اگر در میان تیم اقتصادی سید محمد خاتمی چهره هایی شناخته شده نقش آفرینی کردند که بسیاری از آنان طرفداران اصلی طرح هدفمند کردن یارانه ها به حساب می آمدند این دولت محمود احمدی نژاد است که به شدت عزم خود را جزم کرده است تا این تصمیم را در صحنه به اجرا در آورد.

محمدهیراد حاتمی: پس از پایان جنگ تحمیلی و از زمان تهیه نخستین برنامه توسعه تاکنون که نحوه اجرای برنامه پنجم مشخص نیست، بحث هدفمند کردن یارانه‌ها در برنامه‌های توسعه کشور گنجانده شده، اما بدون هیچ اقدامی به بعد موکول شده است.رییس دولت هشتم هم با وجود علاقه به اجرای هدفمند کردن یارانه ها هرگز به قطعیت نرسید و حذف یارانه را تا همیشه به سالی دیگر حواله داد.

رییس جمهوری کنونی ایران بر خلاف روسای جمهوری پیش از خود به تیم اقتصادی خود اعتماد کرده است و به نوسان آونگ تردید بر سر اجرای چنین اقدام آینده سازی چشم بست و به جای شانه خالی کردن از اجرای آن، عمل کرد. لایحه پیشنهادی خود را آماده کرد به مجلس فرستاد و با وجود گمانه زنی هایی که مبنی بر عدم تصویب آن درمجلس وجود داشت، نمایندگان مردم مهر تایید بر سناریوی پیشنهادی رییس جمهوری زدند تا اختلاف نظر دولت و مجلس بر سر اجرای این طرح به کلی فاز دیگری پیدا کند. دیگر اختلاف بر سر اجرای طرح نبود و آنچه نزاع میان قوه مجریه و مقننه را تشدید می کرد حواشی اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها بود.

 در آن سوی میدان منتقدان سر سخت اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها نیز نقطه مشترک نقد خود را در برجستگی تبعات تورم پس از اجرای چنین طرحی متمرکز کردند. مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی که ریاست آن بر عهده احمد توکلی نماینده اصولگرای منتقد دولت است در خلال بررسی لایحه بودجه 89 در صحن مجلس ، پیش بینی رسمی خود درباره عواقب تورمی اجرای قانون یارانه ها در سال آینده را منتشر کرد: «تحقیقات این مرکز نشان می دهد که اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها بر اساس رویکرد مورد نظر لایحه بودجه سال 1389(با درآمد 40 هزار میلیارد تومانی) تورمی حدود 68 درصد را به تورم موجود کشور اضافه خواهد کرد و قیمت حامل های انرژی طی یک سال تقریبا در سطح قیمت فوب خلیج فارس قرار می گیرد که نگرانی هایی را از اجرای لایحه به وجود آورده است.»

 گزارش احمد توکلی دیری نپایید که با واکنش جدی اصلی ترین شاگرد ایده پرداز اجرای هدفمند کردن یارانه ها و وزیر کنونی اقتصاد مواجه شد. شمس الدین حسینی که علاوه بر وزارت اقتصاد سخنگوی همین بخش از دولت نیز به حساب می آید مدل احمد توکلی را دم دستی دانست تا نمایان سازد دولت رعب و وحشتی از تورم بر سر اجرای هدفمند کردن یارانه ها را هم ندارد: « تورم هدفمند کردن یارانه ها خیلی پایین تر از این اعداد و ارقام است و پیش بینی مرکز پژوهش های مجلس در این زمینه مورد قبول نیست. مدل هایی که برخی مراکز و دستگاه ها برای این نوع پیش بینی ها استفاده کرده اند، مدل های بسیار دم دستی و قدیمی است، به گونه ای که سال ها است این مدل ها برای این گونه پیش بینی های اقتصادی مورد استفاده قرار نمی گیرد و حتی برخی از آنها نیز اصلاح شده است . »

