پژوهشگران با استفاده از یک ریز پروژکتور، لپ‌تاپ و نمایشگر توانسته‌اند سیستم جدیدی برای بازی‌های رایانه‌ای ارایه کنند و بازی‌ها را با قدرت یک لپ‌تاپ و راحتی یک ابزار الکترونیکی همراه اجرا کنند.

فاطمه محمدی‌نژاد: برای امتحان جدید شیوه بازی‌هی رایانه‌ای کافی است یک تکه پلاستیک را بردارید و یک تراشه خاص روی شانه خود نصب کنید.

به گزارش نیوساینتیست، زی یه و حمد خالد از آزمایشگاه ابزار انسانی دانشگاه کوئینز کانادا، راهی برای استفاده از سیستم پروژکتور متصل به شانه ابداع کرده‌اند که برای نمایش و انجام بازی بر روی یک پلاستیک نقره‌ای با ابعاد کاغذ A4 مورد استفاده قرار می‌گیرد. حسگرهای درون صفحه نمایش، بازیکن را قادر می‌سازند تا بازی را با خم کردن، تکان دادن یا ضربه زدن به صفحه کنترل کند.

نمونه اولیه این سیستم با نام کبری، هفته گذشته در همایش تعاملات انسان-رایانه در آتلانتای جرجیا رونمایی شد. بازی توسط رایانه‌ای که در کیف شانه‌ای قرار گرفته، اجرا می‌شود. بندهای این کیف، پروژکتور کوچکی را حمل می‌کنند که تصاویر را بر روی صفحه نمایش انعطاف‌پذیر می‌تاباند.

پشت صفحه نمایش نیز با سیم‌های حسگر انعطاف پر شده و حسگرهای دیگری نیز وظیفه اطلاع از ضربه خوردن یا تکان دادن صفحه را بر عهده دارند. با استفاده از آن‌ها می‌توان برای مثال، شمشیری را تکان داد یا اسلحه‌ای را پر کرد. این علائم توسط مدار کوچک موجود در پشت صفحه به‌صورت بی‌سیم به رایانه منتقل می‌شوند.

سه ال.ای.دی فروسرخ روی نمایشگر قرار گرفته که توسط دوربین تعبیه‌شده در کنار پروژکتور کنترل می‌شوند. این دوربین چرخش صفحه را در بازی‌هایی مثل رانندگی امکان‌پذیر می‌کند. نورپردازی به‌صورت خودکار صفحه نمایش را دنبال می‌کند و این‌چنین، ابزار می‌تواند حرکات بسیار وسیعی را پشتیبانی کند.»

در نتیجه کبری هم قدرت بازی یک لپ‌تاپ را ارائه می‌دهد و هم به بازیکن، آزادی یک ابزار همراه را هدیه می‌کند.

شهرام ایزدی، از مرکز تحقیقات مایکروسافت در کمبریج انگلیس معتقد است علاقه روزافزونی برای استفاده از پروژکتورها به منظور ارتقاء صفحات نمایش بوجود آمده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 57848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =