نوری المالکی، نخست وزیر عراق روز شنبه در دمشق با رئیس جمهور سوریه دیدار کرده است که می تواند ابعاد بسیار قابل توجهی داشته باشد.

این خبر البته بعد از گذشت دور روز از این دیدار که محرمانه بوده، فاش می شود و خبرنگاران البته دستشان از رسیدن به آنچه میان این دو رهبر عربی گذشته، کوتاه مانده است.  

دیدار مالکی با بشار اسد در حالی صورت گرفته است که گروه های سیاسی عراق روز به روز بر حجم گفتگوها، لابی ها و مذاکرات پیدا و پنهان خود برای تشکیل دولت می افزایند و شواهد نشان می دهد همچنان که روز به روز حلقه برمالکی تنگ تر می شود و بازی های جدیدی برای انتخاب نخست وزیر آینده پیش می آید، راه های فرجی نیز برای او از گوشه و کنار باز می شود.  

در این میان اما خبر دیدار مالکی و بشار اسد تنها پس از گفتگوی علی الدباغ، سخنگوی رسمی دولت عراق با روزنامه البینه الجدیده فاش شد. او به این روزنامه گفت که  نوری المالکی روز شنبه به طور محرمانه به سوریه رفته و با بشار اسد دیدار کرده است. براساس آنچه علی الدباغ گفته مالکی در این دیدار خطاب به اسد گفته است که عراق به هیچ کشوری اجازه دخالت در امور خود را نمی دهد زیرا در این صورت کشورهای دیگر نیز به بهانه های مختلف خواهان دخالت در عراق خواهند بود.

دباغ این دیدار را مثبت ارزیابی و اعلام کرده است  که موضوعات مختلفی در این دیدار بررسی و تاکید شد که سوریه باید نقش مثبتی در عراق ایفا کند. مالکی در این دیدار به رئیس جمهور سوریه یادآور شده است همانطور که همه تصور می کنند عراق ضعیف نیست بلکه دارای ابزارهای سیاسی و اقتصادی قدرتمندی است که می تواند به وسیله آنها مفاهیم را در برخی کشورها تغییر دهد.

با این همه گویاست که مهمترین محور سخنان مالکی در دیدار با اسد بحث بعثی ها و کینه ورزی آنها نسبت به دولت عراق بوده است که فعالیت احتمالی مجدد آنها، این روزها با خروج آمریکایی ها از این کشور بسیار جدی و نگران کننده شده است.  بعثی هایی که به زعم مالکی  در سوریه پناه گرفته اند و در سایه امنیتی که در این کشور از آن برخوردارند برای برهم زدن امنیت عراق توطئه می کنند.

 نخست وزیر عراق در این دیدار به رئیس جمهور سوریه یادآور شده است که دمشق باید طرح حافظ اسد (پدر بشار اسد) مبنی بر حمایت از ملت عراق در برابر فاشیست هایی که به مدت 35 سال عراقی ها را قتل عام می کردند را بپذیرد. مالکی سال گذشته و پس از یک انفجار خونین در بغداد که به کشته و مجروح شدن چند صد عراقی بیگناه منجر و به چهارشنبه سیاه معروف شد موضعی بسیار خصمانه علیه سوریه گرفت و این کشور را به دست داشتن در ناامنی های داخلی متهم کرد. روابط دو کشور از آن زمان به بعد تیره شد.

اکنون به نظر می رسد با خروج آمریکایی ها از عراق مالکی به دیدار رئیس جمهوری سوریه رفته تا ضمانت ها یا تعهداتی را از او مبنی بر کنترل بعثی ها بگیرد. وی چندی پیش به صورت رسمی و آشکار از بشار اسد خواسته بود تا برخی از سران حزب بعث را که مقامات قضایی و امنیتی عراق اطلاعات و مدارکی از دخالت آنها در جنایت علیه ملت این کشور در اختیار دارند به عراق مسترد کند اما اسد این درخواست مالکی را رد کرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 87145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =