۰ نفر
۱۲ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۴:۵۶

خبرهای داغ از گوگل: پولی شدن برخی خدمات و همکاری با کمیسیون اروپا علیه مایکروسافت

هفته گذشته، گوگل مرحله‌ای جدیدی از طرح اپ‌انجین را ارائه کرد تا کاربران بتوانند برای استفاده از محاسبات ابری سنگین، پول پرداخت کنند. این اقدام گوگل، گامی دیگر به سوی تعالی و گسترش اپ‌انجین در دنیای محاسیات ابری است.

اپ‌انجین برای اجرای آن دسته از برنامه‌های کاربردی وب استفاده می شود که به زبان برنامه‌نویسی python نوشته شده باشند. هرچند گوگل قصد دارد پشتیبانی از دیگر زبان‌های برنامه‌نویسی را در آینده به اپ‌انجین بیافزاید. زمانی‌که اپ‌انجین در اواسط اردیبهشت‌ماه راه‌اندازی شد، تنها به عنوان یک سرویس مجانی برای محاسبه و کاربرد و استفاده از منبع شبکه در دسترس عموم قرار گرفت. استفاده مجانی از اپ‌انجین گوگل هنوز برای برخی سایت‌ها با ترافیک پایین‌تر امکان‌پذیر است؛ اما گوگل در راستای درآمدزایی بیشتر، تصمیم گرفته است در صورت نیاز کاربران به دسترسی و استفاده بیشتر، پول پرداخت کنند. به گفته پیت کومن، مدیر تولید این برنامه، بخش مالی یکی از بزرگ‌ترین تقاضاهای کاربران این برنامه بود .

ویژگی ارسال صورت‌حساب برای افرادی که خواهان ادامه استفاده و بهره‌گیری واقعی از سایت هستند، گوگل اپ‌انجین را مفید و کارآمد ساخته است. این کار نه تنها خستگی را از بین می‌برد، که باعث می شود کاربران برای پرداخت هزینه خدمات کمتر اذیت شوند. با این حال، این سرویس حتی سطح بتا را کسب نکرده، چه رسد به آن‌که قراردادهای خدماتیSLA نیز ارایه دهد که طبق، آن سایت متعهد می شود در صورت قطعی طولانی سرویس مبلغ پرداختی را مسترد کند.

گوگل چنین قراردادهایی را برای دیگر وب‌افزارهای آنلاین خود یا همان گوگل اپ‌‌ها ارائه می‌کند. یکی از سخنگویان گوگل می‌گوید: «چیزی وجود ندارد که ما در رابطه با گوگل اپ‌انجین بررسی و مطالعه نکنیم».

نرخ مصوب گوگل برای ارسال صورت‌حساب استفاده از گوگل اپ‌انجین از این قرار است:

0.10 دلار (100 تومان) برای هر ساعت زمان کار سی.پی.یو. این زمان، مدت زمان واقعی استفاده از سی.پی.یو را برای اجرای برنامه و هم‌چنین کارکرد ریزپردازنده در ذخیره و بازیابی اطلاعات را شامل می‌شود
0.10 دلار بابت هر گیگابیت پهنای باند ورودی (دریافتی) ، 0.12 دلار برای هر گیگابیت پهنای باند خروجی (ارسالی). این نرخ، ترافیک مستقیم بین کاربران و هم‌چنین ترافیک بین برنامه‌های گوگل و هر سرور خارجی در دسترس را پوشش می‌دهد.
0.150 دلار برای هر گیگابیت از داده‌هایی که هر ماه با این برنامه ذخیره می‌شود.
0.0001 دلار برای هر ای‌میل که با این برنامه کاربردی فرستاده شده است.

کومن در این خصوص اظهار نظر نکرد؛ بنابراین شما مجبورید برای خودتان تصمیم بگیرید که آیا گوگل سعی دارد تا هزینه‌های پایینی را برای جذب کاربران، هزینه‌های متوسطی را جهت برآورد هزینه‌ها یا هزینه‌ای بالا برای ایجاد درآمد در دوره جدید مقررات مالی گوگل تنظیم کند.

یکی از عوامل مهم جذب مشتری گوگل، ایجاد زیربنای محاسباتی است که به برنامه‌ها امکان می‌دهد شرایط شبکه و سرور را بسنجند و بررسی کنند آیا اجرای این برنامه با شرایط موجود امکان‌پذیر هست یا خیر.

گوگل اپ‌انجین با دیگر رقیبان محاسبات ابری در رقابت است. یکی از مهم‌ترین این رقبا، خدمات اینترنتی سطح پایین‌تری است که آمازون ارایه می‌دهد؛ با این تفاوت که آمازون این امکان را فراهم آورده تا این وب‌افزارها را روی دستگاه‌های شخصی خود نیز ذخیره کنید. سرویس‌های وب آمازون نیز از یک مدل پرداختی در حین کار استفاده می‌کند.

همکاری با کمیسیون اروپا علیه مایکروسافت
از سوی دیگر، گوگل خواهان مشارکت در روند قضایی کمیسیون اروپا علیه مایکروسافت، این غول دنیای نرم‌افزار شده است. کمیسیون اروپا چندوقتی است مایکروسافت را به‌دلیل نفوذ در بازار مرورگرهای اینترنتی زیر ذره‌بین قرار داده است!

این غول مرورگرهای اینترنتی که اخیرا مرورگر اینترنتی گوگل کروم را به بازار ارائه داده، به تازگی اعلام کرد تمام تلاشش را به‌کار می‌گیرد تا به ضلع سوم برنامه کمیسیون اروپا علیه مایکروسافت تبدیل شود. اگر گوگل بتواند موفق به انجام این کار شود، مجاز خواهد بود به اسناد گردآوری‌شده در این مورد دسترسی داشته باشد و دیدگاه‌هایش را رسما بیان کند. ساندار پیچای، معاون مدیریت تولید گوگل، دلایل شرکت در وبلاگ این شرکت به این ترتیب توصبف کرد:

«گوگل معتقد است که بازار مرورگرهای اینترنتی هنوز به‌طور گسترده‌ای غیررقابتی است و این، جلوی نوآوری کاربران را می‌گیرد. دلیلش هم این است که مرورگر اینترنت اکسپلورر به سیستم‌عامل کامپیوترهای مایکروسافت متصل است و این، مزیتی غیرمنصفانه در مقایسه با دیگر مرورگر‌ها است. این را بازار گوشی‌های همراه مقایسه کنید، جایی‌که مایکروسافت نمی‌تواند اینترنت‌اکسپلورر را همراه با سیستم‌عامل اصلی گوشی همراه ارایه دهد و بالتبع، استفاده از مرورگرش هم بسیار کاهش یافته است. ارزش و اعتبار رقابت برای هر کاربری واضح است، حتی در شکل‌های محدودی که اکنون شاهد آن هستیم. نوارهای جستجو، دانلودهای سریع، امکان جستجوی محرمانه و مانند این‌ها.»

گوگل درخواست خود را در پی تصمیم اخیر کمیسیون اروپا مبنی بر دسترسی گسترده شخص ثالث این برنامه به موزیبلا مطرح کرده است. موزیلا، سازنده و پشتیبان مرورگر پرطرفدار فایرفاکس است. میچل بیکر، رئیس موزیلا نیز از مشابه گوگل معتقد است اتصال اینترنت اکسپلورر به سیستم‌عامل ویندوز به رقابت بین مرورگرهای وب و کاهش انتخاب‌های پیش‌روی کاربران منجر می‌شود.

کمیسیون اروپا که بازوی اجرایی اتحادیه اروپا است، در اواخر دی‌ماه گذشته رسما اعتراض خود را به مایکروسافت اعلام کرد تا از ارایه مرورگر اینترنت‌اکسپلورر همراه با سیستم‌عامل ویندوز خودداری کند. کمیسیون اروپایی که در آغاز براساس شکایت مرورگر اینترنتی اپرا به این مساله پرداخت، به مایکروسافت دو ماه مهلت داد تا پاسخگوی این ادعاها شود و هم‌چنین زمینه را برای حضور شخص ثالث در این پرونده فراهم کرد.

سهم مایکروسافت از بازار مرورگرهای اینترنتی طی یک سال گذشته به شدت کاهش یافت که دلیل عمده آن، افزایش محبوبیت فایرفاکس پرطرفدار بین کاربران اینترنت بود . در ژانویه، اینترنت‌اکسپلورر 67.55 رصد از بازار جهانی مرورگرها را کنترل کرد؛ در‌حالی‌که سال قبل از آن سهم مایکروسافت 7 درصد بیشتر بود. فایرفاکس نیز در این سال با جذب 3 درصد مخاطب بیشتر، 21.53 درصد از بازار را به‌دست آورد.

سافاری، مرورگر اپل نیر با دست‌یابی به سهم 8.29 درصدی از این بازار، خود را به رتبه سوم رسانده است. گوگل کروم نیز که شهریور گذشته به بازار عرضه شد، 1.12 درصد از بازار را در دست دارد و از اپرا که تنها 0.7 بازار را در دست دارد، سبقت گرفت.

این اولین بار نیست که گوگل و مایکروسافت با هم شاخ‌به شاخ می‌شوند. در سال 1385 / 2006، این غول بزرگ جستجوگر از این‌که مایکروسافت، جستجوی اینترنتی را در به‌عنوان یکی از سرویس‌های ویندوز ویستا ارایه کرده، به شدت اظهار نگرانی کرد. در نهایت، مایکروسافت قبول کرد که تغییراتی را در شکل جستجوگر دسک‌تاپ ویندوز به‌وجود آورد تا با قوانین ضد انحصار ایالات متحده مشکلی پیدا نکند.

هم‌چنین وقتی مایکروسافت از تصمیم خود برای خرید بخشی از موتور جستجوی یاهو خبر داد، گوگل ابراز نگرانی کرد و آن‌را نشانه‌ای از انحصارطلبی مایکروسافت دانست. مایکروسافت نیز برای تلافی این اقدامات، مخالفت خود را با پیشنهاد تبلیغات مشترک گوگل و یاهو اعلام کرد و البته درنهایت، گوگل نیز از ترس قوانین ضدانحصاری از این پیشنهاد صرف‌نظر کرد.

سی‌نت نیوز، ترجمه: مرجان همایونی

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 4661

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مسعود IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۸۷/۱۲/۱۲
    0 0
    من نمی دونم گوگل و بقیه چی کار دارند به کار مایکروسافت. عرضه دارند خودشون سیستم عامل بنویسند بیان با مایکروسافت رقابت کنند، مثل اپل. دارن از صدقه سر مایکروسافت نون می خورن براش دردسر هم درست می کنن.
  • سامان IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۸۷/۱۲/۲۱
    0 0
    از نظر من که طراح وب سایت هستم IE خیلی بهتر پیکربندی صفحات رو انجام میده و من واقعا هیچ امتیاز برتری تو Mozilla firefox نمی بینم firefox واقعا فقط ظاهر داره از نظر عموم مردم شاید مرورگری شبیه IE باشه ولی در فهم زبان های اسکریپت نویسی مشکل داره فقط javascript رو درک میکنه و خیلی ضعیف تر از IE و مطمئنم تنها علت اینکه mozilla firefox بعد از IE طرفدار زیادی داره این هستش که IE روی سیستم عامل لینوکس کار نمیکنه و کاربران لینوکسی مجبور به استفاده از firefox شده اند.