۰ نفر
۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۸:۰۸

اریک اشمیت، مدیرعامل گوگل اعلام کرد که به‌رغم فشارهای دولتی حاضر نیست از شغل دیگرش در هیئت‌مدیره اپل کناره‌گیری کند.

کمیسیون تجارت فدرال در ایالات متحده امریکا در حال بررسی احتمال نقض قانون ضدانحصاری (آنتی‌تراست) توسط آقای اشمیت با تصدی دو شغل مدیریتی هم‌زمان در گوگل و اپل است. هر دو شرکت در حوزه مرورگرهای اینترنتی و اپراتوری گوشی‌های همراه با هم رقابت دارند که این امر، تضاد منافع را برای آنها در پی دارد.

ولی آقای اشمیت به گزارشگران گفت: «اگر در اینجا مشکلی در زمینه رقابت دو شرکت وجود دارد، من خودم آن را حل می‌کنم. همه به خوبی می‌دانند که هر گاه که در هیئت مدیره در مورد آی‌فون بحث می‌شود، من جلسه را ترک می‌کنم».

هنگامی که از او سوال شد آیا با توجه به بررسی‌های جدید کمیسیون تجارت فدرال، او به امکان استعفا فکر کرده است، جواب داد: «حتی به ذهنم هم خطور نکرده است».

شیطان ضد انحصاری
علاوه بر آقای اشمیت، آرتور لوینسون، مدیرعامل اسبق ژنن‌تک نیز که در هیئت‌مدیره هر دو شرکت حضور دارد، نیز یکی از موضوعاتی است که کمیسیون در مورد آن تحقیق می‌کند.

اریک اشمیت که در کنفرانسی خبری پیرامون پیگیری کمیسین تجارت فدرال صحبت می‌کرد، هم‌چنین اضافه کرد که هیچ‌گاه فکر نمی‌کرد که اشتراک مدیریت در اپل و گوگل به یک مشکل تبدیل شود. وی گفت: «از دیدگاه من، گوگل هیچ‌گاه اپل را به عنوان رقیب درجه یک خود در نظر نداشته است».

گروه حقوقی گوگل نیز به خبرنگاران اعلام کرد که هیچ تضاد منافعی در این میان مشاهده نمی‌شود. کنت واکر، مشاور حقوقی این غول جستجوگرهای اینترنتی، گفت: «قانون به وضوح اعلام کرده که تحت قانون کلایتون، برای شرکت‌هایی که در حوزه‌های متفاوت کار می‌کنند و هم‌پوشانی منافع ندارند، مشکلی برای حضور مشترک در هیئت‌مدیره وجود ندارد، و به همین دلیل ما هیچ نگرانی‌ای نداریم».

ولی براندان ریس، نماینده فدراسیون نهادهای کارگری، AFL-CIO، به آقای اشمیت توصیه کرد که از هیئت‌مدیره اپل کناره‌گیری کند تا از پیگیری‌های حقوقی بعدی بر امان بماند. وی گفت: «هیچ چیزی برای بردن یا باختن وجود ندارد. ما نمی‌خواهیم که گوگل نیز مانند مایکروسافت به یک شیطان ضد انحصاری تبدیل شود».

سهامداران نگران نباشند
آقای اشمیت گفت که نمی‌خواهد که به هیچ بحث یا شایعه‌ای در مورد تحقیقات اشاره کند و گفت که حضورش در هیئت‌مدیره هر دو شرکت هم قانونی و هم مناسب است. وی هم‌چنین با کشاندن موضوع صحبت به گوگل، به سهام‌داران گفت که به رغم بحران اقتصادی، این زمان مناسبی برای سرمایه گذاری روی نوآوری‌ها است.

برای نخستین‌بار در 5 سال اخیر و از زمانی که گوگل سهام خود را در بازار عرضه کرده، این شرکت اعلام کرده که در اولین فصل از سال 2009، کاهش سوددهی را تجربه کرده است.

اما اریک اشمیت افزود: «شرکت‌هایی که در دوران بحران اقتصادی روی طرح‌ها و نوآوری‌های خود سرمایه‌گذاری کرده‌اند، در پایان این دوران با قدرت بیشتری به نسبت رقبایشان که برنامه کاهش هزینه‌ها را در پیش گرفته‌اند، ظاهر خواهند شد. موفقیت گوگل در نهایت با نرخ نوآوری‌هایش ارزیابی خواهد شد».

وی هم‌چنین موتورهای جستجو را کماکان یکی از مهمترین حوزه‌ها برای سرمایه‌گذاری و رشد شرکت عنوان کرد و گفت که این حوزه «کماکان اسلحه کشنده ما باقی خواهد ماند، به خصوص روی گوشی‌های همراه که روز به روز افراد بیشتری از طریق سر انگشتانشان در اینترنت جستجو می‌کنند».

آمارهای جدید نشان می‌دهد که گوگل 63.7 درصد از کل جستجوها را در امریکا و هم‌چنین 97.5 درصد از کل جستجوها را با استفاده از گوشی‌های همراه به خود اختصاص داده است.

آقای اشمیت افزود: «اطلاعات، کاری است که ما انجام می‌دهیم. درست انجام دادن این کار و باقی ماندن به عنوان اولین موتور جستجوگر اینترنت در جهان خیلی خیلی سخت است. برای روشن‌تر شدن موضوع، کافی است بدانید که گوگل، فقط در سال گذشته 350 مورد ارتقا بر روی موتور جستجویش انجام داد».

ماریسا مایر، نایب‌رئیس بخش محصولات جستجوی گوگل نیز به سهام‌داران گفت: «ما در حال سرمایه‌گذاری مجدد برای ارتقای موتور جستجوی خود هستیم و از تمام ابزار‌های ممکن که با توجه به سهم بزرگ خود از بازار در اختیار داریم، استفاده می‌کنیم تا خدمات خود را از این هم بهتر کنیم. گوگل امروز از گوگل دیروز بهتر است و گوگل فردا، از گوگل امروز هم بهتر خواهد بود».

خانم مایر گفت: «در حقیقت، همین امروز بعدازظهر که ما در اینجا جمع شده‌ایم، تغییرات جدیدی در حال وقوع است، همان طور که هر روز این کار را انجام می‌دهیم».

بی‌بی‌سی، 8 می - ترجمه: مجید جویا

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 7956

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =