میزان مصرف برنج، نان و گوشت قرمز در خانوارهای ایرانی طی سالهای 71 تا 87به شدت کاهش پیدا کرده است.

علی پاکزاد: ترکیب مواد خوراکی سبد خانوارهای ایرانی که توسط بانک مرکزی به صورت سالیانه برآورد می شود نشان می دهد طی سالهای 71 تا 87 با رشد 76 درصد تعداد خانوارهای ایرانی میزان مصرف مواد خوراکی در خانوارهای ایرانی 24 درصد کاهش پیدا کرده است.

براساس آمارهای بانک مرکزی میزان مصرف مواد خوراکی سالانه یک خانوار ایرانی در سال71 از 13 گروه مواد خوراکی معادل 1583 کیلوگرم بوده است ولی در سال 87 مصرف همین اقلام در خانوارهای ایرانی به رقم 1197 کیلوگرم کاهش پیدا کرده است.

بررسی اقلام این سبد مصرف خوراکی نشان می دهد میزان مصرف سه گروه کالایی در میان تمامی اقلام طی سالهای فوق افزایش پیدا کرده است که شامل گوشت پرندگان، شیر وپنیر است که مصرف هریک از این اقلام طی از سال 71 تا 87 به ترتیب 30 ، 68 و 1 کیلوگرم افزایش پیدا کرده است.

در مقابل این اقلام افزاینده شاهد کاهش میزان مصرف نان، برنج ، گوشت قرمز، قند وشکر، ماست ، چای و تخم مرغ هستیم و تنها گوشت حیوانات دریایی در سبد مصرف خانوارهای اریانی طی این دوره ثابت مانده است که البته با توجه به کوچک شدن ابعاد خانوارهای ایرانی از 4.9نفر به 3.8می توان گفت مصرف گوشت ماهی و دیگر حیوانات دریایی در سبد مصرف خانوارهای ایرانی افزایش داشته است.

سرجمع مصرف انواع گوشت قرمز و سفید در سبد مصرفی خانوارهای ایرانی طی این دوره معادل 9 کیلوگرم کاهش داشته است یعنی با ثابت ماندن سرانه مصرف گوشت ماهی و افزایش 30 کیلوگرمی مصرف گوشت مرغ در سبد مصرفی خانوارهای ایرانی می توان گفت کاهش 39 کیلویی مصرف سالانه گوشت قرمز در سبد غذایی ایرانیان به طور کامل جبران نشده است و میزان مصرف پروتئین که منبع اصلی آن گوشت است در سبد مصرفی ایرانیان کاهش پیدا کرده است.

اما دراین میان می توان نان و برنج را رکورد داران خروج ار سفه خانوارهای ایرانی دانست، بر اساس امارهای بانک مرکزی طی سالهای 71 تا 87 میزان مصرف سالانه انواع نان در خانوارهای ایرانی از 709 کیلوگرم به 445 کیلوگرم کاهش پیدا کرده است که نشان از کاهش 37 درصدی مصرف این ماده خوراکی دارد.

همچنین هر خانوار ایرانی در سال 71 معادل 205 کیلوگرم برنج مصرف می کرده است که براساس این آمارها در سال 87 مصرف این کالا به 146کیلوگرم رسیده است یعنی معادل 59 کیلوگرم یا 28 درصد کاهش داشته است.

براساس همین ارقام و توجه به جمعیت خانوارهای ایرانی در سالهای 71 تا 87 یعنی 4.9 و3.8 نفر می توان گفت سرانه مصرف مواد غذایی هر ایرانی از 321 کیلوگروم در سال 71 به 310 کیلوگرم در سال 87ماهش داشته است یعنی هر ایرانی میزان انواع مواغذایی اش را معادل 3.4 درصد کاهش داده است.

البته نباید فراموش کرد که این کاهش حجم به معنی ایجاد سوء تغذیه یا کاهش ارزش غذایی مواد مصرف شده توسط ایرانی ها ندارد بلکه نشان از نوعی تغییر الگوی مصرف است که به صورت یک سیاست کلان توسط دولتهای مختلف در کشور به اجرا گذاشته شده است که از جمله این سیاستها می توان به افزایش مصرف شیر یا گوشت سفید و یا مهار اسراف نان مصرفی اشاره کرد که می توان گفت این گزارش نشان می دهد این سیاستها به نتیجه رسیده است و افزایش مصرف شیر به عنوانیک ماده مغذی در سبد مصرف ایرانیان جا افتاده است.

در سوی دیگر این معادل تاثیر منفی افزایش جمعیت کشور است که در عمل باعث شده است به رغم آنکه میزان مصرف کلی مواد غذایی از 16.9 میلیون تن در سال 71 به 22.5 میلیون تن در سال 87 رسیده است ولی همانظور که اشاره شد سرانه مصرف افراد و خانوارهای ایرانی از مواد غذایی کاهش پیدا کرده است.

(برای مشاهده جدول در ابعاد بزرگ بر روی آن کلیک کنید)

سبد مصرف مواد خوراکی خانوارهای ایرانی

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 59673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۸۹/۰۲/۱۴
    0 0
    پس بفرمان احمدی نزاد پیش بسوی 150 میلیون نفر که این رقم هم نصف شود!!!!!
  • بدون نام IR ۰۴:۲۳ - ۱۳۸۹/۰۲/۱۵
    0 0
    حتما افزایش چاقی ایرانیان به خاطر کم خوری آنان است!!!!
  • بدون نام IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۸۹/۰۲/۱۵
    1 0
    وقتی درآمد پایین باشه،خرید غذا کم میشه ، آدمای سالم و قوی کم میشن، وقتی یه سرماخوردگی ساده بگیرن دیگه لازم نیست برن ویزیت دکتر بدن ، میرن قبرستون
  • خانم دکتر النا IR ۲۳:۴۲ - ۱۳۸۹/۰۸/۰۸
    0 0
    افزایش چاقی در بعضی مواقع حاصل پر خوری است ولی در حال حاضر در ایران به دلیل اشغال بودن مواد غذایی و هرمونی بودن ان است و در افریقاهم اکثر کودکان چاق ولی دارای سوئ تغذیه هستند.و همچنین در ایران به علت جو بدی که دارد اکثر مردم از ورزشهای مهمی مانند اسکیت و دوچرخه سواری و... خودداری کرده که خود عامل چاقی است.
  • یک دانشجو IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۴
    0 0
    با سلام خواهشمندم آدرسی را که اطلاعات جدولتون را از آن برداشت کردید برای حقیر بفرستید. بنده به سایت بانک مرکزی رجوع کردم و این اطلاعات را پیدا نکردم پیروز و سربلند باشید