۰ نفر
۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۲:۳۷

فیروزه خلعتبری

به عنوان اقتصاددانی که هوادار نظریه عدالت رالز هستم این باور در من وجود دارد که عادلانه‌ترین راه‌حل همواره آن چیزی است که در مورد آن تصمیم می‌گیریم و می‌پذیریم و بدون آنکه بدانیم خود در چه موقعیتی قرار داریم.

در موضوعات بین نسلی هم این عدالت، معنا و مفهوم پیدا می‌کند. بنابراین یک محور این است که باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که برای نسل‌های آینده نیز از این ثروت باقی بماند که اگر خودمان انسان نسل آینده بودیم، برنامه‌ریزان را مذمت نکنیم.

یک موضوع دیگر، اینکه دولت ایران، دولت بزرگی است و بزرگی دولت را بر این منطق و باور استوار می‌کنیم که روی خیرخواهی می‌خواسته است به تمام مردم کمک کند و می‌خواسته مردم را از شر آسیب‌های مالکان بزرگ نجات دهد. ولی دستاورد این مالکیت و حاکمیت دولت بر فعالیت‌های اقتصادی براساس اعداد و ارقام می‌تواند این باشد که دولت کارآیی کافی در اداره بنگاه‌های اقتصادی را ندارد و دچار دوگانگی مطلق در تصمیم‌گیری اقتصادی می‌شود. دولتی که در مقام مسئول برای نسل‌ها می‌خواهد در مورد مسایل مختلف از جمله مالیات و یا نرخ ارز تصمیم بگیرد وقتی خود در مقام کارفرما نشسته است، اگر تغییراتی در این زمینه‌ها ایجاد کند، به خود آسیب می‌رساند.

بنابراین دولت در یک دوگانگی قرار دارد، به این معنا که اگر به یک وظیفه عمل کند، در وظایف دیگری که برای خیرخواهی پذیرفته است، دچار تزلزل می‌شود. تجربه کشور نشان می‌دهد دولت همیشه وظیفه هویتی و نسلی خود و مسائل کلان مانند مالیات و ارز را فدای وظایف بنگاهی می‌کند نتیجه آنکه یک هویت بنگاهی بزرگ بوجود می‌آید که می‌خواهد همه را شاغل کند و افراد حداقل‌ها را دریافت می‌کنند و این در حالی است که منابع اصلی هر روز کوچک‌تر می شوند.

آمارهای توسعه انسانی به وضوح نشان می‌دهد که رتبه ایران کاهش یافته است. آمارهای کلان را نیز که با هم مقایسه می‌کنیم به وضوح از کاهش رتبه کشور خبر می‌دهند. برای مثال در دهه منتهی به 1356 یعنی یک دهه، درآمد سرانه ایرانی به طور متوسط 2 درصد بالای متوسط درآمد جهان قرار داشت. اما در دهه منتهی به 1375 متوسط درآمد ایرانی، 30 درصد زیر متوسط دنیا بود و امروز هم بعد از هزینه درآمدهای نفت باز هم درآمد سرانه ایرانی طی یک دهه به طور متوسط به سطح متوسط دنیا نرسیده است.
این نشان می‌دهد که مجموع تلاشی که انجام می‌شود، نمی‌تواند کشور را به جایی برساند که مجموع زندگی افراد جامعه بهبود یافت. اگرچه دولت تلاش می‌کند تا کیک را بین همه و یا تعداد زیادتری تقسیم کند اما سطح زندگی پایین آمده است.

*فوق دکترای اقتصاد از آمریکا

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 61485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۸۹/۰۲/۲۲
    1 0
    با سلام سوالی داشتم که عدالت چیست؟آیا عدالت یعنی همه چیز را یکسان و مساوی کردن است.یا عدالت عدم تعادلی ایجاد شده را به حالت قبل از عدم تعادل برگردان است؟ یا عدالت آن چیزی است که میخواهیم باشد؟یا عدالت اصولا موضوعی اقتصادی نیست. اگر بگوییم عدالت در اقتصاد یعنی یعنی هر کس به اندازه تلاشش(فیزیکی و ذهنی و اجتماعی)بهره مند از پول است غلط است؟
  • بدون نام IR ۱۷:۵۳ - ۱۳۸۹/۰۲/۲۲
    1 0
    آیا نتایج مثبت اقتصادی بااین فرض که همیشه ناعدالتی وجود داشته و باید برگرنداده شود قابل تامین است. آیا دانمارک با حدود 25 درصد مالیات بر ارزش افزوده بی عدالتی دارد ؟آیا پادشاهش دزد است آیا ثروتمندانش و صنعتگرانش دزد هستند؟آیا مالیات نمی پردازند؟ آیا انسان اقتصادی که مبنایی منفعت جو دارد بدون آنکه بداند در چه موقعیتی است کاری انجام می دهد؟پس شاید انسان اقتصادی نیست و باید در مفهومی دیگر آنرا تعریف کرد. بهرحال خوشحال می شوم تا نظر استاد محترم را در این رابطه بدانم.
  • بدون نام IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۸۹/۰۲/۲۲
    1 0
    بهرحال خوشحال می شوم تا نظر استاد محترم را در این رابطه بدانم. که این شاخصها رگرسیونی است و همبستگی تعریف می کند یا این شاخصها علّی است و می توان گفت چه چیزی اجزا شاخص را تشکیل دادهو این عناصر با چه میزان تغییری موجب تغییر شاخص می شوند. درعلم اقتصادی کههمه چیز تابع و متغییر مستقل و و ابسته دارد می خواهم بدانم این شاخص ها چه نقشی دارند .
  • بدون نام IR ۱۸:۰۱ - ۱۳۸۹/۰۲/۲۲
    1 0
    این شاخص ها چه نقشی دارند . نقش دو و چندسویه دارند بعنوان یک نتیجه پذیرفتنی است ولی باید ار حالت رگرسیونی خارج شود.
  • بدون نام IR ۱۸:۰۴ - ۱۳۸۹/۰۲/۲۲
    1 0
    البته اگر خانم دکتر بخواهند با این ابزار عملکردی را زیر سوال ببرند لازم است تا عوامل تشکیل دهنده شاخص را مشخص و آن عواملی را که موجب ان کاستی شده است را برای دانشجویان مشخص نمایند.