علی حق

طرح ایده رفراندم برای اجرای پروژه هدفمندکردن یارانه ها از همان آغاز پروسه تدوین این پروژه همواره از سوی برخی کارشناسان مستقل اقتصادی و سیاسی مطرح بوده است. اما این که رییس دولت پس از تصویب هدفمندسازی یارانه ها در نهاد قانونگذاری کشور به یاد جلب مستقیم نظر مردم افتاده اند، دارای ابهامی است که دولت از شفاف سازی آن همواره طفره رفته است و سعی کرده با بی سوادخواندن منتقدان نظرش، خواسته خود را تا حدامکان تامین کند.

حال در اقدامی جدید، آقای احمدی نژاد با پیشنهاد رفراندم به طور تلویحی سعی دارد، این گونه القا کند که نظر مردم با نظر نمایندگان مجلس متفاوت است و قوه مجریه شان بالاتری از مجلس که توسط بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی در راس امور خوانده شده است، دارد.

مگر نه این است که مجلس که شان نمایندگی مردم را داراست، در رفراندمی کوچکتر هدفمندکردن یارانه ها را با اصلاحاتی تصویب کرده است. پس تضعیف شان آن بیشتر جایگاه دولت را تضعیف خواهد کرد که هر دو در یک مکانیسم  یکسان و مشخص انتخاب شده اند.

آیا بهتر نیست، آقای احمدی نژاد به صراحت از بحران مالی دولت سخن بگوید که علت اصلی اصرار دولت برای هدفمندکردن یارانه هاست؟ چرا دولت یک بار برای همیشه پوشش عدالت محوری هدفمندکردن یارانه ها را نمی شکافد و به صراحت به مردم نمی گوید که با ادامه شرایط موجود و حتی اجرای تدریجی هدفمندسازی یارانه ها و بدون تحمیل شرایط سخت تر بر مردم امکان تامین هزینه های خود را که طی چهار سال گذشته سرسام آور بالا رفته است، ندارد؟

چرا گفته نمی شود که تسهیل مسایل مالی دولت مقدم بر معیشت مردم است؟

به طور حتم اگر از ابتدا دولت صادق تر از نیت اجرای هدفمندسازی یارانه ها سخن می گفت، اینک روند تصویب طرح و انتظارات عمومی از آن به گونه ای دیگر بود که امکان سخن گفتن از رفراندم نبود. 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 50495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پری IR ۲۰:۱۶ - ۱۳۸۹/۰۱/۰۲
    0 0
    رفراندوم که لازمه برای آمار گیری در مورد میزان علاقه ملت به احمدی نژاد
  • سید IR ۰۳:۲۸ - ۱۳۸۹/۰۱/۰۷
    0 0
    چقدررشته آدم برای دل آقازاده هاحرف بزنه
  • mehdi IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۸۹/۰۱/۰۸
    0 0
    جديدا مد شده بين بي سوادها كه حمله كنند به دكتر
  • سلام IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۸۹/۰۱/۱۵
    0 0
    از آنجا که رسانه های چون شما در گذشته از انتشار شفاف خبر منع شده اند. بیشتر افراد دگم خواننده مطالب شما هستند. باید دوستان توجه داشته باشند غیر باند دکتر خان سایرین نگران تشکیل یک طبقه جیره خور هستند که با بیت المال تغذیه شوند.