۰ نفر
۲۶ تیر ۱۳۸۹ - ۱۳:۰۵

سید مرتضی الهی

طرحهای اولیه پارس جنوبی ابتدا با حضور پیمانکاران خارجی آغاز شد و تنها 30 در صد سهم طرح ها به شرکت های داخلی اختصاص داشت که به مرور زمان بیش از60 درصد از عملیات اجرایی و سرمایه گزاری ها بر عهده بخشهای داخلی گذاشته شده است و پیش بینی می شود سهم داخلی در بخش تامین کالا و در بخش اجرا، حداقل به 80 درصد برسد.

پارس جنوبی بیش از 50 درصد از سهم گاز کشور و 7.5 درصد گاز دنیا را به خود اختصاص داده است. توسعه این میدان از 12سال پیش آغاز شد، وطی این مدت  توسعه میدان گازی پارس جنوبی رشد چشمگیری داشته است. میدان گازی پارس جنوبی از میادین غنی جهان است که علاوه بر گاز طبیعی، میعانات گازی را که از نفت خام سبکتر است و دارای ارزش بالایی است به صورت گسترده از این میدان تولید می شود. بطور متوسط از هر فاز پارس جنوبی روزانه 40 هزار بشکه میعانات گازی، سالیانه 500 هزار تن LPG  و 500 هزار تن متان تولید می شود که ارزش اقتصادی آن به طور تقریبی هر فاز به 7 تا 10 میلیون دلار در روز می رسد.

با راه اندازی تمامی فازها، کل تولید گاز طبیعی در سال 92 به 700 میلیون متر مکعب در روز خواهد رسید از این مقدار یک میلیون بشکه در روز میعانات گازی، و حدود 8 میلیون تن در سال گاز مایع که معادل 5 میلیون بشکه نفت خام است خواهد بود.

هم اکنون 10 فاز از24 فاز به بهره برداری رسیده و بقیه فازها در دست اجراست و تمامی فازها برای بهره برداری به پیمانکاران سپرده شده است و با برنامه ریزی های انجام شده 35 تا 40 ماه آینده شاهد بهره برداری کامل از میدان پارس جنوبی خواهیم بود.

در حال حاضرقرارداد  100 درصد طرحهای جدید با پیمانکاران ایرانی بسته شده و پیش بینی می شود سهم داخلی در بخش تامین کالا و در بخش اجرا، حداقل به 80 درصد برسد؛ این در حالی است که تا کنون نیز30 میلیارد دلار در توسعه پارس جنوبی سرمایه گذاری شده است که طبق برنامه ریزی های صورت گرفته بیش از 43 میلیارد دلار در برنامه پنجم در این بخش سرمایه گذاری می شود که به طور متوسط، سالانه حدود 10 میلیارد دلار خواهد بود.

مدیر برنامه ریزی و کنترل طرح های شرکت نفت و گاز پارس

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 76169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =