گران شدن جریمه‌ها به اصلاح فرهنگ رانندگی منجر می‌شود یا برای پر کردن جیب است؟/ نظر کاربران خبرآنلاین

چند روز پیش خبری مبنی بر نرخ جدید جریمه های رانندگی منتشر شد که ساعتی بعد در لیست اخبار پربیننده خبرگزاری خبرآنلاین، قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ در خبری که به نقل از معاون اول رئيس جمهور منتشر شده بود، مصوبه هيئت وزیران درباره جریمه های تخلفات مربوط به حمل و نقل و عبور و مرور در کلیه نقاط کشور و مناطق آزاد-صنعتی عنوان شده بود.

خبری که در خبرآنلاين منتشر شد،(اینجا) کاربران خبرآنلاين نظرات متعددی گذاشتند. اکثر مخاطبان خبرآنلاين از افزایش جریمه ها استقبال کردند و بالا بردن نرخ جریمه ها را تنها راهی برای رعایت قانون و کاهش تصادفات و مصیبت های ناشی از آن با توجه به نبود فرهنگ رانندگی دانستند. برخی هم به کسب درآمد دولت و  و جهت گيری های آنها پرداختند و هدف آنها از افزايش مبلغ جريمه را فقط افزايش عايدات منابع مالى از مردم عنوان کردند. به عنوان مثال يکی از مخاطبان خبرآنلاين در اين باره نوشت: «فرهنگ سازی و درست کردن راه ها و ایجاد پارکینگ های مناسب برای شهرها معضل بزرگی است. آیا بجای بالا بردن جریمه بهتر نبود اول زیر ساخت ها را درست کنید بعد به فکر جریمه مردم بیفتید؟ بجای جریمه شهروندان باید شهرداری را جریمه کرد که پول عوارض ساخت را می گیرند، دریغ از یک پارکینگ درست کردن برای آسایش مردم. چقدر راه های جاده ای و شهری درست است؟ چقدر برای مردم فرهنگ سازی کرده اید به غیر از اینکه فقط تبلیغات جریمه کردن در رسانه ها را نشان دادید. دولت متأسفانه با کمبود بودجه ای که اعلام شده کم آورده و به دنبال پیدا کردن منبع درآمد از جریمه ها، مالیات، عوارض و... است.»

کاربر ديگری در اين باره نوشته است: «بايد فرهنگ سازی شود. افزايش جريمه هيچ مشكلی را حل نمی كند. مسئولان بهتر می دانند كه افزایش نرخ جریمه ها فقط راهی است، برای كسب درآمد بيشتر نه كاهش تخلفات رانندگی.»

مخاطب دیگری نوشته است:‌ «تا زمانی که به نهادهای حکومتی به دید دخل دکان نگاه شود و قرار باشد بخشی از کسر بودجه از محل جریمه ها حل شود، انتظار دارید رانندگی تغییر کند.»

البته کاربران دیگری هم هستند که نگاه بدبینانه تری به این موضوع دارند و در مطالب خود آورده اند که «با اين كار جيب دولت پرپول می شود و افرادی كه سهوا اشتباه می كنند به سختی مجازات می شوند. افرادی هم كه كلا خلافكار هستند؛ فرق خاصی برايشان نمی كند.»

در این میان برخی دیگر معتقدند، «افزایش جریمه ها بیشر از اینکه بازدارنده باشد، باعث افسردگی و پرخاشگری رانندگان در خیابان و تشنج در خانه خواهد شد. پلیس اگه قصد ایجاد فرهنگ دارد از خودش و نهادهایی که مربوط به حمل و نقل می شود شروع کند. اول خودرو سازها بعد راه سازی و بعد شهرداری و اگر اینها درست شدن و باز رانندگان بد رانندگی کردن آن وقت جریمه ها رو زیاد کنند.» 

کاربری نوشته است: «اول جاده ها، خیابان ها و ماشین های بی کیفیتت را درست کنید، بعد جریمه ها را ۱۰ برابر که خوبه صدبرابر کنید.»

همیشه از سوی مردم انتقادات به افزایش جریمه های رانندگی وجود داشته است. این درحالی است که بسیاری هم معتقدند تنها با افزایش هزینه تخلف می توان به بهبود فرهنگ رانندگی ایرانیان امیدوار بود. برخی کاربران بر اين باورند که افزایش نرخ جریمه ها 

نقش مثبت و تعيين كننده ای در كاهش تخلفات رانندگی دارد.
برخی کاربران معتقدند،‌ «باید سنگین ترین جریمه های رانندگی دنیا در ایران برقرار و اعمال شود و نظارت ها به بالاترین حد ممکن برسد طوری که هر ۱۰۰ متر یک دوربین نصب کنند.»

در مقابل کاربران دیگری هستند که نگاه متفاوت تری دارند،‌ آنها معتقدند: «جریمه نقشی مثبتی در کاهش جرایم دارد، اما کافی نیست و باید نظارت و آموزش هم در دستور کار قرار داده شود.» برخی دیگر پیشنهاد داده اند: « افزایش جرایم رانندگی بسیار بازدارنده است به شرطی که وقتی جریمه می کنند به شکلی راننده را مجاب کنند در فرصت کوتاهی مجبور به پرداخت ان باشند مثل اینکه وقتی از بانک وام می گیری اگه اقساط عقب افتاده داشته باشید وام به شما تعلق نگیرد، فرد بدهکار چه جریمه ماشین داشته باشد چه قسط عقب افتاده یا مالیات پرداخت نشده از دریافت هرگونه امکانات محروم شود، با این کار خیلی از مشکلات حل می شود.»

برخی دیگر بر این باورند که «فرهنگ سازی فقط با چاپ بنر و پوستر و برنامه های تلویزیونی و .... حاصل نمی شود، لازم است در کنار این گونه برنامه ها اقتدار نیز باشد و افزایش جریمه های راهنمایی و رانندگی می تواند اقتدار و الزام را در کنار برنامه های فرهنگی به فرهنگ سازی در مدت زمان کم منجر شود.»

این در حالیست که یکی از کاربران با استقبال از افزایش جریمه ها نوشته است: «جان مردم خیلی مهم است. جریمه ها باید گران باشند و افرادی که زیاد جریمه می شوند باید دادگاهی شوند و حتی نزد روانپزشک فرستاده شوند که آیا فردی که قانون گریز است و جان مردم را به خطر می اندازد صلاحیت داشتن گواهینامه دارد یا نه. جرم بزرگی است.»

مخاطبی هم نوشته: قابل توجه پلیس و مردم بنده ۲۰ سال است رانندگی می کنم(هم داخل شهر و هم خارج شهر) جریمه های که داخل شهر شده ام اکثرا پارک ممنوع یا حتی دوبله بوده چون هیچ جایی برای پارک حتی تا فاصله ۲۰۰ متری مغازه ای که میخاستم برم وجود نداشت اگر جای پارکی اصولا نباشه نتیجه چی میشه؟ اما در جاده پس از چند بار جریمه شدن با علت سرعت زیاد و عبور از خط ممتد به این نتیجه قطعی رسیده ام که پلیس فقط در محل های که جاده عریض است و دید کافی وجود دارد و احتمال زیاد جاده سراشیبی هم دارد و ناخود آگاه سرعت زیاد می شود کمین می کند و در جاهایی که جاده پیچ دارد و خطرناک است حضوری از پلیس نیست من هم سبک رانندگی را طوری تنظیم کرده ام که در مسیر مطمئن آرام برانم و در مسیر نامطمئن با سرعت بیش از حد مجاز. علت عجله کسب درآمد است.

این نظر البته این پاسخ را هم داشت: اگر جلوی اون مغازه یا نزدیکیش جا نیست، دلیل نمیشه که دوبله وایستی و راه ماشین های دیگر را ببندی، اگر یک امبولانس یا ماشین آتشنشانی تو ترافیک گیر کنه و دیر برسه چی، یا وقت همون مردمی که تو ترافیک موندند، خودخواهی هم حدی داره...

مخاطبی هم نگاه طنز و تلخی به افزایش نرخ جریمه ها دارد: وقتی بشر بجای تابلوی آهسته برانید تابلوی به سرعت گیر نزدیک می شوید رو انتخاب کرد، یعنی از سطح فرهنگ خودش ناامید شده، قوانین راهنمایی و رانندگی همان اصل مهم حق الناسه، ما با هر تخلف حق الناس را پایمال کردیم، ترساندن، ایجاد اضطراب، وقت کشی، ایجاد خسارت و ...، همه این ها حقوق دیگران را پایمال می کند، خوب ما بخاطر تربیت غلط، آموزش اشتباه، خودخواهی یا هر عامل دیگه به راحتی تخلف می کنیم و بعدش با بهانه های واهی مثل جای پارک نیست، عجله داشتم، فقط یک دقیقه طول می کشه و ... بی خیال وجدان و منطق می شویم، با این اوصاف جریمه های سنگین از نظر من بهترین گزینه موجود است، مخصوصا که گذشتن از پول برای ما خیلی دردناک است، حداقل برای حفط مال و ثروت خود شاید خلاف نکنیم. 

برای خواندن نظرات بیشتر، رأی و پاسخ به نظرات به این خبر مراجعه کنید.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 504759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۰۴:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    9 0
    مثل خیلی از امورات دیگه از قبیل حجاب و پوشش و مدل مو و بحث استفاده از ماهواره ، شبکه های اجتماعی ، فیلترینگ و.....که به زور میخواهند درست کنند و نتیجه نگرفته اند و چه بسا نتیجه معکوس هم گرفته اند .... اهرم فشار بدون فرهنگ سازی هیچ فایده ای نداره و نخواهد داشت.
  • صادق A1 ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    7 0
    هرسال همین حرف رامی زنند. آخه مگه با گرونی فرهنگ حاکم میشه؟ آیا وسایل نقلیه عمومی سریع وآسان در دسترس وجود داره؟آیا اموزشهای مداوم همگانی وجود داره؟ آیا سطح درآمد های عموم مثل خارج هست که دائما" برای گرانی به خارجی ها استناد می کنیم؟آیا پارکینگهای کافی ایجاد شده؟
  • بی نام A1 ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    1 14
    باید جریمه ها رو 100 برابر کنن.اقا تخلف نکنن تا جریمه نشن.
  • بی نام RO ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    9 0
    بخدا برای پر کردن جیب است 90 درصد جریمه های بنده در مدت عمر رانندگیم شدم سوری بوده بعضا در جاهایی که روحم خبر نداشته یکبار هم در کنار خیابان دارای پارک بان و ..... جریمه می کنند و می روند کسیم پاسخگو نیست حرام است حرام
  • بی نام A1 ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    8 0
    فقط پر کردن جیب است و ربطی به فرهنگ راهنمایی ندارد.
  • بی نام IR ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    2 3
    اگر بدون اغماض و با رعایت اصول انجام گیرد بسیار مفید است و شهرها از این حالت بهم ریختگی خارج میشوند و همه به خصوص تاکسی ها ملزم به رعایت قانون میشوند و در نتیجه ترافیک روانتر و آلودگی کمتری خواهیم داشت
  • بی نام A1 ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    7 0
    من چندبار جریمه شدم : یه روز داشتم پارک میکردم پلیس بخاطر نبستن کمر بند منو جریمه کرد یه روز داشتم به ابادان میرفتم نزدیک آبادان پلیس بخاطر اینکه دارم به آبادان میرم جریمم کرد و...... فکر کردی دارم شوخی میکنم عین واقعیت هست
  • رضا A1 ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    7 0
    زیاد کردن جریمه هادر کاهش تخلفات رانندگی اثر زیادی ندارد وفقط خلاف کننده را جری تر میکند ولازم است فرهنگ مردم درتمامی زمینه ها واز جمله رانندگی ارتقاء یابد واین مهم نیاز به آموزش از سن کودکی و حتی سنین بالاتر توسط خانواده،مدرسه و.........سایر مسئولین هر کشوری دارد.
  • عباس A1 ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    14 1
    تو كشور ما فقط پول زور گرفتن بهترين راه حل هستش و اصلا مهم نيست يه نفر طبقه سه با يه جريمه زندگيش فلج ميشه به هر حال فقط واسه پر كردن جيبه
  • بی نام IR ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    0 5
    در خبرها آمده که دولت محترم تصمیم به افزایش شدید جریمه های راهنمایی و رانندگی نموده است این مصوبه بر فرض اقدام و حرکت نوین در جهت بازدارندگی بسیار مفید و ارزنده است اما تجربه های تلخ نشان داده اعمال این دست قوانین نه از جهت به به روز شدن بلکه صرفا بمنظور افزایش در آمد خود دولت بدون توجه به بایدها و نبایدهای آن است. بعنوان مثال افزایش جریمه رانندگی در عین مستی به چهار صد هزار تومان نه تنها زیاد نیست بلکه هم از نطر مادی کم است و هم اینکه باید اعزام به زندان و مراکز ترک اعتیاد نیز مدنظر قرار گیرد چرا که این دست افراد که تعدادشان رو به فزونی است به شدت برای سلامت جامعه خطرناک محسوب می شوند. اما در سایر موارد دولت محترم بهتر است و باید که به پیشنهادات دلسوزانه ذیل عمل نماید
  • ت/////؟؟؟؟؟ A1 ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    7 0
    تامین کسری بوجه و دادن حقوق نیروی انتظامی.......
  • بی نام A1 ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    5 0
    یک فیلم قدیمی بود که نشون میداد تمام شهر و آدمهاش با دوربین کنترل میشد ، اون موقع کسی باور نمی کرد ولی امروز تهران دقیقا همون شکلی شده ، دیروز هم که دوربین سیار معرفی شد به نظر میرسه هدف بیشتر درآمد زائی باشه ، هر سال در ایتدای طرح افزایش جریمه ها کمی کاهش تخلف داریم ولی بعد دوباره عادی میشه، دلیلش اینه که اقدامات فقط سلبی است و بیشتر قوانین در تعارض با امکانات روز باشه ، فرض کنید یک ماشین با ضریب ایمنی بسیلر بالا مجبور باشد در بعضی جاها با سرعت 40 حرکت کند