ایرنا نوشت: همایش سراسری اوتیسم به منظور شناسایی و بررسی وضعیت موجود بیماران مبتلا به اختلال اوتیسم روزهای 11 و 12 آبان ماه سال جاری در تهران برگزار می شود.

دکتر لیلا عطایی فشتمی دبیر علمی همایش سراسری اوتیسم روز سه شنبه در نشست خبری افزود: به منظور بررسی وضعیت موجود اوتیسم در ایران، هم افزایی و همکاری بیشتر سازمان ها و نهادهای مختلف مرتبط با اوتیسم و شناسایی کودکان مبتلا به این بیماری، این همایش برای اولین بار در کشور برگزار می شود.

وی گفت: بیماران مبتلا به اوتیسم در واقع یک نوع درخودماندگی دارند و نمی توان آنها را عقب ماندگی ذهنی نامید به همین منظور باید در رده سنی دو تا سه سال با تشخیص به موقع آنها، راهکارهای عملی برای شناسایی و درمان به موقع این افراد انجام داد. چرا که در صورتی که در این مدت زمانی بیماری تشخیص داده شود، دیگر تبدیل به یک کودک با اختلالات اوتیسم تبدیل نمی شود و می تواند در یک مدرسه عادی تحصیل کند.

عطایی فشتمی با بیان اینکه بیماران مبتلا به اختلال اوتیسم، اختلال ارتباطی دارند، افزود: در ایران و دنیا شیوع این اختلال رو به افزایش است اما آمار دقیقی به دلیل عدم شناسایی این بیماران، در دست نیست.

وی افزود: براساس آمار در ایران یک درصد تولدهای زنده در سال مبتلا به این بیماری می شوند که باید در این زمینه به یک الگوی جامع برای حل مشکل بیماران اوتیسمی در کشور دست یابیم.

عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی گفت: قرار است در این همایش در قالب پنل های تخصصی به موضوعات و مشکلات موجود بیماران اوتیسمی پرداخته شود که بررسی وضعیت اوتیسم، مباحث ژنتیکی مرتبط با این بیماری، تشخص زودرس و غربالگری، برنامه های مدیریت بالینی اوتیسم از سوی وزارت بهداشت، مداخلات دارویی، آموزشی و توانبخشی، اوتیسم و خانواده و چالش های بیمه ای بیماران مبتلا به اوتیسم از جمله مباحث است.

وی گفت: قرار است در این همایش سخنرانان مرتبط با موضوع اوتیسم حضور داشته باشند اما دو سخنران از دانشگاه کالیفرنیا با موضوعات تاثیر ژنتیک بر بیماران اوتیسم و نحوه حمایت از خانواده های دارای بیماران مبتلا به اوتیسم سخنرانی خواهند کرد.

عطایی فشتمی افزود: با توجه به اینکه سند اوتیسم در کشور در حال تدوین است امیدواریم برای حل مشکلات مبتلایان به این بیماری به یک همگرایی و همکاری جدی برسیم.

اوتیسم، یک اختلال رشد است که در سه سال اول زندگی ظاهر می شود و این بیماری با تاثیر بر روی مغز کودک، رفتارهای اجتماعی و مهارت ارتباط برقرار کردن را مختل می کند.

47237

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 472016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =