محققان موفق به ساخت ماده‌ای شده‌اند که می‌تواند حدود 99 درصد از پرتوهای نور را حین برخورد با آنها جذب کند. مصرف اصلی این ماده که سیاه‌ترین ماده شناخته شده است در تولید ابزارهای جاسوسی خواهد بود.

محبوبه عمیدی: احتمالا در مورد پوشش‌های نامرئی‌کننده با خواص متفاوت، عدسی‌هایی با وضوح بالا و حتی سیاه‌چاله‌هایی بسیار‌کوچک که می‌توانند توسط متامتریال ایجاد شوند، چیزهایی شنیده‌اید. خاصیت اصلی این ماده با طراحی خاص مهندسی‌اش، انحراف پرتوهای نور به شیوه‌ای است که ماده پوشانده شده توسط سطح متامتریال نامرئی شود. در واقع این ماده از دو یا چند آرایه منظم بسیار‌کوچک تشکیل شده است که هر یک از طول موج نوری که با آن در تقابل خواهند بود، کوچک‌ترند. این ساختار خاص و منظم داخلی همان چیزی است که به این ماده خواصی غیرمعمول می‌دهد.

به گزارش نیوساینتیست، پژوهشگران دانشگاه پوردیو در وست لافایت، ایندیانا موفق به ساخت ماده جدیدی از جنس متامتریال شده‌اند که «بالاتر از سیاهی» نام گرفته است. این ماده خواص نوری منحصر‌به‌فردی دارد و تقریبا می‌تواند تمامی نوری را به سطح آن می‌تابد، جذب کند.

اوجنی ناریمانوف که ایده اولیه تولید این ماده را مطرح کرده است، دریافت که می‌توان با ایجاد ساختاری ویژه به متامتریال این امکان را داد که تقریبا تمامی پرتوهای الکترومغناطیس را در یک محدوده خاص جذب کند. شیء ساخته شده از این ماده می‌توانست در مقایسه با اجسام سیاه موجود در طبیعت که همیشه بخشی از نور را برمی‌گردانند، کاملا سیاه باشد.

عده‌ای از محققان دانشگاه ایالتی نورفولک در ویرجینیا با کمک ناریمانوف موفق شدند این ماده کاملا‌سیاه را خلق کنند. ساختار داخلی این ماده از آرایه‌هایی شامل نانوسیم‌های نقره به قطر 35 نانومتر که در سطوح 1‌ سانتیمتر‌مربعی از اکسید‌آلومینیوم به ضخامت 51 میکرومتر جاسازی شده‌اند، تشکیل شده است.

این گروه ماده ساخته شده را در دو شکل صیقلی و دیگری با سطح ناصاف با تابش پرتوهای زیر‌قرمز نزدیک در طول موج حدود 900 نانومتر -نزدیک‌ترین طیف به طیف نور قرمز مرئی- مورد آزمایش قرار داد. در تابش عمودی با زاویه‌ای کوچک‌تر از 45 درجه میزان برگشت نور توسط سطح صیقلی حدود 20 درصد و انعکاس نور از سطح ناهموار زیر 1 درصد بود.

این نتیجه جالب را می‌توان به تمامی طیف‌های گوناگون امواج الکترومغناطیس تعمیم داد. جان پندری، فیزیکدان کالج سلطنتی لندن و پیشگام تولید متامتریال این کار را «یک تجربه تازه و باارزش» می‌داند. مهم‌ترین کاربرد این ماده نظامی است و در ساخت تجهیزات جاسوسی که رادارها قابل به تشخیص آنها نیستند، استفاده خواهد شد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 68414

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام GB ۱۶:۰۰ - ۱۳۸۹/۰۳/۲۳
    2 0
    سلام ..بنظر می رسدوضعیت فرودگاههای جهان در48ساعت آینده هشداردهنده باشد..