قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین الملل از نهایی شدن لیست خرید ۱۲۷ هواپیمای ایرباس توسط ایران خبر داده که در میان آن نام ایرباس A-380 دیده می‌شود. این غول هوایی که بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان است چه مشخصاتی دارد؟

همین چند وقت قبل بود که فرود یک هواپیمای A-380 در فرودگاه امام خمینی نظر رسانه‌ها را به خود جلب کرد اما حالا ایران خودش قصد دارد ۸ فروند از این غول هوایی را خریداری کند. 

A-380 بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان به‌شمار می‌آید و به همین خاطر این ایرباس پهن‌پیکر در فرودگاه‌های خاصی می‌تواند فرود بیاید.
هواپیمای ایرباس ای۳۸۰ از نظر حجم هواپیما و نیز ظرفیت مسافر، بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان به حساب می‌آید و به صورت غیر رسمی به سوپر جامبو شهرت یافته‌است.
اغلب فرودگاه‌ها برای استفاده از این هواپیما باید دالان‌های عبور مسافرین و بارها را افزایش دهند، تا بتوانند تعداد عظیم مسافران ای۳۸۰ و بار آنها را جابه‌جا کنند. به همین خاطر، تعداد قابل‌توجهی از فرودگاه‌های مهم جهان، می‌بایست میلیون‌ها دلار سرمایه‌گذاری در جهت این بهبودسازی‌ها، تا قبل از ورود به خدمت رسمی ای۳۸۰ به انجام رسانند. فرودگاه امام خمینی چهل و دومین فرودگاهی در جهان بود که توانست میزبان این هواپیما باشد.

قسمت درونی ای۳۸۰ دارای یک پیکربندی معمول جهت صندلی‌های مسافران است. دو طبقهٔ بالایی جهت مسافران و طبقهٔ زیرین، جهت جاگذاری اسباب و اثاثیه درنظر گرفته شده‌است. در این هواپیما همچنین مکان‌هایی خاصی برای استراحت، خواب، خرید و تفریح پیش‌بینی شده است؛ هر چند برخی شرکت‌های هوایی، به دلائل اقتصادی، وجود چنین مکان‌هایی را قبول نمی‌کنند.

کابین و قسمت‌های کنترل پرواز ای۳۸۰ شباهت زیادی به مدلهای ای۳۳۰ و ای۳۴۰ دارد، بنابراین خلبانان مدل‌های قبلی ایرباس، با اندکی آموزش، به راحتی می‌توانند کنترل این هواپیما را فرابگیرند. کابین هدایت هواپیما، در مکانی بین طبقهٔ فوقانی و طبقهٔ اصلی واقع شده‌است و در ارتفاعی قرار گرفته‌است که برای خلبانان، قابل قیاس با هواپیماهای کوچکتر است.

این هواپیما توسط چهار دستگاه موتور جت نیرودهی می‌شود، که هر یک حداکثر ۷۰٬۰۰۰ پوند نیرو تولید می‌کنند. بسته به نوع سفارش، این هواپیما به موتورهای بریتانیایی رولزرویس (Rolls-Royce Trent 900) یا موتورهای آمریکایی ساخت شرکت‌های جنرال الکتریک و پرات اند ویتنی (Engine Alliance GP7000) مجهز می‌شوند. به وسیله این موتورها، عملیات برخاست می‌تواند در باندی تقریباً به طول ۳ کیلومتر در سطح دریا در دمای ۱۵ درجه بالای صفر با حداکثر وزن انجام پذیرد. هر یک از این موتورها در مقاسیه با موتورهای هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ حدود ۷٬۰۰۰ پوند بیشتر قدرت دارند، که البته با توجه به وزن بیشتر هواپیمای ایرباس ای۳۸۰ که به مراتب از جامبوجت بالاتر است چنین مسئله‌ای طبیعی جلوه می‌کند.


مشخصات فنی این هواپیما به این شرح است:

خدمه:

دو نفر: یک خلبان و یک کمک خلبان.
تعداد مسافران:
ای۳۸۰-۸۰۰ حداقل ۵۵۵ نفر در سه کلاس یا ۸۴۰ نفر در یک کلاس.

ابعاد ای۳۸۰-۸۰۰:
طول: ۲۳۸٫۶۷ فوت = ۷۲٫۷۵ متر
فاصله دو سر بال‌ها:‍ ۲۶۱٫۸۳ فوت = ۷۹٫۸۰ متر
ارتفاع: ۷۹ فوت = ۲۴٫۰۸ متر
سطح بال‌ها: ۹٫۰۹۵٬۵ فوت مربع = ۸۴۵ متر مربع
وزن‌ها:
وزن خالی برای ای۳۸۰-۸۰۰ : ۲۷۷٫۰۰۰ کیلوگرم
وزن خالی برای ای۳۸۰-۸۰۰اف: ۲۵۲٫۰۰۰ کیلوگرم

پیشرانه در مدل ای۳۸۰-۸۰۰:
چهار موتور توربوفن آربی-۹۶۷ ساخت رولزرویس
پیشرانه در مدل ای۳۸۰-۸۰۰اف:
یا چهار موتور توربوفن آربی-۹۷۵ ساخت رولزرویس
یا چهار موتور توربوفن جی‌پی-۷۲۷۵

کارایی:
حداکثر سرعت در ارتفاع ۳۵ هزار فوتی = ۵۹۵ مایل بر ساعت = ۹۵۵ کیلومتر بر ساعت = ۰٫۸۹ ماخ
حداکثر سرعت در سطح دریا = ۳۹۰ مایل بر ساعت = ۶۳- کیلومتر بر ساعت
سرعت کروز (پرواز با سرعت ثابت) در ارتفاع ۳۵ هزار فوتی = ۵۶۰ مایل بر ساعت = ۹۰۰ کیلومتر بر ساعت = ۰٫۸۵ ماخ

برد پروازی:
در ای۳۸۰-۸۰۰ معادل ۸٫۰۰۰ ناتیکال مایل = ۱۴٫۸۱۵ کیلومتر
در ای۳۸۰-۸۰۰اف معادل ۵٫۶۰۰ ناتیکال مایل = ۱۰٫۳۷۰ کیلومتر

ایرباس ای۳۸۰ توانایی جابجایی شمار زیادی مسافر دارد و کاربرد آن در سفرهای بین‌المللی و مسافت‌های طولانی است. شمار صندلی آن در مدل استاندارد با سه کلاس مسافربری، بالغ بر ۵۲۵ نفر است. در مدل‌هایی که تنها دارای یک کلاس اقتصادی هستند، این گنجایش تا ۸۵۳ نفر نیز، قابل گسترش می‌باشد. 

قسمت ارابه فرود هواپیما، مشتمل بر 22 عدد چرخ است که نحوه جاگذاری آنها، مشابه چرخ های بویینگ 747 و بویینگ 777 است. این نوع طراحی در قسمت ارابه فرود، با بیشتر باندهای فرود در فرودگاه های بزرگ، سازگاری دارد. با این حال، مساحت عظیم بال های هواپیما، این نیاز را در بیشتر فرودگاه های بزرگ پدید می آورد که عرض باندهای خود را افزایش دهند تا دو هواپیمای ای 380 در کنار یکدیگر بتوانند عبور کنند.
A-380 در نمای ظاهری، ای۳۸۰ دارای بال‌هایی است که در قسمت پائین بدنه نصب شده‌اند (Low-Mounted) و اندکی متمایل به عقب هستند و چهار نقطه برای اتصال موتور در آنها پیش‌بینی شده‌است.

۵۴۵۴ 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 503113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام EU ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    23 10
    اتفاقا ایرباس ای 380 توجیح خرید نداره...بدلیل مصرف بشدت زیادش...در عوض برای این کلاس خرید بویینگ 787 دریم لاینر بهترین گزینه هستش...چون 25 درصد مصرف سوخت کمتر داره و بشدت وجه بالاتری داره
    • بی نام A1 ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۹
      4 1
      توجیح نه. نوجیه. وجه هم اشتباهه. در اینجا وجهه درسته.
    • محمد A1 ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
      18 2
      مطمعن باش که اگه توجیه نداشت هواپیمایی امارات که یکی از بهترین خطوط هواپیمایی جهان هست 150 عدد از این غول رو سفارش نمیداد. ممکنه هزینه سوخت این هواپیما بیشتر از دریم لاینر باشه ولی به دلیل ظرفیت بسیار بالای این هواپیما، هزینه سربار هر مسافر برای این هواپیما کمتر از هواپیماهای دیگه هست.
  • بی نام IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    32 1
    بله ما هم می توانیم مانند سایر دنیا از تجهیزات روز استفاده کنیم. یا مولا
  • بی نام A1 ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    14 4
    واقعا ی همچین غولی لازمه؟؟
  • بی نام A1 ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    15 11
    هزار سال دیگه نمیتونیم همچین چیزی بسازیم. باعث تاسفه.
  • بی نام A1 ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    19 1
    ای جانم ذوق مرگ شدم...
  • بی نام IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    8 3
    کابینش چرا فرمون نداره
  • بی نام DE ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    15 0
    به به جه خبر خوبی خیلی خوشحال شدم بازگشت هما به جمع بهترین ایرلاین ها
  • مهدی IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    3 0
    انشاء ا... به زودی ما هم در کشور از این نمونه داشته باشیم .
  • علیرضا A1 ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    8 1
    با خرید این مدل ایرلاین های کشور های همسایه از دور خارج می شوند
  • علی IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    12 2
    باسلام و درودبرآقای روحانی وتیم مذاکره کننده هسته ای که کشور عزیزمان ایران رااز حالت انزوابیرون آوردندپیش به سوی تعامل باجهان وتوسعه وشکوفایی اقتصاد.انشااله.
  • بی نام A1 ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    25 1
    باباى قطر اير ، باباى امارات اير و سلام ايران اير....
  • بی نام A1 ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    13 2
    حالا که دارید میرید اونجا هواپیمای مسافر بر میخرید ،تعدادی هم میراژ بخرید تا نیروی هوایی ما تقویت بشه تا کشور های عربی این طور جلوی ما پرو گری نکنند
  • mgh A1 ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۹
    5 0
    فقط یک کلام برای ما دهک دهی ها چی دارین ؟
  • عماد CA ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۹
    5 0
    صنعت حمل و نقل هوایی یک بنگاه درآمدزاست که به علت سیاست های اشتباه همچون سایر صنایع ما از دنیا عقب مونده با توجه به حضور پرشمار ایرانیان در خارج از کشور ، ناتوانی سرویس دهی هواپیمایی ایران، سایر شرکت های هوایی بخصوص کشورهای عربی همسایه مثل سایر موارد از این بازار سود جستن و سود حاصله رو به جیبشون سرازیر کردن. امیدوارم با این اقدامات جدید ضمن ایجاد رونق در این صنعت باعث تولید اشتغال و تسهیل رقت و آمد به ایران فراهم بشه