به گفته مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس ،تا پایان سال آینده برداشت ایران از پارس جنوبی با قطر برابر می شود.

وکیلی از اعلام میزان برداشت قطر از این میدان در شرایط فعلی، خودداری کرد و تاکید داشت: شهریورماه میزان برداشت قطر از این میدان را اعلام می کنیم.

وی در عین حال میزان برداشت روزانه قطر ازاین میدان را متغیر دانست و توضیح داد: اغلب برداشت قطر ازاین میدان در قالب محموله های ال.ان.جی است که با توجه به کاهش قیمت این فراورده در بازار جهانی فروش ان سود چندانی عاید کشور تولید کننده نمی کند بنابراین میزان تولید روزانه این کشور بستگی به تقاضا در بازار و قیمت آن دارد.

وکیلی با انتقاد از عملکرد فعلی قطری ها در برداشت از گنبد شمالی (پارس جنوبی)متذکرشد:قطر در حال حاضر ال.ان.جی خود را با قیمت های بسیار پایین بفروش می رساند که این امر سود چندانی هم عاید این کشور نمی کند و دود این ضرر هم قطعا به چشم ما هم که در این میدان با این کشور مشترک هستیم نیز می رود.چرا که در حال حاضر قطر گاز این میدان را در برخی از مواقع با قیمت هایی پایین تر از هزینه تولید بفروش می رساند و همین امر باعث کاهش ذخایر این میدان و عدم سوددهی به دو کشور می شود.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس از قطر گلایه ای دیگر هم می کند و آن هم مربوط به بی رغبتی قطری ها برای همکاری مشترک بین دو کشور در خصوص برداشت از این میدان است.

براساس اظهارات وی ، کمیته فنی مشترک بین دو کشور ایجاد شده و به طور مستمر برگزار می شود اما قطری ها به دلیل عقب ماندگی ایران از برداشت علاقه ای به همکاری مشترک در خصوص این میدان و حتی حفظ و افزایش تولید ندارند.

وی در عین حال تاکید کرد: در حال حاضر برداشت ازمیدان پارس جنوبی به راحتی صورت می گیرد و فعلا نیازی به اجرای طرح های افزایش تولید نیست اما طی سال های آینده باید به فکر اعمال طرح هایی برای افزایش و حفظ تولید بود.

 وکیلی تصریح کرد : در سال آینده فازهای 15و16،17و18 و 12 پارس جنوبی وارد مدار تولید خواهند شد که در اینصورت می توان امیدوار بود تا پایان سال آینده تولید ایران و قطر از این میدان گازی برابر شود در آنصورت شاید بتوان برای حفظ و افزایش تولید با قطری ها پای مذاکره نشست و آنها هم رغبت بیشتری قطعا از خود نشان خواهند داد.

به اذعان وی تا سال 1393 برداشت ایران و قطر از میدان گازی پارس جنوبی از ابتدا تا کنون به طور کامل برابر خواهد شد.

وی با تاکید بر این‌که قرار است تعداد زیادی از چاه‌های فازهای 9 و 10 تا پایان شهریور وارد مدار فعالیت شوند، افزود: به این ترتیب قادر خواهیم بود تا پایان ماه آینده 1.5 میلیارد فوت مکعب گاز در روز از بخش دریای فازهای 9 و 10 تولید کنیم و باقی چاه‌ها به تدریج تا پیش از زمستان بهره‌برداری خواهند شد.

او با بیان این‌که طرح‌های توسعه فازهای 14 و 19 تا 24 پارس‌جنوبی، جزو طرح‌هایی هستند که قرار است منابع مالی آن‌ها از صندوق‌های انرژی تامین شود، گفت: با تلاش وزیر نفت قرار شده منابع مالی برخی پروژه‌های پارس‌جنوبی در قالب انرژی فاندها تامین شود؛ براین اساس کنسرسیومی از بانک‌ها تشکیل شده که قرار است بخشی از منابع مالی بانک مرکزی در آنها سپرده گذاری شود و این کنسرسیوم منابعی را نیز از سوی خود به منابع بانک مرکزی اضافه کرده و در نهایت در پروژه‌های صنعت نفت سرمایه‌گذاری کنند.

وی با تاکید بر اینکه فازهای 15 تا 18 در سال آینده وارد مدار فعالیت خواهند شد، خاطرنشان کرد: فاز 12 در نیمه نخست سال 1391 و باقی فازها از سال 1393 به مدار تولید خواهند آمد. درباره فاز 12 نیز مذاکرات با طرف‌های خارجی برای مشارکت ادامه دارد. در این رابطه قرار شد تامین خوراک ایران ال‌.ان.جی به جای بالادستی فاز 12 از فاز 11 تامین شود و گاز فاز 12 شیرین سازی شده و به شبکه منتقل شود.

مدیرعامل شرکت نفت‌وگاز پارس با اشاره به این‌که قرار است از منابع داخلی شرکت ملی نفت چهار میلیارد دلار در سال 1389 به پروژه‌های پارس جنوبی اختصاص یابد که تاکنون دو میلیارد دلار آن پرداخته شده است، یادآوری کرد: همچنین تاکنون یک میلیارد یورو اوراق مشارکت، عرضه و درآمد آن جذب شده است. درمجموع تاکنون حدود 3.7 میلیارد یورو از منابع داخلی و اوراق مشارکت در سال 1389 در پارس جنوبی هزینه کرده‌ایم.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 84476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =