با تصویب طرح نظارت نمایندگان بر مجلس در جلسه امروز سحن علنی، تکالیف جدیدی برای هیات رئیسه تعریف شده و محدودیت‎های جدیدی برای اعمال وظایف نمایندگی لحاظ میشود.

به گزارش خبرآنلاین، پس از دیدار اخیر نمایندگان مجلس با رهبر معظم انقلاب و تاکید ایشان بر حفظ منزلت، 55 نفر از نمایندگان در راستای منویات ایشان طرحی را در 7 ماده و 13 تبصره تدوین کردند که با قید یک فوریت امروز در صحن مجلس مطرح می‌شود. طرحی  مشابه آنچه که در مجلس هفتم نیز تهیه شده بود اما به سرانجام نرسید. اما با توجه به سخنان اخیر رهبری رویکرد نمایندگان به احیای این طرح در مجلس هشتم، مثبت خواهد بود.

نگاهی به اسامی امضا کنندگان این طرح، گویای حمایت همه طیف‎های مجلس از آن از یکسو و رای آوری بالای ان در جلسه امروز است. چرا که نمایندگان موثر هر دو جناح اصلاح‎طلب و اصولگرا (همچون خباز و تابش از اقلیت، مطهری و توکلی و نادران از اصولگرایان منتقد دولت و آقاتهرانی و حسینیان از اصولگرایان حامی دولت) ان را امضا کرده‌اند.

در مقدمه توجیهی این طرح، در تشریح اهداف ارائه آن، به تجربه جهانی کشورهایی که در آنها درآمدها، ثروت‌ها و هزینه‎های شخصی و حتی هدایای دریافتی مسئولان شفاف‎تر و نظارت پذیرتر است، اشاره شده و آمده است: نهادهای قانونگذاری هر چه از نفوذ دولت و نهادهای ثروت مستقل‎تر بوده‎اند، بیشتر و کارآمدتر به رای دهندگان خدمت کرده‌اند. نهایتا برای حفظ اصول فقه سیاسی اسلام، حفظ استقلال و شان مجلس و نمایندگان، تامین امکانات لازم برای انجام درست و کامل وظایف نمایندگی، تقویت اعتماد عمومی به نمایندگان ، حفظ سلامت و منزلت خانه ملت از نفوذ و عوامل فساد انگیز ، این طرح ارائه شده است.

در این طرح کمیسیونی با عنوان «کمیسیون حفظ منزلت مجلس»، تعریف شده است که یکی از نواب رییس مجلس، روسای کمیسیونهای قضایی و حقوقی و اصل 90 ، دو نفر از روسای دیگر کمیسیونها و سه نفر دیگر از نمایندگان و یکی از ناظران مجلس در ان عضویت خواهند داشت. هر شکایتی از اعمال نمایندگان و نقض وظایف تعریف شده برای آنها در این قانون باید به این کمیسیون ارائه شود. تخلف نمایندگان از سوی این کمیسیون به هیات رئیسه ابلاغ می‎شود تا به نماینده خاطی با درج در پرونده تذکر دهند. در صورت تکرار تخلف، با رای این کمیسیون، مورد تخلف به اطلاع شورای نگهبان قانون اساسی و رسانه‌ها می‌رسد. هرگاه مسوولان اجرایی به تشخیص کمیسیون حفظ منزلت در وقوع تخلف نماینده موثر بوده باشند، بالاترین مقام دستگاه مربوط جهت ادای توضیحات به این کمیسیون فراخوانده می‌شود و در صورت قانع نشدن کمیسیون، گزارش تخلف دستگاه اجرایی تهیه و با تصویب کمیسیون، برای اطلاع و پیگیری نمایندگان در صحن علنی قرائت می‌شود.

در مواردی که کمیسیون به این نتیجه برسد که ثروت نماینده به شکلی غیرمتعارف افزایش یافته، مورد به رییس مجلس گزارش می‌شود تا قبل از انتخابات دوره بعد، پرونده جهت اطلاع به شورای نگهبان، و جهت رسیدگی به دستگاه قضایی ارسال شود.

جدول نظارت نمایندگان بر مجلس

جدول نظارت نمایندگان بر مجلس

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 68957

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =