۰ نفر
۱۱ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۳

داستان دلارهای امریکایی با سخنان اخیر دبیر شورای نگهبان بار دیگر تورق شد. موضوعی که که فصل اول آن را آیت‎الله مصباح یزدی در بهمن ماه 11 سال پیش، مطرح کرد.

آیت‎الله جنتی که در این دهه ردپای این دلارها را همواره ردیابی کرده است، روز 5 مردادماه در در مراسم جشن میلاد حضرت ولی عصر(عج) در مسجد جمکران، برگ دیگری از این ماجرا را رونمایی کرد و گفت: آمریکایی‎ها یک میلیارد دلار از طریق افراد سعودی که هم اکنون عامل آمریکا در کشور‌های منطقه هستند، به سران فتنه دادند و همین سعودی‎ها که به نمایندگی آمریکا صحبت می کردند، گفتند، اگر توانستید نظام را منقرض کنید، تا پنجاه میلیارد دلار دیگر را هم می‌دهیم، اما خداوند این فتنه را به دست بندگان صالحش خاموش کرد. آیت‏الله جنتی که می‏گفت اسناد این مراودات را هم دارد، با بیان این که در سوی دیگر جریان فتنه، خدا چیز دیگری می خواست، ادامه داد: خدا می خواست، تا کار به دست بندگان صالح خدا بیافتد و این انقلابی که مقدمه ظهور است باقی بماند و به همین دلیل خداوند این سران فتنه را رسوا کرد.

آیت‏الله مصباح یزدی هم در اوایل بهمن ماه 78 سخنانی مشابه را عنوان کرده بود. در حالی که فضای سیاسی کشور در آن سال در آستانه انتخابات مجلس ششم قرار داشت و رویکرد عمومی به مطبوعات بسیار بود، او در سخنانی در قم گفت: رئیس سابق سازمان سیا با چمدانی پر از دلار برای پرداخت به برخی از روزنامه‏ها و مراکز فرهنگی وارد ایران شده است. مصباح یزدی گفته بود: این فرد به‎عنوان توریست وارد کشورمان شده و با چند مسئول نشریات و روزنامه ها تماس گرفته و دلارها را به خیر پدرش به آنان داده است.

عطاالله مهاجرانی، وزیر وقت فرهنگ و ارشاد بلافاصله با ارسال نامه‏ای به علی یونسی، وزیر اطلاعات و رئیس دادگاه انقلاب اسلامی تهران، از آنان خواست تا در خصوص سخنان آیت الله مصباح یزدی درباره کمک سازمان سیا به مطبوعات ایران، واکنش نشان دهند. او خواستار اعلام اسامی روزنامه‎هایی که این چمدانهای دلار را گرفته‎اند به هیات نظارت بر مطبوعات شده بود تا مطابق قانون مطبوعات اقدام شود. در بخش دیگری از این نامه هم آمده بود تا در صورت نادرستی ادعای مطرح شده علیه مطبوعات، ضرورت دارد که برای حفظ حرمت و اعتبار مطبوعات و روزنامه نگاران این ادعا تکذیب شود. این نامه اعتراضاتی را به دنبال داشت تا جایی که از 14 تا 16 بهمن ماه همان سال در مسجد اعظم قم تجمع صورت گرفت.

این‎بار هم سخنان آیت‏الله جنتی درباره دلارهای آمریکایی، بی‎پاسخ نماند. ابتدا حزب منحله جبهه مشارکت، طی بیانیه‎ای، از آنچه «مصونیت آهنین» آیت الله جنتی خوانده بود در مورد اتهام زنی به دیگران گلایه کرده و خواستار رسیدگی به سخنان وی از سوی قوه قضاییه شد. سپس مهدی کروبی یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری گذشته در نامه‏ای به او با تکذیب مطالب عنوان شده، نوشت: به اتهام بهتانی که به سران به قول خودتان فتنه زده‎اید، از شما شکایت می‎کنم آن هم در محاکم جمهوری اسلامی؛ اگرچه امیدی به رسیدگی ندارم. سیدمحمدخاتمی سومین چهره ای بود که در یکی از دیدارهایش در روز دوشنبه پرسید: چرا همین امر پیگیری نمی شود تا اگر واقعیت دارد تکلیف روشن شود و اگر دروغ است با دروغ‌پردازی‌هایی که مصداق بارز تشویش اذهان عمومی است برخورد شود.

موضع‎گیری‏های فوق از سوی برخی به این تعبیر شد که ضمیر مرجع خود را شناخته است و آنها که این پول‎ها را دریافت کرده‎اند، صدای معترضان برخاسته است. سخنان جنتی و مصباح یزدی دارای یک وجه اشتراک بود و آن اینکه در هر دوبار اصلاح‏طلبان متهم شدند و هیچ سندی هم برای آن ارائه نشد. وجه تفاوتش هم در این بود که اینبار کسی در مقام دفاع از سخنان آیت الله جنتی برنیامد.

طرح چنین مسائلی ریشه در همان رقابتهای انتخاباتی و بی‏قاعدگی آن دارد که مرزهای اخلاق را در فضای سیاسی کشور درنوردیده و به اتهام‏زنی‏هایی مجال طرح می‏دهد که سندی برای آن ارائه نمی‏شود. ادامه این روند قطعا هم چهره‏های سیاسی را به یکدیگر ظنین می‏کند و هم در نگاه مردم به مسئولان کنونی و سابق و اسبق نظام سوءظن می‏افریند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 80865

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =