بخار مخروطی در پرواز اف-18 سوپرهورنت پیش از شکستن دیوار صوتی/چرا بخارمخروطی شکل می‌گیرد؟

اف-18 سوپرهورنت یک جنگنده مافوق صوت است. این فیلم اما پرواز این جنگنده را در سرعت نزدیک به شکستن دیوار صوتی نشان می‌دهد که تصاویر تشکیل بخار مخروطی توسط آن دیدنی است.

 

 

 

بخار مخروطی ( Vapor Cone) که همچنین  به آن شوک گردنبندی یا شوک تخم مرغی شکل هم گفته مي‌شود یک ابر قابل مشاهده از آب‌های فشرده شده است که برخی اوقات در اطراف اشیاء تشکیل می‌شود. بخار مخروطی معمولاً در اطراف یک هواپیما یا هر شیء که در حال نزدیک شدن به سرعت صوت است قابل رویت است.

 

بخار آب موجود در اتمسفر فشرده شده و در نتیجه قابل رویت می‌شود، همانطور که فشار هوا در طول امواج شوک به طور شدید تغییر می‌کند و با سرعت جریان مافوق صوت متناسب است. فشردگی هوا در اطراف یک هواپیما در پرواز در مناطق کم فشار و زیر صوت نیز وجود دارد که به طور معمول در شرایط مرطوب قابل رویت است اما این تاثیری برشکل گیری ابرهای مخروطی ندارد. بخار مخروطی تحت شرایطی که ما به اسم قانون Prandtl-Glauert singularity می‌شناسیم اتفاق می‌افتد. علاوه بر اینکه می‌توانیم امواج شوک را خود به خود قابل رویت کنیم، تراکم آب می‌تواند در فاصله بین دو قلهٔ موج شوک که توسط جسم متحرک بوجود آمده است، رخ دهد. با این حال، تشکیل این اثر لزوماً به شکستن دیوار صوتی، یا از طریق شتاب هواپیما به میزان۱ ماخ نیاز ندارد.

5454

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 525911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =