رییس مرکز پژوهش های مجلس با اشاره به پس گرفتن طرح نظارت مجلس بر مجلس گفت: بنده تسلیم نظر جمعی شدم تا طرحی بهتر وارد صحن علنی شود.

به گزارش خبرآنلاین احمد توکلی در گفت و گو با هفته نامه پنجره راجع به طرح نظارت مجلس بر مجلس با تاکید بر نبود اصلی برای نظات بر نمایندگان مجلس گفت: برای نمایندگان تا چهار سال یک نوع مصونیت ناگفته و نانوشته ایجاد می‌شود که خود، زمینه نفوذ در مجلس را به‌وجود می‌آورد.

اهم اظهارات نماینده مردم تهران و رییس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی را در ادامه می خوانید:

  • برخی‌ها خودشان دارای سلامت لازم نیستند. کسانی از نیروهای ضعیف‎النفس داخل مجلس سوءاستفاده کنند و یا ایجاد تله آن‌ها را به دام بیندازند و با تهدید و تطمیع از آن‌ها بهره ببرند.
  • اگر قوه مقننه سالم باشد، همان‌طور که امام راحل فرمودند، همه کشور را می‌تواند به صلاح رهنمون شود و اگر قوه مقننه خدای ناخواسته خراب شود، می‌تواند به همه کشور آسیب برساند.
  • در ابتدای مجلس هفتم یعنی همان‌روزهایی که انتخابات اسفندماه 1382 انجام شد و مجلسیان اکثریت‌شان از اصول‌گرایان شدند، همین طرح منزلت مجلس، نطفه‌اش آن‌جا بسته شد و پیشنهاد اولیه‌ای تهیه شد و سپس در مرکز پژوهش‌ها بررسی کارشناسی صورت گرفت.
  • استدلال ما این بود که مهم‌ترین رکن شأن مجلس باید به‌دست خود نمایندگان مجلس ساخته شود و آن اجتناب از بعضی رفتارها و تعهد به انجام بعضی رفتارهای دیگر بود. بر این اساس، طرح فوق تهیه و تقدیم مجلس شد.
  • متأسفانه به‌طور طبیعی انسان‌ها از نظارت خوش‌شان نمی‌آید و برخلاف فطرت که نظارت را می‌پذیرد، طبع انسانی خواهان این است که آزاد مطلق باشد. در مجلس هفتم این طرح با استقبال مواجه نشد و زمینه برای طرح آن فراهم نیامد و ما هم از پیگیری آن به‌خاطر این‌که در صورت رأی نیاوردن زمینه‌ای برای تخریب مجلس می‌شد، انصراف دادیم.
  • در مجلس هشتم بنده این طرح را با کمک چند تن از دوستان بازنویسی کردیم و با همان احتمال قبلی آن‌را تقدیم مجلس نکردیم. در سال جاری که در آغاز سال سوم مجلس شورای اسلامی خدمت رهبری رسیدیم، مقام معظم رهبری بر این موضوع تأکید کردند و چون روی علاقه و اعتقاد، اکثریت نمایندگان از فرمایشات رهبری تبعیت می‌کنند، ما این طرح را دوباره امضا گرفتیم و آن‎را تقدیم کردیم و در بحث فوریت آن دوستان گفتند که چون هرکدام از نمایندگان ممکن است نسبت به بخشی از آن حرف داشته باشند، احتمال این وجود دارد که طرح رأی نیاورد و جوسازی علیه مجلس صورت گیرد؛ بدون این‌که مجلس همچنین قصدی داشته باشد.
  • از طرف دیگر کمیسیون اصل 90 به اقتضای وظایف ذاتی خود از فردای روزی که رهبری در ملاقات‎شان مطلب را فرمودند، فعال شده بودند و بنده از آن بی‌خبر بودم و در آن کمیسیون افرادی مانند آقایان فدایی، زاکانی، کامران، و موسوی انتخاب شدند که روی این موضوع کار کنند و کمیسیون اصل 90 نامه‌ای نوشت به رییس مجلس و گفت که ما روی این موضوع داریم کار می‌کنیم و اگر طراحان طرح قبول دارند که این طرح عقب بیفتد، یک‌ماه به کمیسیون فرصت بدهند که روی آن کار کنند و البته بنده موافق این تصمیم نبودم؛ چون معتقد بودم که فوریت آن رأی می‌آورد، ولی به احترام دوستان، امضاءها را پس گرفتند؛ طرح با پس گرفتن 41 امضاء از 55 امضاء از حالت قانونی بودن خارج می‌شود، چنان‎که دیگر نمی‌توان آن را پی‌گیری کرد؛ بنده هم تسلیم نظر جمعی شدم تا طرحی بهتر وارد صحن علنی شود.
  • غیبت‌ها و حضور نمایندگان براساس آیین‌نامه داخلی قواعدی دارد و باید اعمال شود و متأسفانه چون هیئت‎رییسه سالانه انتخاب می‌شود، محافظه‌کارانه با تخلفات سازمانی نمایندگان برخورد می‌شود و آیین‌نامه در این خصوص تقریبا در هیچ مجلسی به‌طور کامل اجرا نشده و آیین‌نامه درخصوص بی‌نظمی‌ها در حضور و غیاب، قطع نطق دیگران و گفتن حرف‌های خلاف اخلاق صراحت دارد که اجرا نمی‌شود. این پیشنهاد ما صرفا به این مسئله نمی‌پردازد و بستن منافذی که ممکن است نمایندگان آسیب اخلاقی ببینند را نیز مدنظر دارد، مانند گرفتن هدیه، سفر، شغل دوم در حین نمایندگی، ارزیابی ثروت قبل و بعد از نمایندگی و مسائلی از این قبیل.
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 72599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =