تسنیم نوشت: در حالی که خط تولید هواپیماهای سوپرجامبوی ای ۳۸۰ ایرباس به دلیل فقدان مشتری رو به تعطیلی می رفت با سفارش ایران برای خرید ۱۲ فروند از این هواپیماها جان تازه ای به این خط دمیده خواهد شد.

براساس گزارش بلومبرگ ، توافق غیرمنتظره ایران برای خرید هواپیماهای اس ای ای 380 گروه ایرباس دومین قرارداد جدید این شرکت برای فروش سوپرجامبوهایش در طی 3 هفته اخیر است و به این شرکت هواپیماسازی کمک خواهد کرد تا فعلا مشکلات خط تولید این محصول خود را حل کند.

توافق ایران با ایرباس برای خرید 12 هواپیمای ای 380 که روز پنجشنبه اعلام شد، به همراه فروش 3 فروند هواپیمای دو طبقه به شرکت آل نیپون ایرویز ژاپن که خبر آن روز 12 ژانویه افشا و دیروز تایید شد، خبری خوب برای این شرکت هواپیماسازی بعد از 3 سال است. در طی 3 سال گذشته ایرباس حتی نتوانسته بود یک ایرلاین جدید برای فروش این محصولش بیابد.

این 15 جت، که ارزش آنها به 6.5 میلیارد دلار می رسد، یک فضای تنفسی حیاتی برای این شرکت فرانسوی فراهم خواهد ساخت.

با توجه به میزان تولید متوسط 30 هواپیما در سال، خط تولید ای 380 ایرباس برای آماده سازی این سفارش های جدید حداقل باید 6 ماه زمان صرف کند. ایرباس به دنبال کاهش هزینه های خود است تا سطح سر به سر تولید سالانه خود را به 25 هواپیما یا کمتر برساند.

یان دروکلس، تحلیلگر موسسه اودو سکیوریتیز در پاریس گفت: «سفارش های جدید ممکن است نیاز به طراحی یک ورژن جدید برای موتورهای هواپیماهای ایرباس ای 380 را به تعویق بیاندازد و ایرلاین های احتمالی مشتری این شرکت را تشویق به خرید های بیشتر نماید.»

خرید هواپیماهای جدید برای شرکت ایران ایر از این جهت برای ایرباس خبری خوب محسوب می شود که این شرکت به دنبال فروش هواپیماهای ای 380 خود به شرکت هایی علاوه بر ایرلاین های شناخته شده ای بود که سال ها مشتری این شرکت بوده اند، اما تاکنون در این زمینه توفیق چندانی به دست نیاورده بود.

شرکت ایران ایر در دهه 1970 میلادی یک بازیگر جهانی در صنعت هوانوردی محسوب می شد و حتی سفارش خرید هواپیماهای سوپرسونیک کونکورد را ثبت کرده بود که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران این سفارش لغو شد.

آخرین ایرلاین جدیدی که قبل از ایران ایر، از ایرباس ای 380 خریداری کرده بود، شرکت ترانسائروی روسیه بودکه سال گذشته پس از توافق برای خرید 4 هواپیمای منحل شد.

