شبکه تلویزیونی العراقیه، در آخرین ساعات روز جمعه گزارش داد که ائتلاف ملی عراق رسما از دستیابی به توافق درباره نامزدی عادل عبدالمهدی از رهبران مجلس اعلای اسلامی برای تصدی نخست وزیری عراق خبر داده است.

ائتلاف ملی عراق به رهبری سید عمار حکیم در آخرین ساعات  روز جمعه اعلام کرد ، عادل عبدالمهدی عضو برجسته مجلس اعلای اسلامی را نامزد تصدی سمت نخست وزیری آینده کرده است.

ائتلاف ملی عراق در بیانیه ای اعلام کرد" اعضای این ائتلاف روز جمعه تشکیل نشست دادند و بر سر معرفی عبد المهدی به عنوان نامزد پیشنهادی خود برای تصدی نخست وزیری آینده عراق به توافق رسیدند.

براساس این گزارش در این نشست که گویا با حواشی ناخوشایندی نیز همراه بوده، بیانیه ای صادر شده که در آن آمده است : بعد از فرصت و زمان کافی که به دولت قانون برای تجدید نظر در نامزد پیشنهادی شان دادیم ، ائتلاف ملی تا زمانی که شرایط ایجاب کند ، حق معرفی نامزد را برای خود محفوظ می داند.

 ائتلاف ملی عراق در این بیانیه ابراز امیدواری کرد  این اقدام باعث شود اتحاد ملی عراق ( شامل ائتلاف ملی و دولت قانون ) در تشکیل دولت وحدت ملی و نجات این کشور از پیامدهای سنگین خلاء دولت تسریع کند.

 در این بیانیه بر پایبندی ائتلاف ملی به تعهدات سابق خود در خصوص استقبال از مشارکت فعال دیگر احزاب و ضرورت تشکیل دولت شراکت ملی تاکید شده است. منابع آگاه اعلام کردند ، ابراهیم الجعفری رهبر فراکسیون اصلاح ملی و احمد چلبی رهبر کنفرانس ملی که از دیگر نامزدهای پیشنهادی برای تصدی سمت نخست وزیری آینده عراق بودند در این نشست حضور نداشتند.

ناظران معتقدند ، معرفی عبد المهدی به عنوان نامزد ائتلاف ملی چه بسا به حل بحران سیاسی این کشور کمک خواهد کرد به خصوص این که همکاری نزدیکی بین فهرست العراقیه به ریاست ایاد علاوی و ائتلاف ملی عراق به رهبری عمار حکیم وجود دارد.

 ائتلاف ملی عراق در این بیانیه که خالد الملا عضو این ائتلاف در یک کنفرانس مطبوعاتی در پایان نشست ائتلاف ملی قرائت کرد، اعلام کرد :عادل عبدالمهدی پس از موافقت گروههای عضو ائتلاف ملی نامزد ائتلاف برای تصدی نخست وزیری عراق شد. در گزارش امجد طلیع خبرنگار العراقیه آمده است : عادل عبدالمهدی با نامزد ائتلاف دولت قانون در داخل اتحاد ملی(متشکل از ائتلاف ملی و دولت قانون) به رقابت خواهد پرداخت تا نامزد پیروز به پارلمان معرفی و مامور تشکیل دولت جدید شود. ائتلاف ملی سرانجام توانست به پشت سرگذاشتن موانعی همچون نام جریان الاصلاح به رهبری ابراهیم الجعفری و کنگره ملی عراق به رهبری احمد چلبی، عادل عبدالمهدی را رسما به عنوان نامزد خود برای تصدی نخست وزیری عراق معرفی کند.

جریان الاصلاح و کنگره ملی عراق نزدیک بود با مجلس اعلای اسلامی درباره سازوکار پیگیری شده برای معرفی نامزد نخست وزیری دچار اختلاف شوند.

طرفهای معترض به عادل عبدالمهدی بر نامزدهای خود پافشاری می کردند اما شانس عبدالمهدی کفه ترازو را در داخل ائتلاف ملی در رقابت با دو نامزد دیگر از همان آغاز به نفع وی سنگین کرد. مجلس اعلای اسلامی به سبب داشتن بیست کرسی پارلمانی در داخل ائتلاف با آشکار شدن نشانه های حمایت صدریها از عبدالمهدی، او را در این رقابت پیروز کرد در حالی که کنگره ملی و جریان الاصلاح کرسی های لازم را در ائتلاف ملی برای پیروزی نامزدهای خود در اختیار نداشتند.

شیخ خالد الملا عضو ائتلاف ملی در کنفرانس مطبوعاتی در پایان نشست ائتلاف ملی گفت : گروههای تشکیل دهنده ائتلاف ملی امروز نشست برگزار کردند و درباره معرفی آقای عادل عبدالمهدی به عنوان نامزد ائتلاف ملی برای تصدی نخست وزیری عراق به توافق دست یافتند. ائتلاف ملی امیدوار است معرفی عبدالمهدی به عنوان نامزد ائتلاف برای نخست وزیری، گامی برای تسهیل ماموریت اتحاد ملی در حل بحران تشکیل دولت باشد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 89544

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =