۰ نفر
۲۹ شهریور ۱۳۸۹ - ۰۴:۲۱

بسیاری تصور می‌کنند که راه گریز از گرسنگی، ‌افزایش تولید محصولات غذایی با دستکاری ژنتیکی است. اما ظاهرا این کافی نیست، چراکه بسیاری از مردم کشورهای گرسنه از مصرف مواد دستکاری شده ژنتیکی وحشت دارند.

بهنوش خرم‌روز: آفریقای جنوبی ذرت زیادی تولید می‌کند که بیش از اندازه مصرف مردم خودش است، در حالی که اغلب کشورهای همسایه آن با کمبود این محصول مواجهند.با این وضع آفریقای جنوبی می‌تواند همسایگان خود را تامین کند، اما ظاهرا قرار است که ذرت اضافی به مرغ و خروس‌های چینی برسد!

به گزارش ای.اف.پی، آفریقای جنوبی سالانه 13 میلیون تن ذرت تولید می‌کند که 4 میلیون تن آن مازاد بر مصرف خودش است. اما این مازاد تولید،‌ قیمت ذرت را پایین آورده و 10هزار کشاورز را در مرز ورشکستگی قرار داده است.

به نظر می‌رسد که تولید بالا نه تنها مشکلی را حل نکرده،‌ بلکه به مشکلات موجود اضافه هم کرده است. با این که کشورهایی مانند زیمبابوه، موزامبیک و مالاوی به شدت از فقر غذایی رنج می‌برند، اما هیچ‌کدام حاضر نیستند از آفریقای جنوبی ذرت وارد کنند، چراکه آن‌ها از ذرت‌هایی که به روشهای ژنتیکی تغییر یافته‌اند، می‌ترسند.

آفریقای جنوبی از دو دهه قبل تولید ذرت دستکاری شده ژنتیکی را شروع کرده و حالا 57 درصد ذرت تولیدی این کشور،‌ از نوع تراریخته یا همان دستکاری شده ژنتیکی است. ‌حالا آفریقای جنوبی باید به دنبال مشتریان دورتری بگردد و ظاهرا چین داوطلب است. به نظر می‌رسد که چین می‌خواهد این ذرت را برای تغذیه پرندگان استفاده کند.

هنوز هیچ جزییاتی از این قرارداد منتشر نشده و مزرعه‌داران نگرانند که مجبور بشوند به قیمت خیلی کم راضی بشوند. آن‌ها می‌دانند که چین به خوبی آگاه است که آفریقای جنوبی نتوانسته پیشنهاد خرید بهتری بگیرد.

در سرزمینی که بسیاری از مردم از کمبود غذا رنج می‌برند، ‌ترس از مواد تراریخته باعث به وجود آمدن تناقضی عجیب شده است. میلیون‌ها تن ماده غذایی بدون استفاده در همسایگی میلیون‌ها انسان گرسنه، روی زمین مانده است. به نظر می‌رسد تنها برنامه‌های اصلاح ژنتیک مواد غذایی، برای سیر کردن گرسنگان زمین کافی نیست.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 93836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =