در هوانوردی، دیوار صوتی نقطه‌ای است که اگر جنگنده یا هواپیما بخواهد به مافوق صوت برسد باید از آن عبور کند. این فیلم مجموعه از شکسته شدت دیوار صوتی توسط جنگنده‌های مشهور جهان از جمله اف/ای-۱۸ هورنت است.

 

 

 

امواج ضربه‌ای یا Shockwaves در حقیقت همان عامل اصلی ایجاد دیوار صوتی هستند. امواج ضربه‌ای، تغییری ناگهانی در فشار و دمای یک لایه از هواست که می‌تواند به لایه‌های دیگر منتقل شده و به صورت یک موج فضا را بپیماید. برای درک بهتر مطلب، وقتی که سنگی در آب انداخته می‌شود، موجهایی در آب بوجود می‌آیند که به سمت خارج در حال حرکتند. این امواج، نتیجه افزایش سرعت یا اعمال نیرو به لایه‌ای از ملکولهای آب است که قادر به انتقال به لایه‌های دیگر نیز می‌باشد، و امواج ضربه‌ای نیز، همان امواج درون آب هستند، با این تفاوت که آنها در سیالی دیگر به جای آب به نام هوا، تشکیل می‌شوند.

در سرعتهای نزدیک سرعت صوت، فرضیه غیر قابل تراکم بودن هوا رد شده و ضریب تراکم هوا به ۱۶٪ در می‌رسد، که مقداری غیر قابل چشم پوشی است. در این سرعتها هوای جلوی بال یا لبه حمله به شدت متراکم گشته و دما و فشار آن به طرز قابل توجهی افزایش می‌یابد، همین مسأله، یکی از عوامل ایجاد امواج ضربه‌ای است. هواپیما با حرکت خود در هوا، نظم فشار هوای محیط را برهم می‌زند و همانند قایقی که در آب در حال حرکت است، امواجی از آن ساطع شده و به دلیل اینکه این امواج با سرعت صوت حرکت می‌کنند و هواپیما زیر سرعت صوت در حال سیر است، از آن دور می‌شوند.

اما کم‌کم، با نزدیک شدن به سرعتهای ترانسونیک و حدود سرعت صوت، این امواج فرصت دور شدن از هواپیما را نداشته و در جلوی بال متراکم می‌شوند. در مناطقی از بدنه هواپیما که سطوح ناموزونی نسبت به جهت حرکت هواپیما دارد، سرعت گذر هوا افزایش یافته و بر اساس اصل برنولی، با افزایش سرعت سیال، فشار آن کاهش می‌یابد. در چنین سرعتهایی، هوای اطراف این سطوح به سرعت صوت می‌رسد، گر چه هواپیما هنوز به سرعت صوت نرسیده باشد. در نتیجه رسیدن بعضی سطوح به سرعت صوت، امواج ضربه‌ای تولید شده و درگ یا پسای فراوانی را قبل از رسیدن به سرعت صوت تولید می‌کنند، که همین مسأله گذر از دیوار صوتی را مشکل می‌كند.

امواج حاصله از حرکت هواپیما یا صدای تولید شده در اثر حرکت، هر بار در سرعتهای زیر سرعت صوت از هواپیما دور شده و به گوش شنونده می‌رسد. اما با رسیدن هواپیما به سرعت صوت، این صداها دیگر فرصت دور شدن از هواپیما را نداشته و کلاً در جلوی هواپیما جمع می‌شوند. با گذر از سرعت صوت، صدایی چند ده برابر شده از حرکت هواپیما باهم به گوش شنونده می‌رسد که مانند یک انفجار شدید یا صدای رعد و برقی بسیار قدرتمند می‌باشد. شاید در تصاویر هواپیماهای در حال گذر از دیوار صوتی، هاله‌ای سفید رنگ را در اطراف هواپیما مشاهده کرده باشید. در هنگام گذر از دیوار صوتی، اگر هواپیما نزدیک به زمین و در محیطی مرطوب با درصد بخار آب زیاد باشد، بخار آب هوا در اثر امواج ضربه‌ای فشرده شده و ابر سفیدی را برای چند ثانیه پدید می‌آورند که همان هاله سفید رنگ قابل رویت در تصاویر است.

5454

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 529623

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۳
    39 0
    عالی بود...
  • پیمان IR ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۳
    31 1
    خیلی جال بود.درود بر سازندگانشون
  • بی نام IR ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۳
    22 1
    اف 14 توشون بود
  • محمدرضا A1 ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
    14 2
    توضیحاتو خوندم سر درد گرفتم.
    • مونا A1 ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
      10 0
      واقعا پیچیده هستش با تمرکز و حضور ذهن باید بخونی من که خیلی خوشم اومد....
  • بی نام DE ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
    16 0
    خیلی خوب توضیح دادی ممنون همه رو فهمیدم. دستت درد نکنه
  • علی A1 ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
    11 16
    تازه سمند توربو داره میاد بازار بچه ها خبر دارید ؟
    • امیر A1 ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
      21 1
      نشد ما یه مطلبی درباره وسایل نقلیه بخونیم یسری نیان خوشمزه بازی دربیارن
  • شایان A1 ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
    12 0
    خیلی ممنوون توضیح خیلی خوبی بود
  • محمدرضا A1 ۰۴:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
    6 0
    ممنون از مطالب و توضیحات شما
  • صدای تو A1 ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
    3 0
    فکرکنم دبیرهای فیزیک متوجه شدند