با برنامه‌های جدید گوشی‌های همراه هوشمند، می‌توانید به افراد، اشیا و مکان‌ها نگاه کنید و اطلاعات مربوط به آن‌ها ‌را ببینید. حتی می‌توانید بدانید در گذشته چه اتفاقاتی افتاده است.

با وجود این که دهه‌ها از نفوذ فناوری به زندگی می‌گذرد، ‌اما هنوز دنیای مجازی نتوانسته است خودش را به پای دنیای واقعی برساند. اما ممکن است نرم‌افزارهای جدیدی که دنیاهای واقعی و مجازی را به واسطه یک گوشی همراه هوشمند با هم تلفیق می‌کنند، همان قطعه گمشده‌ای باشند که فناوری برای اوج گرفتن به آن نیاز دارد.

بدین ترتیب، به جای این که فرد را در محیط مجازی غرق کنند، به دنیایی که او در اطرافش می‌بیند، مؤلفه‌های دیجیتالی اضافه می‌کنند و به نوعی واقعیت ترکیبی یا افزوده می‌سازند.

برای تغییر دنیا از این طریق، لازم است که گوشی هوشمند تمامی امکانات از جمله دوربین، جی.پی.اس، حس‌گر‌های زاویه، جهت‌یاب دیجیتال و بی‌سیم پهن‌باند را داشته باشد تا بتواند به طور دقیق تشخیص دهد که به چه چیزی نگاه می‌شود و نیز بتواند اطلاعات اضافی مربوط را پیدا کند و نمایش دهد.

اما خب به چه دردی می‌خورد که به دنیای واقعی مؤلفه‌های دیجیتالی اضافه کنیم؟ این فناوری به شما امکان می‌دهد که گوشی هوشمند خود را جلوی چیزی بگیرید و نسخه افزوده آن را روی نمایشگرتان ببینید. مثلاً می‌توانید به کوهی نگاه کنید که با عنوان بلندترین مشخص می‌شود یا به فردی نگاه کنید که اسمش روی نمایشگرتان ظاهر می‌شود یا حتی اجرام آسمانی را ببینید که در آسمان شب نامگذاری می‌شوند.

برنامه‌ انکین (Enkin) را دو پژوهشگر آلمانی برای گوشی‌هایی که با سیستم‌عامل آندروید گوگل کار می‌کنند، طراحی کرده‌اند. این برنامه مثل یک سیستم ناوبری ماهواره‌ای پیشرفته عمل می‌کند که به شما در پیدا کردن خدمات در نزدیکی جایی که هستید و یا آن‌چه بدان علاقه‌مندید، کمک می‌کند.

پروژه برنامه افزونه واقعیت گوشی همراه نوکیا هم قرار است عملکرد مشابهی داشته باشد و توضیحات خود را از مواردی که در برنامه ناوبری ماهواره‌ای مورد علاقه بوده‌اند به تصویر اضافه می‌کند. با وجود همه نمونه‌های آزمایشی تأثیرگذاری که تاکنون از این دو برنامه ارائه شده‌اند، هنوز این برنامه‌ها مراحل تکاملی خود را می‌گذرانند. اما برنامه راهنمای سفر ویکی‌تود ای.آر (Wikitude AR) به صورت برنامه‌ای کاربردی برای گوشی‌های آندروید، ‌در حال حاضر قابل استفاده است. این برنامه از طریق ویکی‌پدیا می‌تواند برخی اماکن مانند قلعه‌ها و قله‌های بلند کوهستان‌ها را با ارتفاعشان از سطح دریا نشان دهد و مثل نوعی کتاب راهنما عمل می‌کند.

بازی برچسب‌ها
وقتی این برنامه‌ها به وب‌سایت‌های اجتماعی اینترنت برسند، ‌اتفاقات جالب‌تری هم می‌افتد. ویکی‌تود همین الان هم می‌تواند وارد محتواهای مکان‌محور Qype شود که یک سرویس آنلاین کاربرمدار است و به افراد امکان می‌دهد که در خیابان‌ها بگردند و اطلاعاتی را در مورد رستوران‌ها، کافه‌ها و یا هتل‌ها بخوانند. فقط کافی است که گوشی همراهشان را به طرف جایی که می‌خواهند در موردش بدانند، ‌بگیرند.

حالا نوکیا از این هم فراتر رفته و به کاربرانش اجازه می‌دهد که در مورد آدم‌ها هم همین کار را انجام دهند، یعنی با گرفتن گوشی همراه خود به طرف افراد، اطلاعات و برچسب آن فرد را روی نمایشگر خود ببینند. به کاربران سرویسی مشابه برنامه لتیتود گوگل ارائه می‌گردد. وقتی برنامه روی گوشی در حال اجرا باشد، آیکون‌هایی اطراف افرادی که همزمان در حال استفاده از این برنامه هستند نشان داده می‌شود تا اگر دوست مشترک و یا علاقه مشترکی دارید، ‌بدانید. پژوهشگران شرکت نوکیا در تلاشند تا به این اطلاعات دیجیتالی، اطلاعاتی در مورد رویدادهای گذشته اضافه کنند. یک مثال آن این است که وقتی در محلی باشید، ‌لرزش گوشی همراهتان به شما خبر می‌دهد که به تازگی یکی از دوستانتان از آن‌جا عبور کرده است. قدری شبیه به لرزش عبور یک روح از روی شانه‌هایتان است!

پس به جای این که گوشی بگذاریم و به صداهای مجازی گوش کنیم و با آن تلوتلو بخوریم، مشاهده دنیای دیجیتالی از طریق گوشی‌های همراه هوشمندبه صورتی پایه‌ای‌تر و عملی‌تر، فناوری را به زندگی ما می‌آورد. گوشی‌های مجهز به ای.آر‌ به ما امکان می‌دهد که دنیای خودمان را با دانشی که داریم ببینیم و این تازه شروع راه است.

نیوساینتیست، 21 می- ترجمه: بهنوش خرم‌روز

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 9264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • m IR ۰۵:۵۷ - ۱۳۸۸/۰۳/۱۰
    0 0
    salam motashakeram az etelaati ke dakhele saytetoon gharar dadid movaffagh bashid