با نزدیک تر شدن به اعلام نظر شورای نگهبان مبنی بر تائید یا عدم تائید 20 هزار میلیارد تومان،رقم مورد نظر مجلس،دولتی ها واکنش های متفاوتی به این تصمیم مجلس نشان می دهند.

گروه اقتصاد: وقتی بهارستان نشینان،از توضیحات محمود احمدی نژاد در جلسه ای که تا پاسی از شب با نمایندگان مجلس به طول انجامید قانع نشدند و رئیس جمهور به کرار دلیل و برهان آورد که 20 هزار میلیارد تومان رقم پیش بینی شده برای درآمدهای اجرای هدفمند کردن یارانه کم است و دست دولت را می بندد برای اجرای این طرح ملی،در سکوت وی دو مرد دیگر کابینه مسوول پیگیری ماجرای هدفمند کردن یارانه ها شدند.

در مقابل این نگرانی رئیس جمهور اما،نمایندگان مجلس نیز نگرانی های جدی داشتند.نمایندگان اصولگرای مجلس با سکانداری احمدی توکلی،نماینده مردم تهران و رئیس مرکز پژوهش های مجلس،بر این اعتقاد اند که اجرای هدفمند کردن یارانه ها با رقم پیش بین شده 20 هزار میلیارد تومان هم سال آینده تورم 35 درصدی را در بر خواهد داشت.

با نزدیک تر شدن به اعلام نظر شورای نگهبان مبنی بر تائید یا عدم تائید 20 هزار میلیارد تومان،رقم مورد نظر مجلس،دولتی ها واکنش های متفاوتی به این تصمیم مجلس نشان می دهند.

ابتدا رحیمی،معاون اول رئیس جمهور اعلام کرد که برخی تلاش می کنند دولت زمین بخورد،و پس از آن هم وزیر اقتصاد،کمی نرم تر اعلام کرد که با وجود رقم 20 هزار میلیارد تومان مشخص نیست که چه زمانی هدفمند کردن یارانه ها اجرایی خواهد شد.

این نخستین واکنش مقام‌های بلندپایه دولت دهم به تصویب نشدن پیشنهاد در‌آمد 40هزارمیلیارد تومانی دولت از اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها در مجلس بود که از سوی معاون اول رییس‌جمهوری و وزیر اقتصاد عنوان شد.

بمحمدرضا رحیمی که سخنگویی سیاسی دولت را نیز برعهده دارد، صبح پنج‌شنبه در جمع اعضای شورای مرکزی و دبیران استانی کانون دانشگاهیان ایران اسلامی افزود:« برخی‌ در داخل کشور نمی‌خواهند بگذارند طرح هدفمندسازی یارانه‌ها اجرایی شود؛ با مصوبه مجلس درباره یارانه‌ها شاهد افزایش مشکلات مردم خواهیم بود.»

دراین میان وزیر اقتصاد و سخنگوی اقتصادی دولت کوشید با لحنی ملایم‌تر درباره تصمیم مجلس سخن بگوید؛شمس‌الدین حسینی با بیان اینکه به احتمال بسیار زیاد شورای نگهبان مصوبه مجلس را مبنی بر تعیین درآمد 20هزارمیلیارد تومانی تایید می‌کند، از اجرا کردن مصوبه مجلس خبرداد و خاطرنشان کرد:« قانون مصوب لازم‌الاجراست.

اما درهمین حال یاد آورشد که اجرایی کردن این مصوبه دشوار و نیازمند تدبیر است.وزیر اقتصاد تلویحا اعلام کرد که با مصوبه مجلس دیگر نمی‌توان درباره زمان اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها به طور دقیق سخن گفت.

وی دراین‌باره گفت:«اینکه قانون هدفمندسازی یارانه‌ها از چه زمانی اجرایی شود، بستگی به امور اجرایی دارد چرا که ورود به این عرصه با درآمد 20هزارمیلیارد تومانی نیازمند بررسی جزئیات و نحوه اجرایی کردن قانون در کارگروه است.»

حسینی زمان اجرای هدفمندکردن یارانه‌ها را بسیار مهم دانست و افزود:« تأکید دولت بر تصویب40هزارمیلیارد تومان بود زیرا با تحقق این اعتبار، شاهد اثربخشی و افزایش امکانات حمایتی از بنگاه‌ها و خانوارها ‌بودیم، اما مصوبه کنونی هم قانون است و باید با تدبیر اجرایی شود.»

وی ادامه داد:«اجرایی کردن قانون هدفمندسازی یارانه‌ها مبری از تورم نیست اما تبیین ابزارهای مدیریتی و کنترل تورم در مسیر اجرا لازمه تحقق اهداف تعیین شده در قانون است.» به گفته سخنگوی اقتصادی دولت، ارزیابی نرخ رشد تورم از زمان اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها با توجه به مدل‌های اقتصادی نمی‌تواند چندان مورد اتکا تلقی شود.

وی اضافه کرد:« با مجموعه‌ای از سیاست‌ها کنترل تورم قابل مدیریت است، بنابراین رشد50درصدی تورم مورد تأکید مرکز پژوهش‌های مجلس را قبول نداریم.»

اما رخداد جالبی که یک روز پس از این اعلام نظر از سوی وزیر اقتصاد رخ داد،تکذیب همه این گفته ها از سوی وی در جوابیه ای به خبرگزاری فارس بود.

روابط عمومی وزارت اقتصاد در جوابیه ای به دو سایت منتسب به دولت،پاسخ داد:«چنین جمله‌ای را وزیر اقتصاد بیان نکرده است و صحت ندارد.»

در جوابیه وزارت اقتصاد آمده است: " با توجه به مطلب منعکس شده در خروجی آن خبرگزاری گرامی به تاریخ 21/12/88 با تیتر هدفمند کردن یارانه‌ها با 20 هزار میلیارد تومان اجرا می‌شود خواهشمند است دستور فرمائید به منظور تنویر افکار عمومی و طبق قانون مطبوعات نسبت به انعکاس مطلب به شرح ذیل و با تیتر ارسالی، در اولین زمان ممکن اقدام نمایند.همانطور که در متن خبر خبرگزاری‌های مذکور مشخص است، تیتر عنوان شده برداشت شخصی خبرنگار بوده است و چنین جمله‌ای را وزیر اقتصاد بیان نکرده و صحت ندارد، کما اینکه طبق نص صریح متن خبر منتشره خبرگزار‌های مذکور همان جمله «.... هنوز به موضوع اجرایی کردن قانون هدفمند کردن یارانه‌ها با اعتبار 20 هزار میلیارد تومان در کارگروه نپرداخته‌ایم. .... اجرای آن با این اعتبار دشورا است و بایستی آن را تدبیر کنیم» صحیح می‌باشد.»

این درحالیست که سایت طرح تحول اقتصادی روز گذشته همان خبری را که روابط عمومی وزارت اقتصادی تکذیب می کند،منتشر کرده بود و امروز از روی تلکس سایت طرح تحول اقتصادی برداشته شد.

رفتارهای ضد و نقیض وزیر اقتصاد و برخی نمایندگان حامی دولت در مجلس نشان می دهد که در صورت تصویب نهایی رقم 20 هزار میلیارد تومان درآمدهای هدفمند کردن یارانه ها،دولت در اجرای هدفمند کردن یارانه ها تجدید نظر خواهد کرد.تجدید نظری که اولتیماتوم آن از سوی وزیر کشتی گیر کابینه داده شد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 49498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۸۸/۱۲/۲۴
    3 1
    بعضی ها نمیگذارند دولت کار کند فکر کنم منظور این یکبار مقاومت مجلس همیشه حرف گوش کن را می گوید. بهتر نیست ریاست و قدرت نمایندگان را هم به دولت بدهند تا دیگه براندازی برای دولت نباشه؟؟!!!
  • بدون نام IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۲
    2 0
    خطاب به اقای احمدی نژاد:اقای احمدی نژاد من و دوستانم در مدرسه ی تیزهوشان کار تحقیقاتی در رابطه با طرح هدفمند سازی یارانه ها می خواهیم انجام دهیم که بیش از 25%ان را انجام داده ایم وهدف ما ازاین طرح کمک به شما ونظر سنجی از مردم است وقصد داریم وقتی این پروژه به پایان رسید برای شما هم بفرستیم