۰ نفر
۲۲ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۵

جریان المستقبل با مسلح شدن ارتش لبنان از سوی ایران مخالفتی ندارد و همه لبنانی‌ها در این خصوص اتفاق نظر دارند.

سارا معصومی

خبر به تعلیق در آمدن کمک های مالی آمریکا به ارتش لبنان که پیشنهاد آن از سوی کمیته روابط خارجی کنگره ایالات متحده داده شده است تنها چند ساعت اهمیت خبری یافت چرا که بالافاصله داوطلبانی قدرتمند برای جایگزینی این کمک ها اعلام آمادگی کردند.

با همین یک خبر، لبنان تنها یک روز پس از ناآرامی ها در مرز مشترک با رژیم صهیونیستی باز هم راس هرم اخبار بین المللی را به خود اختصاص داد. ریشه این خبر در بیست و چهار ساعت پیش از انتشار آن نهفته بود؛ سومین روز از ماه آگوست که تنش در مرز میان لبنان و اسرائیل با حضور نیروهای بین المللی یونیفل ، سایه جنگ بر فراز لبنان را بار دیگر سنگین تر از پیش کرد.

تحولات لبنان این روزها به ثانیه پیش می رود. در این میان باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده باز هم گرفتار دو راهی در خاورمیانه شده است. چهار سال پیش بود که پس از نبرد میان حزب الله لبنان و اسرائیل در سال 2006 میلادی ، جورج بوش رئیس جمهوری وقت آمریکا دستور افزایش کمک های نظامی به ارتش لبنان را صادر کرد. در آن زمان رفیق شفیق اسرائیل به دنبال تجهیز ارتش لبنان و علم کردن آن در برابر توان نظامی حزب الله بود، چرا که اختلافات داخلی میان دولت سنیوره کاملا غربگرا و حزب الله به اندازه ای بود که واشنگتن نگران اتحاد ارتش این کشور و حزب الله بر علیه اسرائیل نباشد.

 از آن تاریخ تا کنون اما روزهای بسیاری گذشته است . لبنان امروز ،کشوری ست که حزب الله در دولت رسمی آن عضویت دارد و ارتش نیز توان نظامی حزب الله را نه رقیب که رفیقی برای خود در مواجهه با اسرائیل می داند. اکنون پس از ناآرامی در مرز میان لبنان با رژیم صهیونیستی ، نمایندگان کنگره آمریکا از جمهوری خواه تا دموکرات به ناگاه عزم خود را برای تغییر دادن نسخه ای که بوش برای ارتش لبنان پیچیده بود،جزم کرده اند و تاکید دارند که کمک های کاخ سفید به ارتش لبنان باید متوقف شود. در چنین شرایطی باراک اوباما بر سر دو راهی انتخاب گرفتار شده است: اوباما یا باید ارتش لبنان را به دلیل عدم برخورد با حزب الله تنبیه کرده و کمک های مالی خود به این گروه را متوقف کند و یا باید همچنان بدون توجه به انتقاد سناتورها از اتحاد احتمالی ارتش و حزب الله، اقدام به ادامه کمک های مالی و تجهیزاتی به ارتش این کشور کند.

با این همه آمریکایی ها دریافته اند که درصورت عملیاتی شدن این تصمیم فقط یک بدنامی بزرگ را برای خود در لبنان به جای خواهند گذاشت چرا که سه کشور قدرتمند نظامی یعنی ایران، ترکیه و سوریه با جدیت برای تجهیز ارتش لبنان اعلام آمادگی کرده اند.

حزب الله بهانه است،هدف تضعیف لبنان است

از سوی دیگر به نظر می رسد اصرار نمایندگان دموکرات و جمهوری خواه کنگره به قطع کمک های مالی واشنگتن به ارتش لبنان، تنها ابزاری ست در دست لابی اسرائیل در کنگره و سنا. در حالی که حزب الله اصلی ترین دلیل مخالفت نمایندگان به ادامه کمک های مالی به ارتش لبنان اعلام شده است ، بهانه های دیگری هم از گوشه و کنار به گوش می رسد: ادامه اعزام تجهیزات خارجی به حزب الله لبنان از طریق مرز سوریه و همراهی ایران با حزب الله از جمله این موارد است . اسرائیلی ها ادعا می کنند که تعداد تجهیزات در اختیار حزب الله لبنان در حال حاضر چهار برابر همین رقم در سال 2006 میلادی است . این در حالی ست که ارتش لبنان با مسخره خواندن اطلاعات  سرویس های جاسوسی اسرائیل تاکید دارد  که هیچ گونه قاچاق اسلحه ای در مرزهای لبنان انجام نمی گیرد .

در شرایطی که برخی از تحلیل گران مسائل خاورمیانه در وزارت امور خارجه امریکا تاکید دارند که تجهیز ارتش لبنان در دراز مدت به نفع ایالات متحده است، نمایندگان تند و تیز جمهوری خواه اصرار می کنند که واشنگتن در چند سال گذشته 700 میلیون دلار به  تجهیز ارتش لبنان کمک کرده است و این تجربه نشان می دهد که این حرکت در مسیر منافع ملی آمریکا نبوده است. نمایندگان موافق این توقف بودجه ادعا می کنند که خط میان ارتش لبنان و حزب الله از میان رفته اما واشنگتن همچنان خط تفکیکی تخیلی میان این دو نهاد قائل است.

از نمایندگان اصرار،از وزارت امور خارجه انکار

همزمان با اصرار نمایندگان کنگره و سنا برای توقف این کمک های نقدی، صدای دیگری از وزارت امور خارجه به گوش می رسد. وزارت امور خارجه آمریکا که می داند این اقدام بهانه لازم برای نزدیک شدن سایر کشورها از جمله ایران و سوریه به لبنان را فراهم خواهد کرد، تاکید دارد که این نهاد تجهیز ارتش لبنان را به نفع امنیت ملی واشنگتن می داند و تصمیم ندارد سیاست های خود در قبال بیروت را تغییر دهد. البته وزارت امور خارجه برای تلطیف فضای انتقادی حاکم بر کنگره تاکید کرده است که این مساله را مورد بحث و بررسی قرار خواهد داد. نمایندگان امریکایی اصرار دارند که دولت مرکزی در لبنان هرگز خود را در موضع تقابلی با حزب الله که اکنون بخشی از دولت است قرار نخواهد داد. از سوی دیگر ژنرال های کهنه کار لبنانی هم این روزها در مصاحبه های متفاوت با رسانه های بین المللی تاکید دارند که حزب الله لبنان و شاخه نظامی ان در میان نظامی های لبنانی بسیار محبوب هستند .

وزیر دفاع لبنان: کمک های مشروط امریکا را رد می کنیم

همزمان با بالا گرفتن بحث قطع کمک های مالی ایالات متحده به ارتش لبنان ؛ وزیر دفاع این کشور تاکید کرد که کشورش کمک های نظامی امریکا را با این پیش شرط که این تجهیزات اعزامی علیه اسرائیل مورد استفاده قرار نگیرد، نمی پذیرد. الیاس المر در میانه اتهام هایی مبنی بر کمک وی به یکی از جاسوس  های اسرائیل برای خروج از مرز لبنان ، تاکید می کند که ایالات متحده نمی تواند موارد استفاده از این تجهیزات به بیروت را دیکته کند . المر در این خصوص گفت: اگر کسی بدون قید پیش شرط به ما کمک می کند ما از این کمک ها استقبال می کنیم. اما اگر به ما کمک می کنید و در عوض از ما می خواهید که از خاک و مردم خود دفاع نکنیم ، همین جا یادآوری می کنم که لبنان به این قبیل کمک های مشروط نیازی ندارد .

الیاس المر در حالی از موضع قدرتی با اسرائیل برخورد می کند که جایگاه او در جامه وزیر دفاع کشورش این روزها بسیار متزلزل شده است . یک روزنامه جریان هشتم ماه مارس با انتشار اطلاعاتی ادعا می کند که الیاس المر در فراری دادن غسان الجد جاسوس اسرائیلی فعال در لبنان که سید حسن نصرالله در افشاگری های اخیر خود از نقش او در ترور حریری پرده برداشت، دخالت داشته است .

حسن علیق روزنامه نگار لبنانی در گزارشی با استناد به اطلاعاتی خاص نوشت که جان قهوجی فرمانده ارتش لبنان چندی پیش به الیاس المر وزیر دفاع لبنان ابلاغ کرده که سازمان حفاظت و اطلاعات ارتش لبنان درصدد توقیف غسان الجد جاسوس اسراییل است، ولی المر خواهان تاخیر توقیف شده و روز بعد از آن الجد از لبنان به خارج گریخته است.

وزیر دفاع لبنان در نشست خبری خود علاوه بر پاسخ دادن به توقف کمک های مالی ایالات متحده به ارتش لبنان به این موضوع نیز اشاره کرده و روزنامه نگار روزنامه الاخبار را به مزدوری اسراییل متهم کرد و خواهان بازجویی از وی توسط حفاظت اطلاعات ارتش لبنان شد تا روشن شود که منبع اطلاعات وی کیست؟

ایران، ترکیه و سوریه جای آمریکا را می گیرند

همزمان با اعلام قطع کمک های مالی ایالات متحده به تجهیز ارتش لبنان، در شرایطی که بسیاری از کشورهای عربی در این خصوص سکوت کرده اند، سوریه ؛ ایران و ترکیه برای کمک به تجهیز ارتش لبنان اعلام اماده گی کرده اند.

برخی منابع سیاسی سوری در گفت‌وگو با روزنامه  "القدس العربی " تاکید کردند که سوریه همواره آماده است تا از "ارتش برادر " ارتش لبنان که نبردهای سختی علیه اسرائیل انجام داده‌، حمایت کنند. دوستان لبنان که تمایل به حفظ امنیت و حاکمیت آن دارند، برای حمایت و ارائه امکاناتی که در اختیار دارند، آمادگی خواهند داشت و سوریه در رأس این دوستان است.

این منابع همچنین در پاسخ به سوالی در رابطه با احتمال هماهنگی و همکاری بین دمشق و تهران برای حمایت از ارتش لبنان تصریح کردند: هر دولت دوست لبنان برای حمایت از ارتش لبنان و بالا بردن توان دفاعی آن آمادگی خواهد داشت.

همزمان با اعلام آماده گی سوری ها، ‌روزنامه ایتالیایی "کوریریه دلا سرا " در گزارشی ادعا کرد که ترکیه به حزب الله لبنان تسلیحات جدید می فروشد. این روزنامه ایتالیایی در ادامه خبر خود مدعی شد که "هاکان فیدان " رئیس اطلاعات ترکیه با یکی از مقامات ایرانی دیدار کرده و این دو درباره روابط بین دو کشور مذاکره کردند.

کوریریه دلا سرا نوشت که منابعی به این روزنامه گفته‌اند که ترکیه تسلیحات پیچیده‌، ‌راکت و سلاح به سوریه ارسال خواهد کرد تا از آنجا به لبنان منتقل شود، جایی که ارتش ایران اطمینان پیدا کند که این تسلیحات به حزب‌الله منتقل شده است.

پس از اعلام این خبر بود که جریان المستقبل به ریاست "سعد الحریری " نخست وزیر لبنان از کمک‌های نظامی ایران برای تجهیز ارتش این کشور به جدیدترین تسلیحات برای دفاع از خاک آن استقبال کرد.

خالد زهرمان " عضو فراکسیون پارلمانی " المستقبل در این خصوص می گوید: ما از هرگونه کمک بدون قید‌وشرط نظامی از طرف کشورهای دوست برای تجهیز تسلیحاتی ارتش لبنان استقبال می‌کنیم. جریان المستقبل با مسلح شدن ارتش لبنان از سوی ایران مخالفتی ندارد و همه لبنانی‌ها در این خصوص اتفاق نظر دارند.

این مقام لبنانی  از موضع جانبدارانه آمریکا از اسرائیل در حمله اخیر آنها به ارتش لبنان ابراز شگفتی کرد و گفت‌: این موضع‌گیری آمریکا مایه شگفتی است چرا که ارتش لبنان به ارتش اسرائیل حمله نکرد بلکه از سرزمین خود دفاع کرد.

وی  با اشاره به شرط گذاری امریکایی ها برای عدم استفاده ارتش از تسلیحات امریکایی در نبرد با اسرائیل گفت: چگونه است که زمانی که اسرائیل  با استفاده از سلاح‌های آمریکا در حمله و تجاوز به خاک لبنان به کشتار غیرنظامیان بیگناه می پردازد ، کسی به این رژیم انتقاد می کند؟

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 83871

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =