۰ نفر
۱۹ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۸:۴۴

مدیر بخش ابزارهای سرگرمی و تفریحات مایکروسافت از موفقیت‌های تازه این شرکت و چالش‌های پیش‌ رو می‌گوید

مدت‌هاست که مایکروسافت، ایده یک بار خرید محتوا و استفاده از آن را در دستگاه‌ها و ابزارهای گوناگون مطرح کرده است. برای مثال فیلمی را در نظر بگیرید که بعد از خرید بتوانید آن‌را در ابزارهای الکترونیکی مختلف، از لپ‌تاپ‌ها گرفته تا تلفن همراه و حتی کنسول بازی ایکس‌باکس تماشا کنید. پاییز امسال قرار است این رؤیا به واقعیت بپیوندد. این مژده‌ای است که رابی باخ، مدیر بخش ابزارهای سرگرمی و تفریحات مایکروسافت در مصاحبه با سی‌نت به علاقه‌مندان بازی‌ها و سرگرمی‌های الکترونیک داده است.

فوق‌العاده به نظر می‌رسد، حقیقتا می‌شود تا پایان امسال هر کدام از ما، محتوای مورد نظرمان را هر کجا که بخواهیم در اختیار داشته باشیم ؟
متأسفانه نه! منظور من اصلا یک لحظه خارق‌العاده نیست که خریداران در آن به طرز معجزه‌آسایی، محتوای مورد نظرشان را هر کجا در اختیار داشته باشند. ما داریم تلاش می‌کنیم این ایده، پاییز امسال برای قسمتی از محتوای دیجیتال به واقعیت برسد. من فکر می‌کنم شما انتظار دارید، یک‌باره به چنین نتیجه‌ای برسیم. اما حقیقت این است که قرار نیست با یک فرایند سریع و نهایی برخورد داشته باشیم. رسیدن از این چشم‌انداز به نتیجه نهایی بیشتر نیازمند گام‌هایی پیوسته و محکم است. شما الان هم شاهد محتوایی هستید که با تلاش مایکروسافت در ابزارهای گوناگون قابل ‌دسترس باشد، گستردگی بیشتری را در پاییز شاهد خواهید بود و مطمئنا سال آینده هم با موارد بیشتری از این دست، برخورد خواهید داشت.

دقیقا باید انتظار چه روندی را داشته باشیم ؟
ما برای شروع، فیلم‌ها و نمایش‌های تلویزیونی موجود در فروشگاه ایکس‌باکس360 را در حد امکان مجددا نام‌گذاری کردیم تا کاربر بتواند علاوه بر استفاده از آنها در سرویس‌های موسیقی و فیلم مبتنی بر کامپیوترهای خانگی، این محتوا را در زون - پخش‌کننده چندرسانه‌ای همراه مایکروسافت- هم مورد استفاده قرار بدهد. در طول زمان هم می‌خواهیم محتوای زون بر روی تلفن‌های همراه قابل دسترسی باشد.

مایکروسافت با چه چالش‌هایی در این زمینه برخورد کرده است ؟
ما برای رسیدن به چشم‌انداز تعریف شده با دو چالش مواجهیم. یکی رسیدن به فناوری مورد نیاز و دیگری جلب رضایت شرکت‌ها یا افرادی است که محتوای اولیه مورد نظر را در اختیار دارند و واقعیت این است که گذر از مانع دوم به مراتب دشوارتر است. این‌که شما چه محتوایی را می‌توانید خریداری کنید و آن‌را کجا می‌توانید همراه داشته باشید، بیشتر از آنکه به فناوری نیاز داشته باشد، به مذاکره و گفتگو نیاز دارد. ما داریم با جدیت مرحله به مرحله این فرایند را پیگیری می‌کنیم، این هم به نفع تولید‌کنندگان محتوا و هم به سود کاربران است.

کمی هم در مورد ویندوز موبایل صحبت کنیم، فکر نمی‌کنی رقبای مایکروسافت در این زمینه بهتر حرکت می‌کنند ؟
اگر منظورت این است که ما آن‌قدر که می‌خواستیم، نتوانستیم ویندوز موبایل را توسعه دهیم، فکر می‌کنم حق با تو باشد. اما همه چیز دارد عوض می‌شود. ما در 12 ماه گذشته تغییرات زیادی در این بخش ایجاد کرده‌ایم و استعدادهای تازه‌ای را به خدمت گرفته‌ایم. کم‌کم دارد زمان برداشت محصول فرا می‌رسد.

می‌شود کمی بیشتر از جزئیات این طرح بدانم، یا زمان احتمالی رونمایی نسخه‌هایی جدیدتر از ویندوز موبایل؟ ما تا پایان امسال شاهد چه تغییرات تازه‌ای خواهیم بود؟
در مورد جزییات حرفی برای گفتن ندارم، اما داریم برای رونمایی ویندوز موبایل 6.5 تلاش می‌کنیم. جریان عظیمی از ابداعات و تازه‌ها در راه است. رونمایی ویندوز موبایل 7 هم در سال جاری پیش‌بینی شده بود، اما محصول از برنامه زمان‌بندی شده عقب افتاد و باید سال آینده منتظر رونمایی آن باشیم.

هفته گذشته، جلسه‌ای در زمینه پروژه حسگر حرکتی ناتال با گروهی از تحلیل‌گران مالی داشتی، آینده این پروژه را چطور ارزیابی می‌کنی ؟
فکر می‌کنم ناتال بتواند جذابیت‌های ایکس باکس را چندین برابر کند، چه برای کسانی که شیفته بازی‌ها هستند، چه برای کسانی که گاهی سراغ بازی‌ها می‌روند و حتی افرادی که اصلا خودشان را اهل بازی‌های دیجیتالی به شمار نمی‌آورند.
جالب است بدانی، طرفداران سرسخت بازی‌های هالو و اسپلینتر سل هم به جمع علاقه‌مندان بازی‌های ناتال پیوسته‌اند. نمی‌خواهم خیلی وارد جزییات بشوم. واقعیت این است که می‌خواستیم ناتال برای رونمایی در نمایشگاه ای‌تری امسال آماده باشد، اما در حال حاضر هدف این است که ناتال در آینده، به صورت افزونه‌ای به ایکس‌باکس 360 اضافه شود.

از زون اچ.دی چه خبر، شایعه‌ها می‌گویند قرارست با آی‌پاد لمسی رقابت کند ؟
زون اچ.دی هم پاییز امسال وارد بازار خواهد شد، شاید مایکروسافت واقعا بخواهد با آی‌پاد رقابت کند. در هر حال من اردیبهشت‌ماه بررسی کوتاهی روی این محصول داشتم و تا هفته گذشته فرصتی برای بازبینی آن پیدا نکردم. باید بگویم کار با نمونه به‌روز شده زون غافلگیرم کرد. گمان می‌کنم مرورگر آن به سادگی توان برابری با آی‌فون یا ویندوز 7 را داشته باشد. البته این را هم اضافه کنم که هیچ نشانه‌ای از قابلیت‌های جدی برای بازی در این محصول پیدا نکردم.

سی‌نت- ترجمه: محبوبه عمیدی

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 14380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Mohammad IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۸۸/۰۸/۲۱
    0 0
    ممنون