گفته های آقای وزیر حکایت از آن داشت که یکی از اصلی ترین برگ برنده های منتقدان را هم نادیده خواهد گرفت و قاعدتا بر اساس ذهن مجریان آن تبعات ناشی از اجرای هدفمند کردن یارانه ها بر تورم هم در نظر گرفته شده است. هنوز طرح هدفمند کردن یارانه ها به شکل رسمی به اجرا در نیامده است اما کافی است تیتر خبرهای روز را دنبال کنید. به تیترهای کثیری برخورد خواهید کرد که دلالت بر افزایش قیمت خواهد داشت. از افزایش 550 تومانی قیمت جوجه یک روزه و برآورد افزایش حداکثر 5 برابری قیمت گاز در سال 89 توسط وزیر نفت تا گران شدن شیر یارانه ای که بی سر و صدا صورت پذیرفت اما به داستانی پر سر و صدا تبدیل شد.

 به نظر می رسد منتقدان اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها اگر سرخوشند که دولت با نظاره چنین صحنه هایی که حکایت از تورم دارد از بزرگترین تصمیم ایران طی 31 سال اخیر پس از پذیرش قطعنامه 598 سر باز می زند سخت در اشتباه باشند. آنان اگر کمی به حافظه تاریخی خود رجوع کنند شاید به طور کامل تردید خود را مبنی بر عدم اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها توسط دولت را از دست بدهند. استدلالی که سه سال پیش در رابطه با طرح سهمیه بندی بنزین وجود داشت و بسیاری بر این باور بودند که دولت نهم چنین اقدامی نخواهد کرد.

 اگر طرح هدفمند کردن یارانه ها را در قالبی کوچک با طرح سهمیه بندی بنزین شبیه سازی کرد هیچ جای تعجب ندارد که دولت روز های پایانی قطعیت خود از اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها را با سرعتی بیش از پیش سپری کند و خبر اجرای کامل طرح هدفمند کردن یارانه ها فضای وسیعی از رسانه ها را به خود اختصاص دهد. طرح سهمیه بندی بنزین که شبانه به مرحله اجرا در آمد سبب شد تا از همان لحظه مطرح خبر افراد مختلف ظرف هایی در ابعاد گوناگون را به دست بگیرند و نگران از آینده به دنبال بنزین باشند. نارضایتی هایی مطرح شد و تا مدت ها سوژه بسیار داغ رسانه ها بود و بسیاری آن را ایده اجرایی شکست خورده محمود احمدی نژاد می دانستند و این امیدواری وجود داشت که قفل این سهمیه ها شکسته شود؛ اما با گذشت 3 سال از اجرای طرح سهمیه بندی بنزین دیگر کم تر فردی با آن احساس غریبگی می کند. موضوعی که هیچ بعید نیست در رابطه با هدفمند کردن یارانه ها تکرار شود با این تقاوت که حواشی آن بسیار گسترده تر باشد.  

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 57437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۵
    4 0
    مگرقراراست احمدي نژادازتورم بترسد اين مردم ايران هستند كه فشارتورم راتحمل ميكنند وخواهند كرد. از پول بيت المال اين مردم گروهها و كشورهاي ديگر نفع ميبرند ولي مردم خود ايران محروم هستند و همه چيزشان جيره بندي شده . اينهادرقيامت جواب خدارا چگونه خواهند داد؟؟؟؟؟ چراغي كه خانه رواست به مسجد حرام است اين حديث معصوم (ع) است .
  • ... IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۵
    3 0
    سلام. واقعا استدلال درستي و منتقدان نبايد دل به عدم اجراي اين طرح داشته باشند. آقاي احمدي ن‍ژاد غير منتظره است
  • سيدحسين كبيري IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۵
    1 4
    به نظر من شجاعت آقاي احمدي نژاد براي اين جراحي اقتصادي جاي تحسين دارد. اينكه عده اي دائما ايجاد وحشت كنند بسيار غلط است. تورم ايجاد شده هم بعد از مدتي حل مي شود اما اگر اين كار انجام نشود دردسرهاي آينده زيادخواهد بود.
  • بي نام IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۵
    3 0
    تو اينكه جز احمدي نژ‍اد كسي اين طرح رو اجرا نميكنه شك نداريم
  • پارس IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۵
    3 0
    آقای کبیری یااز مرفهین جامعه هستند یا با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم نمی کنند.
  • آرمان هاشمي IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۵
    3 0
    يعني خودمون رو براي يه شوك آماده كنيم؟
  • پس کی به فکر ماست IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۵
    4 0
    مشکل اینه که اصلا ایشون تورم را قبول ندارن.تورم همون چیزی است که ما همیشه بالا بودنش را حس میگنیم و آقای احمدی نژاد پایین بودنش را!اعلام میکنند تورم پایین آمده،به زیر12 درصد رسیده و...اما ما هی میبینیم اجناس گران میشود شما به این چه میگویید؟!وقتی هی آخر ماه پول کم میاوریم این حرف که تورم کنترل شده بیشتر دل ما را میسوزاند.
  • بدون نام IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۵
    0 2
    ولي از حق نگذريم ميشه گفت نمونه اين طرح تا حالا اجرا نشده و موضوع اين جا هست تو خود همين انقلاب اسلامي كه حضرت امام(ره) انجام داد كم هزينه نكرديم و شما خودتون مطلع هستيد انوقت بايد بگيم امام نبايد انقلاب مي كرد چون مردم كشته مي شدند در مورد جنگ هم كه همه صاحب نظر هستيد اون همه شهيد هزينه كمي نبود براي طرح هاي بزرگ هميشه بايد هزينه كرد و فقط مهم اينه كه طرح به ثمر بشينه
  • امین IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۵
    4 0
    تفکرات احمدی نژاد همیشه نوبر بوده خدا آخر عاقبتمون رو ختم بخیر کنه!؟
  • بدون نام IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۵
    0 3
    من با تمام وجود به موفقيت اين طرح ايمان دارم ومطمئنم اين مرد بزرگ (احمدي نژاد)توان اجراي تمامي ايده هايي كه در ذهنش هست را دارد.با ارزوي توفيق براي همه انسانها
  • بدون نام IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۵
    2 0
    برای اینکه کاری درست از آب در بیاد باید تمام عوامل درست باشه ولی اگر یک مورد اشتباه باشه همه چیز خراب میشه ! چه برسه به این جراحی بزرگ ؟؟؟؟
  • بدون نام DE ۱۶:۳۶ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۵
    3 0
    tamaame in afraadi ke inja defa kardan az in agha bayad bedoonand ke tanha hadafe inkaar kam kardane kasre boodjeh dolat hast wa bas,
  • بدون نام IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۵
    3 0
    هدفمند كردن يارانه ها شتري كه رو هر كشوري ميخوابه 50سال پيش اروپا حالا هم كمكم ايران و ...فقط مهمترين چيز در ايم امر نظارته نظارت نظارت براي جلوگيري از دزدي گرگي!!!!!!
  • ايراني IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۵
    3 0
    هركه ازخدا بترسد ازهيچكس وهيچ چيز نمي ترسد.
  • حقگو IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۵
    1 3
    درودبه دكتراحمدي نزادرييس جمهورمحبوب مردم وبنده خوب خدا.
  • حقگو IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۵
    1 4
    دردولت خاتمي فقط تلاش كردند كه دنياي خودشان رااصلاح كنند وآقازاده ها هم راضي نگهدارند.
    • بدون نام IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۳
      1 1
      جک بود یا جدی؟
  • بدون نام IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۵
    4 0
    معلومه که نمیترسه این ماییم که میترسیم
  • س د IR ۱۷:۵۰ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۵
    0 4
    احمدی نژادمعجزه هزاره سوم
  • بدون نام IR ۱۸:۱۱ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۵
    3 0
    به نظر من هدفمند سازی یارانه ها باید 30 سال پیش انجام میشد تا الان کاسه چه کنم جه کنم دستمون نگیریم . فکر میکنم از نظر بعضی ها آب و گاز و نفت و بنزین و .... تا ابد تموم نمیشه . بابا کویت و قطر و بحرین هم این طرح ها رو اجرا کردن ،اروپا و آمریکا بماند!
  • ايراني IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۶
    3 0
    اگه مديريت قوي بر قيمت بازار و نيز قيمت تمام شده كالا باشد بدون نياز به پرداخت ماهي 20 هزار تومان ، وضعيت بهتر مي شد تا اينكه20 هزار تومابدهند و 100 هزار تومان بگيرند