۰ نفر
۱۲ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۶:۰۷

اسرائیلی‌ها از وجود یک لبنان مستقر که از دولت وحدت ملی برخوردار باشد احساس خطر می‌کنند و به همین علت تلاش می‌کنند تا اختلاف‌ها را در لبنان افزایش دهند.

تحرکات اخیری که اسرائیلی‌ها در مرز لبنان انجام دادند و منجر به کشته شدن سه نفر شد نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی به دنبال بر هم زدن استقرار و آرامش در لبنان است. اسرائیلی‌ها از وجود یک لبنان مستقر که از دولت وحدت ملی برخوردار باشد احساس خطر می‌کنند و به همین علت تلاش می‌کنند تا اختلاف‌ها را در لبنان افزایش دهند. آنها برای این کار به دو طریق اختلاف ها را در لبنان افزایش خواهند داد. یکی از راه نظامی و دیگری از راه سیاسی.

از راه سیاسی باید گفت که اسرائیلی ها از این که دولت وحدت ملی در لبنان تشکیل شده ناخرسندند. دولتی که پس از تقریبا دو سال تشکیل شد و توانست با اجماع همه سیاسیون و طیف های لبنانی شکل گیرد. با توجه به اختلافتی که در پی دادگاه ترور رفیق حریری ایجاد شده می توان این گونه برداشت کرد که صهیونیست ها از طریق این دادگاه می خواهند دولت وحدت ملی لبنان را هدف قرار دهند. جالب این جا است که خبر ادعای دست داشتن اعضای حزب الله در ترور رفیق حریری را نخستین بار یک مقام اسرائیلی بیان می کند و اظهار می دارد که ظرف روزهای آینده دادگاه آن ها را احضار خواهد کرد. این نشان می دهد که صهیونیست ها می خواهند با استفاده از مسئله دادگاه ترور رفیق حریری ثبات در لبنان را به هم بزنند و هم زمان وحدت لبنانی ها را نیز از بین ببرند.

از راه نظامی نیز تحرکاتی را برنامه ریزی کرده اند تا حزب الله را در موضع ضعف قرار بدهند. اتفاقات مرزی اخیر بیانگیر آغاز این سیاست توسط رژیم صهیونیستی است. در حال حاضر نمی توانیم بگوییم این گونه تحرکات نظامی یک جنگ تمام عیار را میان حزب الله و اسرائیل ایجاد خواهد کرد. صهیونیست ها یک بار امتحان کردند که نمی توانند به راحتی با حزب الله در بیفتند. در سال 2006 و جنگ 33 روزه دریافتند که به راحتی نمی توانند حزب الله را شکست دهند. حزب الله قدرتمند است و اسرائیل نمی تواند با آن بجنگد. از طرفی بر سر مقاومت و حزب الله اجماع کلی برقرار است. ملت و دولت لبنان همگی مقاومت را به رسمیت می شناسند. بنابر این صهیونیست ها مجبورند ابتدا گسست های حزب الله به عنوان جریان مقاومت با متحدان داخلی اش را قطع کنند، آن را نزد افکار عمومی لبنان تضعیف سازند و اختلاف و دو دستگی در میان آنها ایجاد کنند سپس جنگ راه بیندازند. یعنی این که میان سعد حریری که رئیس سیاسی اهل تسنن محسوب می شود با شیعیان که حزب الله نماینده آن است، اختلاف بیندازند تا مقاومت تضعیف شود و جایگاه ملی خود را از دست بدهد بعد با آن در بیفتند. تا زمانی که چنین وضعیتی به وجود نیاید و حزب الله و مقاومت از جایگاه برخوردار باشند، صهیونیست ها جرات رو در رویی با آن را ندارند.  البته تحرکات اخیر نشان می دهد که چنین سناریویی آغاز شده و رژیم صیهونیستی تمام تلاش خود را به کار گرفته تا به این هدف برسد. اما قطعا این درگیری تمام عیار در زمان نزدیک نخواهد بود و حتما مدتی طول خواهد کشید.

* سفیر پیشین ایران در لبنان

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 81288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =