۰ نفر
۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۳:۳۵

دنیای اقتصادنوشت: شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران روز گذشته برای خرید 20 فروند هواپیمای سبک 70 نفره «ای‌تی‌آر» با این شرکت هواپیماسازی ایتالیایی-فرانسوی قرارداد منعقد کرد.

این قرارداد در حالی به امضای مدیران عامل شرکت هواپیمایی ایران(هما) و «ای‌تی‌آر» رسید که پیش‌تر نیز ایران با شرکت ایرباس فرانسه برای خرید 118 فروند هواپیما به توافق رسیده بود. براساس این توافق‌نامه اعلام شد ۸۵ درصد مبلغ خرید اين هواپيماها ازسوی فروشنده تامين مي‌شود و ۱۵ درصد باقی‌مانده از پول هواپیما نيز به‌تدريج از سوی ایران پرداخت می‌شود.

روز گذشته مدیر عامل ایران ایر در رابطه با جزئیات خرید این 118 فروند هواپیمای ایرباس از تحویل گرفتن پنج تا هشت فروند از این تعداد تا پایان سال 2016 خبر داد. وی در ارتباط با تامین مالی 15 درصدی پول خرید هواپیماها نیز گفته این پول از سوی صندوق توسعه ملی تامین می‌شود. با توجه به توافقات صورت گرفته در حوزه هوایی کشور پس از رفع تحریم‌ها، متولیان حوزه حمل‌ونقل هوایی تبدیل تهران به مرکز ثقل صنعت هوایی را در دستور کار قرار داده‌اند؛ در این راستا وزیر راه و شهرسازی نیز امضای قراردادهای خرید هواپیما و توسعه فرودگاه‌ها را نشان از پذیرش ثبات و پایداری ایران در عرصه‌های مهم جهانی می‌داند.

روز گذشته قرارداد شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با «ای‌تی‌آر» در حالی به امضا رسید که به گفته متولیان، ایران‌ایر این هواپیماهای 70 نفره را برای پروازهای کوتاه‌برد از این شرکت ایتالیایی-فرانسوی خریداری می‌کند و قرار است دو تا چهار فروند از این هواپیماها در سال جاری میلادی تحویل ایران ایر شود.

 هواپیمای ‌ای تی آر600-72 دارای دو موتور توربوپراپ است و ازسوی شرکت هواپیماسازی فرانسوی-ایتالیایی ای‌تی‌آر تولید می‌شود. توربوپراپ نوعی موتور توربینی گازی است که در آن از گردش محور توربین برای گرداندن ملخ و ایجاد پیش‌رانش استفاده می‌شود. این نوع موتور‌ها برای هواپیما‌هایی با برد کم و سرعت زیر ۷۰۰ کیلومتر در ساعت مناسب و به دلیل مصرف سوخت و تعمیرات ارزان‌ترشان نسبت به موتور‌های توربو فن دارای صرفه اقتصادی هستند.
این هواپیما‌ها معمولا برای مسافت‌های زیر ۷۰۰ کیلومتر مناسب هستند. به گزارش خبرگزاری تسنیم، شرکت هواپیماسازی‌ای تی آر نیز از امضای قرارداد یک میلیارد یورویی این شرکت با ایران برای خرید هواپیما تایید و اعلام کرد: براساس این قرارداد ایران سفارش خرید ۲۰ فروند هواپیمای‌ای تی ار 600-72 را ارائه داده است و راه ارائه سفارش برای 20 فروند دیگر را باز گذاشته شده است. براساس این گزارش، ظرفیت مسافر هواپیماهای 600-72 برابر با 68 تا 78 صندلی است و حداکثر قدرت در زمان بلند شدن این مدل هواپیما نیز برابر با 2750 اسب بخار در هر موتور است و حداکثر وزن این هواپیما نیز در زمان بلند شدن 23 هزار کیلو است. از سوی دیگر حداکثر بار هواپیماهای 600-72 برابر با 7500 کیلو و حداکثر مسافت پروازی با تمام ظرفیت مسافری نیز برابر 1665 کیلومتر است.

روز گذشته در مراسم گرامیداشت بازگشت تاریخی حضرت امام(ره) در 12 بهمن 57 به میهن اسلامی، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی ایران گفت: با اجرای برجام، ایران به جایگاه تعادل در منطقه خاورمیانه بازگشت و این اتفاق بزرگی است که نماد تمدن ایران شهری را بار دیگر در این منطقه جغرافیایی نشان داد.

وی گفت: ایران در عرصه‌های جهانی در حال بازآفرینی جاده ابریشم در روزگار نوین است و در این راستا درصددیم حمل‌ونقل هوایی، دریایی، زمینی، ریلی و جاده‌ای خود را بازسازی کنیم تا بتواند بار دیگر انقلاب اسلامی و تمدن ایرانی را در جهان بازآفرینی کند. همچنین در حاشیه این مراسم، مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از تحویل پنج تا هشت فروند از 118 هواپیمای خریداری‌شده از شرکت ایرباس تا پایان سال جاری میلادی خبر داد.

فرهاد پرورش افزود: بعید است تا پایان امسال ایرباس بتواند تعدادی از هواپیماهای خریداری شده را به ایران ایر تحویل دهد. وی اظهار کرد: با توافق برجام مذاکرات ایران ایر از سال گذشته با ایرباس آغاز شد و این شرکت نیز برای تحویل هواپیماهای مورد نیاز شرکت هما در سال 2007 اعلام آمادگی کرده بود اما با اصرار ما قرار شد ایرباس تحویل این هواپیماها را از سال 2016 طبق فهرست سفارش ایران ایر آغاز کند. پرورش یادآور شد: با ورود هواپیماهای جدید، ایران ایر بار دیگر به جایگاه واقعی خود در منطقه دست پیدا می‌کند زیرا زمانی این شرکت پنجمین شرکت بزرگ جهان بود و امیدواریم با ورود هواپیماهای نو بتوانیم پروازهای خود را در مسیرهای بین‌المللی دوربرد آغاز کنیم.
مدیرعامل ایران ایر افزود: هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران هم اکنون به 29 نقطه جهان پرواز می‌کند اما با ورود هواپیماهای جدید درصددیم تعداد مسیرهای بین‌المللی خود را افزایش دهیم. وی اظهار کرد: هم اکنون در هفته سه بار به لندن پرواز می‌کنیم اما با ورود ناوگان نو، ایران ایر می‌تواند تعداد پروازهای خود را به لندن در هفته به 6 تا 9 پرواز افزایش دهد. پرورش یادآور شد: طبق تفاهمی که با ایرباس انجام شده 118 فروند هواپیما در یک دوره 8 تا 10 ساله به ایران ایر تحویل داده می‌شود و ما امیدواریم با نهایی شدن قرارداد زمان دقیق تحویل این هواپیماها تعیین شود. وی گفت: طبق تفاهم انجام شده با ایرباس، ایران ایر 45 فروند هواپیمای 320 و 321، همچنین 45 فروند ایرباس 330، 16 فروند ایرباس 350 و 12 فروند هواپیمای 380 را تحویل ایران ایر می‌دهد و در قرارداد نیز برای تغییر نوع هواپیماها مواردی پیش‌بینی شده است.
وی با اشاره به استفاده از هواپیماهای بزرگ 380 ایرباس در فرودگاه‌های ایران افزود: برای نشست و برخاست هواپیماهای پهن‌پیکر در فرودگاه‌ها باید زیرساخت‌های آن آماده شود؛ ما با ورود این ناوگان می‌توانیم بار دیگر پروازهای خود به نقاط دور جهان از جمله کانادا، سئول و توکیو را آغاز کنیم. پرورش گفت: ایرانی‌ها سالانه پنج میلیارد دلار برای سفر به ایران به شرکت‌های خارجی پرداخت می‌کنند و این نشان می‌دهد تعداد هواپیماهای شرکت‌های ایرانی و مسیرهای بین‌المللی ما کافی به نظر نمی‌رسد. وی درخصوص تامین 15 درصد از منابع مالی خرید 118 فروند ایرباس ازسوی ایران ایر اظهار کرد: سال گذشته مصوبه‌ای در صندوق توسعه ملی به تصویب رسید تا ایران ایر بتواند برای خرید هواپیماهای نو از منابع مالی این صندوق استفاده کند و ما درصددیم بخشی از این 15 درصد را از محل آن تامین کنیم.
پرورش افزود: بخشی دیگر از این منابع را می‌توانیم از فاینانس خارجی و بانک‌های داخلی تامین کنیم و اگر این قضیه عملی نباشد ایرباس وعده داده است از طریق فاینانس بخشی از این 15 درصد را تامین کند. وی گفت: همه این هواپیماها به‌صورت اجاره به شرط تملیک خریداری شده و با پرداخت اقساط آن مالکیت این هواپیماها به ایران ایر منتقل می‌شود.
وی رقابت با ایرلاین‌های خارجی، توسعه بخش فنی و مهندسی و افزایش درآمد را از مزیت‌های ورود ناوگان هوایی نو به ایران ایر دانست و افزود: افزایش مسیرهای داخلی و خارجی نیز می‌تواند بنیه مالی ایران ایر را تقویت کند. مدیرعامل ایران ایر اظهار کرد: به دلیل نبود هواپیمای مناسب، ایران ایر پرواز به توکیو یا سئول را از مدت‌ها پیش متوقف کرد اما با این خریدها، ایران ایر می‌تواند علاوه بر برقراری پروازها به این دو نقطه، پرواز در مسیر سنگاپور را نیز آغاز کند.

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 505816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    4 81
    این هواپیماها در تصاویر منتشر شده همگی اغراق آمیز و بزرگ نمایی هستند برای فریب مردم . تازه اگر همین تصاویر واقعی باشد یعنی همین ها را به ما بدهند باز هم آنچه که می فرستند چیز دیگری است و بسیاری از امکانات و تجهیزات آنها را سوار نمی کنند ولی به قیمت واقعی با تمام امکانات به ما می فروشند و این از برکات دولت تدبیر است . ضمن اینکه چه بسا عیوبی نیز در این هواپیماها پنهان کنند که خدای ناکرده باعث فجایع انسانی بگردد
    • مهدی RO ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
      30 0
      آخه اطلاعاتت چقدر پایینه ,,,,مگه ایرباس آبرو واعتبارش رو از سر راه آورده که هواپیمای مشکل دار به ایران بده اگه هر هواپیما ایرباس مشکلی براش پیش بیاد اول میگن ایرباس سقوط کرده واعتبار ایرباس از بین میره متاسف واسه افرادیکه علم چیزی رو ندارن اما دربارش نظر میدم
    • بی نام IR ۰۴:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
      19 0
      شما سوار نشو دوست عزیز. سوار همون فوکر ها شو
    • محمد A1 ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
      15 0
      مثل اینکه شما درباره هواپیمای ایرباس دارید صحبت می کنید نه پژو 405
    • بی نام A1 ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
      10 0
      عزيزم زماني حرف شما درسته كه ايران يه ناوگان هواپيمايي نو و كامل مثل قطر ايرويز داشته باشه اون زمان آدم بايد نگران اين مسائل باشه نه زماني كه مثل امروز كل ارزش ناوگان هواپيمايي ما به اندازه ي 4 هواپيماي نو مي ارزه و در سال چندين سقوط و فاجعه ي انساني به دليل فرسودگي ناوگان هواپيمايي براي مردم پيش مياد . بنابراين دلواپس عزيزم نگران نباش وضع از اين كه هست بدتر نخواهد شد .
    • بی نام IR ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
      12 0
      دکتر چقدر فکر کردی که به این نتایج رسیدی ...ماشالا همه کارشناس ارشد همه چیز هستن
    • بی نام A1 ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
      11 0
      خودتو به یه روانشناس معرفی کن.
    • بی نام A1 ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
      18 0
      محمود، تویی؟؟؟؟؟
    • بی نام A1 ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
      2 0
      دوست عزیز این مرام چین بود که اجناس بنجل خودش رو تا تونست بهمون انداخت
    • محمود IR ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
      3 0
      آقای بدبین شما درست میگید با توجه به هواپیماهای پهن پیکری که در دولت عدالت ساخته شد ما اصلا نیازی به این جیمبوها نداریم
  • بی نام IR ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    3 0
    به نظر میادبا این خرید ها و سرمایه گذاری های عمده این مقطع چند سال آینده پس از تحریم مشابه مقطع مابین سالهای ۵۲ تا ۵۷ باشه که کشور بشدت به لحاظ اقتصادی جهش کرد که هنوز هم بسیاری از زیرساختها به همون سالها برمی گرده
  • بی نام IR ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    8 0
    اونوقت یه عده دلواپس و کاسب تحریم بیان بگن چرا با خارجی ها قرارداد امضا میکنن ،دنبال اینن که پول بره تو جیب شرکت های هوایی خارجی که احتمالا خودشون این وسط نفع میربن و به هیچ وجه به فکر منافع ملی و رفاه مردم نیستن چونکه کاسبن