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 504738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    دنیا بداند که ما هم می توانیم. درود بر دولت تدبیر و امید .
    • مهدی A1 ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
      3 27
      اینم دادن تا خط تولیدشون نخابه ، خیلی جشن گرفتن نداره
  • بی نام IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    101 5
    تو ایران فقط فرودگاه امام خمینی پیش نیاز فرود این هواپیما رو داره و در کل دنیا فقط 50 فرودگاه قابلیت فرودش رو دارن
    • چوپان RO ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
      32 69
      سلام فرودگاه امام فقط قابلیت اینو داره که این هواپیما توش فرود بیاد یه تحقیق بکنید میبینید که این هواپیما تا حداقل 3 سال ایران نمیتونه بیاد چون فقط امکان فرود نیست خالی کردن مسافرای این غول دوطبقه خودش داستانیه که هیچ فرودگاهیی تو کشور ظرفیت و امکاناتشو نداره و چندین مورد دیگه ... این هواپیما حالا حالا ها ایران نمیاد...
    • بی نام A1 ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
      7 10
      چوپان وقتى اطلاع ندارى اظهار فضل نفرما اين هواپيما هر روز تو فرودگاه امام ميشينه مسافراش هم راحت پياده ميشن پرواز دوبى تهران شركت امارات با اين هواپيما انجام ميشه.
    • محمد DE ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
      18 5
      چوپان جان ای 380 امارات که در فرودگاه بین المللی امام خمینی ره با ظرفیت کامل فرود اومد رو یادت نمیاد؟
    • بی نام IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
      23 0
      این هواپیما تنها به درد پروازهای بالای 10000 کیلومتر میخوره و برای ایران که از بالا تا پایینش 1000 کیلومتر هست کاربرد نداره و برای پروار های بین قاره ای هم فقط تو فرودگاه امام بشینه و بلند شه کافیه
  • بی نام A1 ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    99 7
    بعد از ۳۰ سال یک هواپیما خریدیم..خالا باید منت بذلریم که خط تولیدشون را ما راه انداختیم.. آخه تا کی دیدمون باید مشکل داشته باشه؟؟
  • حمید A1 ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    92 4
    اینقدر نگید کدوم فردوگاه قابلیت نشستن این هواپیما ها رو داره . شرکت فرانسوی ا د پ قراره 900 میلیون دلار در توسعه فرودگاه های ایران سرمایه گذاری کنه .
  • سعید DK ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    79 9
    آخه چرا از خودتون در میارید؟ همین الان امارات ۷۶ تا سفارش داره قطر ۸۴ تا سفارش داره ..چرا فکر می کنید یه کار یونیکی ازتون سر زده
    • رضا A1 ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
      8 18
      شما واسه این خبرت منبع داری؟
    • بی نام A1 ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
      7 1
      تسنیم نگران خودشه،حتما می خواد ما یک هواپیما دیگه بخریم،برای همین این متن غیر کارشناسانه را نوشته
    • بی نام IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
      1 5
      من همین الان رفتم تو سایت امارات و قطر و همچین چیزی نبود. لطفا مستند صحبت کنید و با شایعه پراکنی جو رو مسموم نکنید
    • بی نام IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
      5 0
      من که جناب سعید نیستم. اما در صفحه اول سایت ایرباس نوشته شده که شرکت ژاپنی آنا تعدادی از هواپیمای ای380 سفارش داده که سال 2019 تحویل داده میشه.
    • سعید DK ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
      8 1
      امارات کلا ۶۷ تا عملیاتی داره ۷۴ تا سفارش قطعی داره ..۱۴۰ تا سفارش تو خط داره که نودتاش امسال عملیاتی میشه ۵۰ تاش بعد از موتور جدید عملیاتی میشه در حال حاضر هم منهای سفارش ایران ۳۱۹ تا سفارش تو خط تولیدش هست ... یه سرچ ساده تو وضعیت ۳۸۰ بهتون کمک می کنه .. گزارش های پایان ۲۰۱۵ ایرباس هست تو اینترنت
  • بی نام IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    6 1
    همین الان امرات و قطر کلی سفرش دارن.
  • بی نام A1 ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    23 1
    باشه هواپیمای روسی یا چینی می خریم که خط تولید ان ها را راه بندازیم
  • صادق IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    37 1
    شرکت ایران ایر در دهه 1970 میلادی یک بازیگر جهانی در صنعت هوانوردی محسوب می شد و حتی سفارش خرید هواپیماهای سوپرسونیک کونکورد را ثبت کرده بود که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران این سفارش لغو شد. به نظرتون توی این سی و چند سال پیشرفتی داشتیم؟
    • محمد A1 ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
      19 0
      پیشرفت که نه اما تا دلت بخواد پسرفت داشتیم...
  • بی نام IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    5 3
    خبر جان میشه دیگه شورشو در نیاری؟؟ به خدا مام به روحانی رایدادیم. مام خوشحالیم ولی دیگه ول کن. انقدر ۳۸۰ کردی ادم باورش میشه کل ارزش ایران تو دنیا اندازه یه آ۳۸۰ هست. لطفا لطفا لطفا بسته
  • بی نام IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    23 0
    دقیقاً استراتژی رسانه ای یک گروه بعد از این توافق ها حمله به آن است که ما ایرباس می خوایم چیکار؟ اصلا دولت برای چی هواپیما می خره چرا اشتغال را درست نمی کنه یا ایرباس ورشکسته بود و این توافق آنها را زنده کرد یکی امروز گفته بود ما هواپیما گرفتیم حالا نگهداری اش چکار کنیم اگر فرانسه بدعهدی کرد انگار نه انگار که 90 درصد هواپیماهای کشور همین الان هم ایرباس است
  • بی نام IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    24 0
    الان منظورتون از این خبر، مثبت هست یا منفی؟ دو جور میشه برداشت کرد: خط تولید این هواپیما تعطیل شده بود و ایران باعث شد ایرباس دوباره این خط رو راه بیاندازه... یا نه... ایران با ورود به بازار هواپیما، باعث راه اندازی خط تولید ای380 شد؟ به هر حال من به عنوان یک ایرانی از ورود این هواپیماها خوشحالم.
  • بی نام IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    3 0
    آقا این خبر سرعت خط تولید از 30 به 25 عدد در سال مربوط به ای320 و ای330 میشه چون سری جدیدشون با پسوند نئو هم داره تولید میشه که بال ها و موتوری ارتقا یافته دارن.
  • بی نام A1 ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    8 0
    من خلبان ایرباس هستم ...ورود هواپیمای پهن پیکر به ایران هواپیمایی که 4ردیف صندلی داره .....باعث میشه مردم برای سفرهای طولانی دیگه به امارات و ترکیه مسافرت نکنند ...توهین نشنوند و سرمایه از ایران بیرون نره...روزانه تعداد زیتدی از مردم به امارات و ترکیه میروند تا با لاین بعدی به مقصدشون برسند.....به علاوه جان مردم ما به خاطر قدیمی بودن هواپیماها در خطره....