۰ نفر
۱۴ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۵

حسین نصرت زاده

 در حال حاضر گاز طبیعی در سید انرژی کشور (70درصد) از سهم بالایی برخوردار است و همین امر بر اهمیت توسعه میدان گازی پارس جنوبی می افزاید.چرا که با توجه به افزایش مصرف گاز در کشور طی سال اهی آتی گاز این میدان در تامین نیاز کشور نقش تعیین کننده ای خواهد داشت. برهمین اساس در سالجاری  شاهد جهش بزرگی در حجم سرمایه گذاری در پارس جنوبی بوده ایم ، به طوری که با توجه به تصمیم دولت در اجرای همه طرح های این میدان تا پایان برنامه پنجم توسعه ، پیش بینی می شود که طی این برنامه بیش از  50 میلیارد دلار در طرحهای پارس جنوبی سرمایه گذاری شود.

دراین بین ، با احتساب سرمایه گذاری 7 میلیارد دلاری دولت های هفتم و هشتم درپارس جنوبی و تامین 12 میلیارد دلار سرمایه جدید برای توسعه این میدان در دولت نهم ، در دولت دهم شاهد بالاترین حجم سرمایه گذاری در طرح های شرکت نفت و گاز پارس خواهیم بود.

در عین حال ، در سایه حمایت های دولت ، شرکت نفت وگازپارس توانست پس از سال ها انتظار ، قراردادهای طرح توسعه فازهای 13 ، 14 ، 19 و همچنین 22 ، 23 و24 را با پیمانکاران ایرانی نهایی و امضا کند که به دنبال پرداخت پیش پرداخت به این پیمانکاران ، هم اینک عملیات اجرایی آماده سازی محل احداث پالایشگاه های این فازها و همچنین فازهای 20 و21 که قرارداد آن در سال گذشته به امضا رسیده بود، به سرعت ادامه دارد.

به عنوان مثال در طرح توسعه فازهای 9 و10 که تا حدود زیادی مشابه بقیه فازهای در دست اجراست، علاوه بر یک میلیون نفر- ساعت زمان برای طراحی پالایشگاه خشکی  ، بیش از یکصد میلیون نفر- ساعت زمان به ساخت پالایشگاه خشکی اختصاص داده شد. همچنین انجام بیش از 280 هزار متر مکعب بتون ریزی ، نصب 800 کیلومتر انواع لوله های صنعتی، 4500 کیلومتر کابل کشی برق و ابزار دقیق ، 5/5 میلیون متر مکعب عملیات خاک برداری و خاک ریزی ، نصب 44 هزار تن سازه های فولادی و حضور بیش از 000/12 نفر نیروی ایرانی و1550نفر نیروی خارجی به صورت مستقیم در راه اندازی پالایشگاه این پروژه، تنها بخشی از اقدامات مورد نیاز برای اجرای  هریک این پروژه های بزرگ است.

راه اندازی همه چاه های فاز های 9 و10 در سال جاری ، آغاز تولید از فازهای 15 تا18 در سال آینده و همچنین افتتاح فاز12 در سال 1391 از دیگر دستاوردهای حاضر در پارس جنوبی است.بر این اساس تا پایان سال 1391 ، برداشت کنونی ایران از پارس جنوبی با 225 میلیون مترمکعب افزایش ، شاهد رشدی بیش از 100 درصد خواهد بود.

متنوع شدن منابع تامین مالی طرح ها بویژه انتشار اوراق مشارکت ، فاینانس ، اختصاص بخشی از بودجه توسعه ای طرح های شرکت ملی نفت ایران از محل فروش نفت خام و همچنین تشکیل صندوق های تخصصی انرژی از سوی بانک های ایرانی از جمله تلاش هایی محسوب می شود که طی ماه های گذشته از سوی مسوولان برای تامین بودجه فازهای این میدان صورت گرفته است. بدین ترتیب هم وطنان ساکن در داخل و خارج کشور و عموم سرمایه گذاران خارجی می توانند برای اولین بار در توسعه طرح های بالادستی صنعت نفت و گاز کشورمان ، سهیم شده و از منافع مالی آن بهره مند گردند.

براین اساس شاید بتوان دستاوردهای دولت در پارس جنوبی را شامل امضای قراردادها و آغاز عملیات توسعه همه فازهای باقیمانده پارس جنوبی ، آغاز حفاری در فازهای 12 ، 15 و17 ، رشد چشمگیر سرمایه گذاری در این میدان در سال جاری نسبت به سال گذشته، افتتاح نیروگاه متمرکز پارس یک ، پیشرفت در اجرای طرح توسعه فازهای 12 ، 15 و16 و همچنین 17 و18 پارس جنوبی همراه با سهیم کردن همه ایرانیان در توسعه این میدان عظیم گازی با عرضه اوراق مشارکت که انتشار این اوراق با استقبال بی نظیر خریداران در داخل و خارج کشور روبرو شد، دانست که با اجرای به موقع این پروژه ها ایران در برداشت از پارس جنوبی از قطر جلو خواهد زد.

رییس روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 90014

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =