجعه به مراکز بازپروری، فرار از قانون، مواجهه با پاپاراتزی ها، و البته آلبوم جدیدش می شود.

برخی می‌گویند او سال گذشته به دلایل نادرستی نفر اول بود و امسال به دلایلی درست. برخی می‌گویند 50 سال طول می کشد تا کسی در زندگیش به این مرحله برسد و او در 27 سال به آن رسیده است. پس باید هم این‌قدر مورد توجه باشد.

به رغم جایگاه اسپیرز در جستجو، به عقیده یاهو 2008 سال رئیس جمهور منتخب، اوباما هم بوده است. او در میان اشخاص دومین و در میان عبارات سومین موضوع جستجو بوده است. هرچه آمریکایی ها به انتخابات علاقه مندتر می شدند و برای بدست آوردن اطلاعات به وب رجوع می کردند، جایگاه او در رده بندی بالاتر می رفت. باراک اوباما کسی بود که در سال 2008 باید شناخته می شد و گرچه اطلاعات مربوط به او به وفور یافت می شد، ولی مردم به مقدار کافی به آن دست نمی یافتند.

البته دیدن این مقدار علاقه به موضوع انتخابات، خیلی شگفت آور بود. وب، یک تصویر جامعه‌شناسی آنلاین در دسترس افرادی قرار داده بود که سعی داشتند به تفاوت انتخابات درون حزبی و کمیته های حزبی انتخاب کاندیدا یا معنی نماینده عالی پی ببرند. نکته جالب دیگر جستجوهایی بود که توسط افرادی صورت می گرفت که خواهان مشارکت در کمپین های سیاسی و دانستن نحوه ثبت نام در انتخابات بودند.

به عقیده برخی کارشناسان، یک سیر تدریجی در نحوه استفاده مردم از اینترنت و جستجو در آن وجود دارد. این کاربری هر سال اندکی تغییر می کند و مقداری وسیع می شود. ما هنوز از دنبال کردن ماجراهای سلبریتی ها لذتی گناهکارانه می بریم و در کنار آن به کارهای شخصی مثل گرفتن موجودی حساب بانکی، گشتن به دنبال حراج های تعطیلات و خرید آنلاین می پردازیم. اکنون اینترنت به دریچه ای مورد پسند رو به آرزوهای ما تبدیل شده است.

 بی بی سی- 1 دسامبر 2008 / ترجمه: علیرضا نورایی

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =