تسنیم نوشت: روزنامه القدس العربی خشم عربستان از نزدیکی روابط مصر و سوریه را علت تاخیر در تشکیل نیروی مشترک عربی دانست.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه القدس العربی چاپ لندن در گزارشی نوشت: اختلافات بین مصر و عربستان باعث تاخیر در تصمیم گیری برای تشکیل نیروی مشترک عربی شده است. ریاض همچنین از نزدیکی روابط مصر و سوریه و تلاش قاهره و ابوظبی برای دخالت نظامی در لیبی ناراضی است.

این روزنامه افزود: عربستان و مصر در تلاش برای حفظ روابط خوب خود از طریق اظهارات مداوم درخصوص استحکام روابط بین خودشان هستند اما روشن است که روابط ریاض و قاهره در بهترین وضعیت خود قرار ندارد. همچنین عربستان و کشورهایی که ایده عدم امضای طرح تشکیل نیروهای مشترک عربی را تایید کرده اند، با دیدگاه مصر هم نظر نیستد که تشکیل این نیرو در نزدیک ترین زمان ممکن را برای استفاده از آن جهت انجام برخی ماموریت های نظامی در کشورهای همجوار مثل لیبی را ضروری می داند.

روزنامه القدس العربی تصریح کرد: همچنین روابط قوی مصر با بشار اسد و ابزارهای مختلف حمایت از او از سوی حکومت عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر یکی از موارد انتقاد عربستان از سیاست مصر می باشد. این امر از علل اصلی متوقف شدن طرح تشکیل نیروی مشترک عربی است که مصر از بزرگترین حامیان آن به شمار می رود.

این روزنامه به نقل از ناظران بدون ذکر نام نوشت: مواضع اخیر مصر در قبال جنگ در یمن نیز بخشی از علل تضاد اخیر بین ریاض و قاهره است. با وجود اینکه مصر پیوستن خود به ائتلاف را زودهنگام اعلام کرد اما همچنان در موضع خود تردید دارد و به طور موثر در عملیات طوفان قاطعیت شرکت نکرده است؛ علاوه بر اینکه مصر به طور رسمی از هیئت های وابسته به حزب علی عبدالله صالح رئیس جمهور پیشین یمن استقبال کرده و سرپرستی مذاکراتی را با هدف ایجاد سازشی سیاسی برعهده داشته است که براساس آن علی عبدالله صالح باقی بماند. ناظران این امر را بخشی از تلاش مصر برای باج خواهی از عربستان دانسته‌اند.

ناظران افزودند: اقدام عربستان در مهار تمایل مصر برای تشکیل نیروی مشترک عربی ممکن است از درک ریاض از اهداف قاهره برای دخالت در لیبی و تقویت سرلشکر خلیفه حفتر ناشی شود. اهداف مصر مورد حمایت امارات می باشد.

خلیفه حفتر نه تنها بارها خواهان دخالت نیروهای مصری در لیبی تحت پوشش جنگ علیه گروههای تروریستی شده بلکه خواهان حمایت از رویکرد مصر برای تشکیل نیروی مشترک عربی در این زمینه نیز شده است.

ناظران معتقدند که پاسخ مثبت عربستان به تلاش های مصر برای تشکیل نیروی مشترک عربی در آغاز، در چارچوب تلاش برای ترغیب مصر به پیوستن با قدرت در عملیات "طوفان قاطعیت" در یمن - از طریق اعزام نیروی زمینی- بود اما قاهره به این تلاش ریاض با قدرت پاسخ نداد و این امر باعث شد که ریاض (درقبال تشکیل نیروی عربی) موضع محتاطانه بگیرد؛ بویژه که از حمایت تعدادی از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس برخوردار است.

به گفته تحلیلگران، ریاض معتقد است که تلاش برخی کشورهای عربی برای دخالت در لیبی و جانبداری از یک گروه سیاسی علت بی نتیجه ماندن تلاش های برناردینو لیون نماینده سازمان ملل برای برداشتن موانع جهت دستیابی به توافقنامه ای برای پایان بحران لیبی است و همین امر نیز باعث شد تا ریاض حمایت خود از تشکیل چنین نیرویی را بردارد و این کشور (مصر) را سوق دهد تا بدنبال گزینه های جدیدی برای دخالت در لیبی نظیر آنچه در سال 2014 میلادی روی داد، باشد. در این سال هواپیماهای ناشناس به مواضع کسانی که خود را انقلابیون لیبی می خوانند و فرودگاه بین المللی "معیتیقه" حمله کردند که باعث سنگین شدن کفه ترازو به نفع عملیات موسوم به "کرامت" شد که فرماندهی آن را خلیفه حفتر در دست دارد.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 503419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    13 1
    در هر نقطه از جهان عرب که ایران در آنجا حضوری ندارد اختلافات آنها با یکدیگر علنی میشود