مزایای برگزاری جام‌جهانی برای آفریقای‌جنوبی

بنا به اظهارات شهردار در بن ( سومین شهر بزرگ آفریقای جنوبی و شلوغ ترین بندر آفریقا ) :جام جهانی فرصتی مناسب برای رسیدن به آرزوهای دوردست را در اختیار ما گذاشت. به گفته او : " زیر ساختهای زیادی برای ایجاد شغل برای مردم آفریقا لازم بود "

 منتقدان ، دو پروژه جدال بر انگیز در حال ساخت دربن ( ورزشگاه 450 میلیون دلاری و فرودگاه 900 میلیون دلاری ) را صرف هزینه ها و سرمایه گذاری غیر ضروری می دانند .

 شهردار این شهر معتقد است که باید برای سالهای بعد از 2010 برنامه ریزی کرد . علیرغم پیش بینی جهانی برای اتمام به موقع پروژه در حال ساخت برگزاری جام جهانی ، بیشتر از 33 میلیارد رند ، برای تکمیل حمل و نقل عمومی و راهها هزینه شده است . همچنین احداث 5 ورزشگاه و نوسازی 4 ورزشگاه دیگر از برنامه های این طرح می باشد تا کشور آفریقای جنوبی با آمادگی کامل  به استقبال میهمانان جام جهانی رود . همچنین 25 میلیارد رند برای ساخت خط راه آهنی که توسط کامپیوتر هدایت شده و مرکز تجاری ژوهانسبورگ را به پریتونا وصل می کند، هزینه شده است .

 سرمایه گذاری برای برگزاری جام جهانی سبب شد که آفریقای جنوبی آسیب چندانی از بحران مالی جهانی نبیند . علیرغم کاهش صادرات و قیمت کالا های صادراتی، به علت ساخت و ساز استادیوم ها و راهها در سال 2009 تولید ناخالص داخلی این کشور تنها 2% در این سال  کاهش یافت و این در حالی است که آفریقای جنوبی سال جدید را با رشد اقتصادی آغاز کرده است .

 نکته قابل توجه این است که بازی های جام جهانی باعث تغییر الویت های دولت شده و به سمت سرمایه گذاری دولتی معطوف گشته است .

 سهم سرمایه گذاری دولتی در اوایل دهه اخیر 3 تا 4 درصد تولید ناخالص داخلی بود در حالیکه در حال حاضر این سهم به 9 درصد رسیده است .

 به گفته جف گیبل صرف این هزینه ها را باید به فال نیک گرفت چرا که فرصت  لازم برای رشد را در اختیار صنعت قرار می دهد .

 طبق اعلام اخیر شرکت ترنس نت که درحوزه تخصصی امور ریلی فعالیت میکند : با عدم سرمایه گذاری سالهای گذشته در راه آهن ریلی، این کشور فرصت مناسبی را برای پاسخ به افزایش تقاضای جهانی برای مواد خام ، آهن و ذغال سنگ از دست داد.

 شرکت مذکور طرح توسعه ترمینال معدن ذغال که هزینه ای بالغ بر 3/1 میلیارد رند در بر داشت را سال گذشته به پایان رسانده ومتعهد شده است  که در طول 5 سال آینده 4/93 میلیارد رند را صرف خرید ریلهای راه آهن کند . درصورت عملی شدن وعده های داده شده پیش بینی می شود قسمت راه آهن تا سال 2015 هر سال 7% رشد را تجربه کند .

 شرایط در قسمت الکتریسته و نیرو نیزمشابه است . دو سال پیش کشور توانایی تولید برق برای بخش بازرگانی و مصرف کنندگان شخصی را نداشت اما با سرمایه گذاری در دو نیرگاه ذغال سنگی با تولید MW4000 ظرفیت تولید برق که قسمتی از سرمایه گذاری پنج ساله با رقم 400 میلیارد رند است، آینده ای روشن در بخش انرژی در انتظار این کشور است .

 کشور آفریقای جنوبی ناگزیر از استقراض پول از خارج از مرزهای ملی است . در همین راستا بانک جهانی با وام 15/3 میلیارد دلاری این کشور در ماه آوریل موافقت کرده است .

 انتقادات زیادی در کشور به برخی از سرمایه گذاری ها وجود دارد که کمک چندانی به رشد بلندمدت این کشور نکرده و صرفاً در جهت برگزاری هر چه بهتر جام جهانی صورت گرفته است .

 به عنوان مثال به نظر منتقدین بهتر بود به جای سرمایه گذاری بر روی راه آهن تحت کنترل سیستم های کامپیوتری ، سامان دادن به سیستم اتوبوسرانی این کشور که رو به نابودی است در اولویت قرار می گرفت .همچنین کارشناسان ورزشی عنوان میکنند که در حالی که بعضی از شهرهای این کشور از داشتن یک تیم حرفه ای محروم اند،چراباید هزینه زیادی صرف نگهداری از این استادیوم ها نوپا شود .

 بااین حال گروه مزبور اذعان دارند که جام جهانی اثرات مثبتی را نیز برای اقتصاد این کشور به همراه خواهد داشت . جام جهانی ضرب الاجلی برای احداث راهها و زیر ساختهایی است که ممکن بوددر نبود جام جهانی هرگز اتفاق نیافتد . این زیر ساختها می تواند به رشد اقتصادی مناسب در سالهای آتی ختم شود . به پیش بینی آقای گیبل این نرخ 4 تا 5 درصد در هر سال خواهد بود که بسیار بیشتر از 3 درصد معمول در سالهای اخیر بوده است.

 دولتمردان آفریقای جنوبی امیدوارند که سرمایه گذاری در زیر ساختها اقبال برای سرمایه گذاری خصوصی در این کشور را موجب شود .

 مترجم:امیرحسین ملکی

 منبع: فایننشال تایمز                                                                                        

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 69786

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =