مسئول حقوقی اداره کل حفاظت محیط زیست استان ایلام گفت:تخلف های زیست محیطی به ویژه شکار و صید هر سال نسبت به سال قبل با روند کاهشی محسوسی همراه است.

محسن موسی بیگی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا خاطر نشان کرد: در سال گذشته 179 مورد تخلف شکار و صید در استان ثبت و در این راستا نیز 237 نفر متخلف دستگیر و تحویل مقامات قضایی شدند.
وی افزود: میزان مجازات جرایم مربوط به تخلف های حوزه محیط زیست همچون شکار، صید و تخریب زیستگاه به علت افزایش چندین برابری یک عامل بازدارنده مناسب است.

وی توضیح داد: افزونی جرایم به نوعی شکارچیان و متخلفان را از انجام هر گونه هنجار شکنی زیست محیطی بازمی دارد چرا که پرداخت این جرایم سنگین و چندین برابری از توان و عهده بیشتراین افراد متخلف خارج است.
وی تاکید کرد: البته عمده مردم و حتی شکارچیان متخلف به اهمیت وجود حیات وحش و حفظ سلامت این موجودات زنده واقف هستند و هدف عده کمی که این اصول را رعایت نمی کنند.

وی یادآور شد: برابر محتوای ماده های 679 و 680 و مواد 10 تا 13 قانون مجازات اسلامی در خصوص شکار و صید انواع حیوانات برای متخلف جریمه و زندان از سوی مرجع قضایی تعیین می شود و همچنین محیط زیست نیز به عنوان شاکی می تواند خسارت ضرر وزیان از متخلف مطالبه کند.

موسی بیگی در خصوص صنایع آلاینده هم گفت: در برنامه چهارم توسعه و در قالب مواد 134 و 104 جرایم زیست محیطی واحدهای آلاینده بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست بود که این قوانین در برنامه های بعدی دولت ملغی شد و الان محیط زیست تنها وظیفه نظارت بر چگونگی عملکرد این واحدها دارد.

وی افزود: در صورت محرز شدن آلایندگی این واحدهای صنعتی محیط زیست واحد را به دستگاه قضایی معرفی و مراجع قضایی با این صنایع برخورد می کنند و همچنین در موضوع آلاینده های مخاطره آمیز محیط زیست نیز برابر ماده 688 قانون مجازات اسلامی با پسماندهای بیمارستانی، دامداری و گاوداری ها، نخاله های ساختمانی به طور جدی برخورد می شود.

وی اظهار کرد: استان ایلام به اذعان مردم و مسئولان در زمینه آلودگی های زیست محیطی کمترین میزان جرایم را دارد چرا که واحدهای آلاینده به طور مرتب پایش و نظارت می شوند و در صورت عدم رفع نقیصه هایی که موجب آلودگی می شوند این واحدها بدون هیچ گونه چشم پوشی به مراجع قضایی معرفی می شوند.


موسی بیگی تاکید کرد: این اداره کل به هیچ وجه اجازه دفع پسماندها و نخاله های ساختمانی در اراضی تحت مدیریت و حفاظت اداره کل را نمی دهد و همچنین صدور دفع پسماند و نخاله برای اماکنی صادر می شود که کمترین ضرر زیست محیطی را داشته باشد.

بر اساس مصوبه شماره 380 شورای عالی حفاظت محیط زیست آخرین میزان ضرر و زیان کشتن و صید وحوش شکار حیوانات در سال 93 اعلام شد.

سقف مبلغ جریمه شکار برخی از وحوش زیستگاههای استان ایلام همچون پلنگ ،خرس ، انواع گربه 800میلیون ریال است .

استان ایلام با گستره 20 هزار کیلومتر مربعی در غرب کشور دارای چهار منطقه حفاظت شده محیط زیست به وسعت 142 هزار هکتار، 2 منطقه اثر طبیعی و ملی با یک هزار و 475 هکتار و 2 منطقه شکار و تیراندازی ممنوع به گستره 368 هزار هکتار است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 553987

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =