مصطفایی تاکید کرد: ضرورت توجه به پیوست فرهنگی در حوزه مدیریت شهری

رئیس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر کرج با بیان اینکه مقام معظم رهبری همواره به مقوله‌ فرهنگ و عناصر فرهنگی در روند تحولات جامعه توجه ویژه داشته‌اند، گفت: پیوست فرهنگی درواقع مجرایی است که از طریق آن پیشرفت، بدون آسیب رساندن به هویت فرهنگی و بومی و بدون تغییر ارزش‌های فرهنگی و دینی صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرآنلاین البرز و به نقل از پایگاه خبری مدیریت شهری کرج، سعید مصطفایی اظهار داشت: اگرچه جهت‌گیری پیوست فرهنگی به سمت حفظ ارزش‌ها و میراث فرهنگی است، اما در همان حال زمینه‌ساز اجرای موفق و صحیح پروژه‌های عمرانی نیز خواهد بود. اجرای پروژه‌های سازگار با فرهنگ بومی و توجه به ویژگی‌های روان‌شناختی و فرهنگی افراد جامعه از مؤلفه‌های مهم موفقیت اجرای پروژه است.

‏وی با تأکید بر لزوم پیوست فرهنگی در حوزه مدیریت شهری گفت: این موضوع از مؤکدات رهبر معظم انقلاب در ترویج سبک زندگی اسلامی است.

این مسئول تصریح کرد: فرایند پيوست فرهنگي در حوزه مديريت شهري، اشاره به تأثیر فرهنگ بر زمينه هاي خدماتي، عمراني و اقتصادي شهر دارد كه اين فرایند بايد در برنامه ها و طرح هاي محله ای به اجرا گذاشته شود. در واقع برنامه ریزان شهری در هر نقطه شهر باید تا حد زیادی در کنش و واکنش با فرهنگ آن محله طرح های عمرانی، خدماتی، اقتصادی و ... را ارائه دهند.

وی در ادامه با بیان اینکه فرهنگ چیزی نیست که بر کسی پوشیده باشد، گفت: رفتارهای پایدار فرهنگی در هر جامعه‌ای ریشه گرفته است و این رفتارهای پایدار گاه مثبت و سازنده و گاه منفی است که برای عبور از این رفتارهای منفی و اشکال ساز نیازمند زمان هستیم؛ چراکه عوامل فرهنگ‌ساز در جامعه ایستا هستند.

مصطفایی اذعان داشت: شناخت کافی در مورد نیازهای پایدار محلات شهری همراه با ارزیابی و آموزش‌های فرهنگی مداوم و مستمر در حوزه اجرای طرح‌ها و پروژه‌های اقتصادی، اجتماعی، زیباسازی و عمرانی شهر در راستای این فرایند باید مورد اهتمام قرار گیرد.

وی عنوان کرد: پیوست فرهنگی در راستای کاهش تضادهای فرهنگی و سیاسی شهروندان، مشارکت همه‌جانبه شهروندان در عرصه‌های مختلف مدیریت شهری، ارتقاء سرمایه‌های انسانی، اجتماعی و فرهنگی تمام ساکنین شهری، پرورش استعدادها، خلاقیت‌ها و نوآوری همراه با کارآفرینی و پویایی شهروندان اثر مثبتی بر فعالیت‌ها و اهداف حوزه مدیریت شهری جامعه ما خواهد گذاشت.

این مسئول پارلمان شهری در پایان خاطر نشان کرد: وجود نظم فرهنگی در جامعه شهری به‌عنوان یکی از اجزای اصلی پیوست فرهنگی مدیریت شهری است، شناخت واقعی فرهنگ محلات شهری برای بسترسازی طرح‌های عمرانی، اقتصادی، اجتماعی و تربیتی شهر امری لازم و ضروری است؛ بر این اساس فرهنگ و توسعه آن از طریق فرایند پیوست فرهنگی مدیریت شهری منجر به پیشرفت زندگی جامعه باهدف تحقق ارزش‌های فرهنگی و اخلاقی خواهد شد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 543545

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =