۰ نفر
۲۹ فروردین ۱۳۸۹ - ۰۹:۱۹

باقر میلانی

   براساس آمارهای موجود ، سال گذشته یک میلیون مسکن در کل کشور عرضه شد که متاسفانه تقاضایی برای ان وجود نداشت و همین امر مبنایی برای برخی از کارشناسان قرار گرفت تا این امر را ناشی از نبود تقاضا و اشباح شدن بازار مسکن بدانند و قیمت ها کاهش بیابد .این در حالی است که سال گذشته تقاضا وجود داشته اما قدرت اقتصادی آنقدر بالا نبوده است که عرضه با تقاضا برابری کند .

در این بین امسال نیز بسیاری از مشاورین املاک کاهش 10 تا 15 درصدی قیمت ها در سالجاری را پیش بینی می کنند در حالیکه این آمار نمی تواند مبنای پیش بینی قیمت مسکن در سالجاری قرار بگیرد چرا که یک مشاور املاک براساس محیط اطراف خود و خرید وفروش حاصله در بنگاه املاک خود پیش بینی می کند در صورتیکه یک کارشناس اقتصادی مسکن با مبنا قرار دادن عرضه و تقاضا در بازار و تحلیل های اقتصادی روز قیمت ها را پیش بینی می کند .

براین اساس پیش بینی می شود در شرایطی که همچنان یک میلیون عرضه مازاد در بازار وجود دارد قیمت ها در سطح کنونی باقی بماند اما کاهش قیمت ها بعید به نظر می رسد .باید اشاره داشت که کاهش قیمت ها شدیدا به ضرر اقتصاد کشور است .

چرا که در شرایط فعلی قیمت مسکن در برخی از مناطق تهران به متری 900 هزار تومان تا یک میلیون تومان رسیده که این امر نشاندهنده رسیدن قیمت ها به سطح قیمت تمام شده است که در صورت کاهش قیمت ها قطعا سرمایه گذاری در بخش مسکن متوقف خواهد شد چرا که برای سرمایه گذار ساخت  مسکن اقتصادی نخواهد بود. در چنین شرایطی پیش بینی کارشناسان اقتصادی مسکن گواه افزایش قیمت مسکن تا پایان سالجاری است .

به قولی دیگر ، پیش بینی می شود قیمت ها در سطح کنونی باقی بماند و در اواخر سال هم شاهد افزایش قیمت مسکن خواهیم بود.

*کارشناس اقتصاد مسکن

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 55665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۸۹/۰۱/۲۹
    1 0
    آقايان كارشناس! مصالح و زمين هم به تبع ارزان شدن مسكن ارزان مي شود(خانه هاي كلنگي را ارزان تر مي خرند و...)پس باز هم سود دارد.
  • بدون نام IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۸۹/۰۱/۲۹
    0 0
    ظاهرا" اين كارشناس!!!! از پايين آمدن قيمتهاي حبابي مسكن ضرر كرده اند. فكر كنم ايشان از هيچ چيز خبر ندارن وگرنه ميدانستند كه با فروش يك واحد 40 متري در خيابان جيحون ميشه يك آپارتمان در آمريكا خريد
  • سعید IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۸۹/۰۱/۲۹
    0 0
    ظاهرا شما می خواهید با طرح این بحثها موجب افزایش قیمت ها شوید ولیکن مادامی که بازار کالا در رکود است قیمت مسکن نیز راکد خواهد ماند.
  • کاظمی IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۸۹/۰۱/۲۹
    0 0
    بفرمایند کو خانه ی فروشی اصلا کسی تمایل به فروش ندارد و اگر فروشنده ایی هم پیدا شود از قیمت مبنایی خودش پایین نمی آید خرید یک واحد 48 متری در منطقه ی 20 تهران با متری یک و نیم ارزانی است.
  • بدون نام IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۸۹/۰۱/۲۹
    0 0
    دوست عزیز خانه کلنگی دست مصرف کننده است و هیچوقت حاضر نمیشود انرا ارزان تر بفروشد / تر جیح ویدهد منتظر بماند . و چون در ایران کار دیگری رونق ندارد و با رکود بخش مسکن هزاران هزار نفر بیکار میشوند و که شده اند . یه روز یه دزد داشت قفل یه مغازه رو اره میکرد ، یکی بهش گفت داری چیکار میکنی گفت دارم ویالن میزنم ! گفت پس صداش چرا نماد ، گفت صداش فردا در میاد !!!
  • بدون نام IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۸۹/۰۱/۲۹
    0 0
    آقاي كارشناس سلام. حال شما خوبه؟‌ ميخواستم بدانم مرجع شما براي قيمت تمام شده متري 900 هزار تومان چيست؟‌ اگر ماسه متر مكعبي 10 هزار تومان،‌ آهن كيلويي حدودا 900 تومان،‌ موزاييك متري 8 هزار تومان،‌ گچ كيسه اي 650 تومان،‌ بهترين درب چوبي لنگه اي 120 هزار تومان و ... باشد كه هست چرا قيمت تمام شده بايد متري 900 باشد. Please Clarify!!!
  • بدون نام IR ۰۵:۵۱ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۲
    0 0
    مادامي كه كار ساخت و ساز بدست خود مصرف انجام نشود (فقط بساز و بفروش ها بسازند و بفروشند) قيمت مسكن پايين نمي آيد.
  • مهیار IR ۰۳:۱۲ - ۱۳۸۹/۰۲/۱۲
    0 0
    فکر می کنم آقای کارشناس خودشان بسازو بفروش و بنداز و دلال هستند که نگران ارزانی مسکن شدند . آقای دلال این همه خوردید بس نیست .  
  • عامري IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۸۹/۰۴/۱۰
    0 0
    نه ارزان و نه گران هر دو به ضرر اقتصاد است چراكه هر ارزاني به دنبال خود گراني دارد و هر گراني به دنبال خود ارزاني دارد و اين امر هميشه باعث ضرر عده اي و سود عده اي ديگر است بايد هر چيزي به قيمت واقعي فروخته شود و وظيفه دولت تعيين كنترل و نظارت بر اين قيمت است نه دخالت مستقيم متاسفانه ما يا از اين طرف بام مي افتيم يا از اون طرف
  • بدون نام IR ۰۶:۰۵ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۰
    0 0
    ارزش معاملاتی آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران 7 درصد افزایش پیدا کرده است http://www.aftabnews.ir/vdccxiqsx2bqss8.ala2.html
  • امیر IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۴
    0 0
    نبض بازار مسکن در خیابان نیاوران است که زمین های غصب شده چند کیلومتری را تفکیک کرده و آپارتمانهای ۲۰ طبقه و واحد های کوچک دارند میسازند. این ها منتظر ۲-۳ برابر شدن قیمت زمین در تهران هستند که ترلیونها تومان سود ببرند.
  • بدون نام IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۵
    0 0
    به نظر من بابرداشتن یارانه ها ، قیمت مسکن افزایش خواهد یافت
  • داریوش IR ۱۶:۴۴ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۶
    0 0
    ببخشید آقای کارشناس،شما آن قیمت متری 900 هزار تومان را از کجایتان درآوردید؟
  • مجيد IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۸
    0 0
    اون كسي كه ميگه 900 را از كجا اوردي .گويا قيمت زمين را فراموش كرده اي جانم . به هوش باش
  • عبدالله IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۰
    0 0
    با توجه به بافت جوان جمعیتی کشور سال 92 سال انفجار قیمت مسکن میباشد